תמות עיקריות

1. סדר יום אידיאולוגי צר מול עקרונות אוניברסליים: ארגונים מנצלים את זכויות האדם האוניברסליות ואת המשפט הבינלאומי כדי לקדם סדר יום ואג'נדה פוליטית צרה. ההאשמות והגינויים שלהם מבוססים על מניעים פוליטיים, ולא על ערכים של זכויות אדם או ניתוח עובדתי אובייקטיבי.

  • שוברים שתיקה
    [במימון האיחוד האירופי, ספרד (באמצעות AECID), הולנד (באמצעות ICCO), בלגיה (באמצעות Broederlijk Delen), בריטניה (באמצעות כריסטיאן אייד), דנמרק (באמצעות DanChurchAid), גרמניה (באמצעות מדיקו אינטרנשיונל), נורבגיה, מכון החברה הפתוחה והקרן החדשה לישראל]
    פוסט בפייסבוק, 8 ביולי 2014: …התנאי הבסיסי להגיע ליום המיוחל של שלום ושקט באזורנו הוא לסיים את הכיבוש…מאחורי "צוק איתן" או "שובו אחים" ישנו קיום נשכח ולא מדובר, קיום יומיומי מתמשך ויציב של פחד, דיכוי, ועוול. זהו הכיבוש ומיליוני אנשים חיים תחת כובד משקלו בכל יום ויום". (הדגשות לא במקור)
  • הטלוויזיה החברתית
    [במימון הולנד (באמצעות קורדאייד), בריטניה (באמצעות קרן סיגריד ראוזינג), האיחוד האירופי (באמצעות EMHRF), American Friends Service Committee, הקרן לשלום במזרח התיכון והקרן החדשה לישראל]
    פוסט בפייסבוק, 8 ביולי 2014: "איך הופכים דם לכסף? מו כל מבצע צבאי ודאי גם "צוק איתן" מהווה כר פורה לבדיקת כלי נשק חדשים ולשכלול מנגנוני ההרג. הרי צריך לשמור על מקומה של ישראל בעולם (הראשון?) בייצוא כלי טייס בלתי מאוישים ואין מקום טוב לכך כמו הפצצת המקום הכי צפוף במזרח התיכון…" (הדגשה לא במקור)
  • סביל
    [במימון הולנד (באמצעות קרק אן אקטי), שוודיה (באמצעות דיאקוניה), הוועדה המנוניטית המרכזית (ארה"ב וקנדה), הכנסייה הסקוטית, הכנסייה הפרסביטריאנית (ארה"ב), הכנסייה הפרסביטריאנית של קנדה, הכנסייה המאוחדת של ישו, הארגון הקנדי לפיתוח ולשלום, ידידי סביל בצפון אמריקה, בריטניה, נורבגיה ובמקומות אחרים]
    פוסט בפייסבוק, 8 ביולי, 2014: "הרקטות מעזה לא יסיימו את הכיבוש…העוצמה הצבאית של ישראל לא תביס את עמנו…בעוד כמה ימים או כמה שבועות תהיה הפסקת אש אבל רק לאחר שאימהות רבות יתייפחו ויקברו את מתיהן…מי ייתן וכוחו של האל יפסיק את האלימות ויביא סוף לכיבוש, מקור כל הרוע".
  • אמנסטי אינטרנשיונל
    הודעה לעיתונות: "ישראל/עזה: על כל הצדדים להגן על האזרחים עם הסלמת הסכסוך", 8 ביולי, 2014: "…לאור הכישלון המתמשך של שני הצדדים לפעול באחריותיות, אמנסטי אינטרנשיונאל שוב קורא לאמברגו נשק בינלאומי על ישראל, חמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות ברצועת עזה". (הקריאה לאמברגו מופיעה באופן עקבי בהודעות של אמנסטי בנושא ישראל.)
  • האגודה הבינלאומית לזכויות הילד – סניף פלסטין
    [במימון האיחוד האירופי, הולנד (באמצעות ICCO וקרק אן אקטי), מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי (מימון משותף מטעם ממשלות שוויץ, שוודיה, דנמרק והולנד), גרמניה (EED), Save the Children International, בלגיה (באמצעות Broederlijk Delen), UNDP, World Vision, הכנסייה המתודיסטית המאוחדת, הכנסייה המאוחדת של קנדה ואחרים]
    הודעה: "שבעה ילדים נהרגו בתקיפה אווירית ישראלית בעזה", 9 ביולי 2014. "ההריגה והפציעה של ילדים שנגרמת כתוצאה מהמתקפה הצבאית הישראלית על עזה מדגימה התעלמות נרחבת ומשמעותית מהעקרונות הבסיסיים של המשפט הבינלאומי". (ילדים ישראלים אינם מוזכרים בהודעה זו.)

2. טענות בלתי ניתנות לאימות: הצהרות הארגונים אינן מאומתות, חסרות יסוד ולא אמינות, ומבוססות בעיקר על "עדויות ראייה" חסרות אמינות וחקירות לכאורה. הדוגמאות הבאות מראות כיצד הארגונים אינם עומדים בסטנדרטים של חקירה ללא משוא פנים.

  • בצלם
    [במימון האיחוד האירופי, נורבגיה, גרמניה (באמצעות EED), אירלנד (באמצעות טרוקרה, בריטניה שוודיה (באמצעות דיאקוניה), הולנד (באמצעות ICCO), המרכז לפיתוח ארגונים לא ממשלתיים (NDC, כיום מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי מימון משותף מטעם ממשלות שוויץ, שוודיה, דנמרק והולנד), UNDP וקרן פורד]
    הודעה לעיתונות: "להוציא את האזרחים ממעגל האלימות", 8 ביולי 2014. "|לפי בדיקה ראשונית של בצלם, מתחילת המבצע נהרגו במספר תקיפות ברחבי הרצועה כעשרה בני אדם. מתוכם, על פי המידע שהגיע לידי בצלם עד כה, שבעה בני אדם, רובם קטינים, שנהרגו בהפצצת ביתו של עודה אל-כווארע, ככל הנראה פעיל חמאס".
  • אוקספם אינטרנשיונל
    הודעה: "אוקספם קורא להפסקת אש דחופה לאור ההסלמה באלימות בין עזה לישראל", 9 ביולי 2014: "ההסלמה המתמשכת תשפיע באופן חמור במיוחד על אזרחים בעזה, אשר הסגר המתמשך של ישראל עליה דרדר אותם לעוני, ואשר הם מהווים את מרבית הפצועים וההרוגים באלימות". (הדגשה לא במקור)

3. פרשנות מעוותות והמצאות של המשפט הבינלאומי: ארגונים לא ממשלתיים מפרסמים טענות משפטיות בנוגע לסוגיות צבאיות אשר צריכות להתבסס על מומחיות ועל מידע עובדתי שאין ביכולתם של הארגונים להשיג. במקרים מסוימים, העיקרון המשפטי אליו מתייחסים מקבל פרשנות מעוותת, או שהוא אינו רלוונטי. לעתים הארגונים גם ממציאים עקרונות משפטיים חדשים אותם ישראל מפרה לכאורה.

  • אמנסטי אינטרנשיונל
    הודעה לעיתונות: "ישראל/עזה: על כל הצדדים להגן על האזרחים עם הסלמת הסכסוך", 8 ביולי, 2014: "לשני הצדדים יש רקורד עלוב של הפרת זכויות אדם והמשפט ההומניטארי הבינלאומי במהלך עימותים צבאיים… עם התחדשות העימותים, ולאור הכישלון המתמשך של שני הצדדים לפעול באחריותיות, אמנסטי אינטרנשיונאל שוב קורא לאמברגו נשק בינלאומי על ישראל, חמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות ברצועת עזה".
  • בצלם
    הודעה לעיתונות: "הפצצת בתי משפחותיהם של אנשי ארגונים פלסטיניים חמושים היא הפרה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי" 9 ביולי 2014
    "מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ב-8.7.14 לפנות בוקר דווח בהודעות דובר צה"ל ובאמצעי התקשורת על התקפות מכוונות שמבצע הצבא על בתיהם של פעילים בכירים בארגונים פלסטיניים חמושים. דובר צה"ל דיווח על תקיפת 11 בתים…בין אם כתוצאה מהפצצת בתים אלו נפגעו אזרחים לא מעורבים ובין אם לאו, בתים אלו אינם מטרות צבאיות לגיטימיות, ותקיפתם מהווה הפרה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי. על אחת כמה וכמה, כאשר כתוצאה מתקיפת בתים אלו, נהרגים אזרחים לא מעורבים". (הדגשות לא במקור)
  • האגודה הבינלאומית לזכויות הילד – סניף פלסטין
    [במימון האיחוד האירופי, הולנד (באמצעות ICCO וקרק אן אקטי), מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי (מימון משותף מטעם ממשלות שוויץ, שוודיה, דנמרק והולנד), גרמניה (EED), Save the Children International, בלגיה (באמצעות Broederlijk Delen), UNDP, World Vision, הכנסייה המתודיסטית המאוחדת, הכנסייה המאוחדת של קנדה ואחרים]

הודעה: "שבעה ילדים נהרגו בתקיפה אווירית ישראלית בעזה", 9 ביולי 2014. "ההריגה והפציעה של ילדים שנגרמת כתוצאה מהמתקפה הצבאית הישראלית על עזה מדגימה התעלמות נרחבת ומשמעותית מהעקרונות הבסיסיים של המשפט הבינלאומי…אסור לכוחות הישראלים להפציץ מן האוויר באופן בלתי מבחין בתוך איזורים מיושבים בצפיפות אשר אינו מבחין בין מטרות צבאיות, אזרחים ואובייקטים אזרחיים". (ילדים ישראלים אינם מוזכרים בהודעה זו.)

  • Human Rights Watch
    הודעה לעיתונות: "פלסטין/ישראל: ירי רקטות חסר הבחנה על ידי הפלסטינים", 9 ביולי 2014
    "ירי הרקטות הפלסטיני נראה חסר הבחנה או מכוון לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחיים, בני המקרים מהווה פשע מלחמה, בעוד ייתכן כי ההתקפות הישראליות על בתים עולה לכדי ענישה קולקטיבית אסורה…התקפות על בתי לוחמים אשר אינם משרתים מטרה צבאית מיידית – כפי שנראה שחלק מבתים אלה אינם – הן ענישה קולקטיבית, אשר דיני המלחמה אוסרים עליה".
  • War on Want
    [במימון אירלנד, בריטניה, הרשת לשינוי חברתי, סעד ופיתוח מתודיסטי ואחרים]
    פוסט בפייסבוק, 5 ביולי, 2014: "הפגנה חזקה היום מחוץ לשגרירות הישראלית בלונדון היום! תודה לכל אלו שהשתתפו, שרו ומחו נגד אמצעי הענישה הקולקטיביים והפרות זכויות האדם של ישראל".
    פוסט בפייסבוק, 8 ביולי, 2014: "הצטרפו אלינו למחאת חירום ביום שישי ה-11 ביולי (5:30-7:30 בערב) מחוץ לשגרירות הישראלית. אנו זקוקים לתמיכתם כדי לעצור את התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני".

4. קריאות לוועדות חקירה בינלאומית, האשמות בדבר פשעי מלחמה, אמברגו נשק וקמפיינים לחרם, משיכת השקעות ולסנקציות (BDS)

(ראו דו"ח NGO Monitor: ארגונים לא ממשלתיים קוראים ל"וועדת גולדסטון" נוספת)

עדאלה לשר הביטחון: על ישראל להפסיק מייד את הרג האזרחים בעזה ולפתוח בחקירה בחשד לפשעי מלחמה (הודעה לעיתונות, 12 ביולי 2014)
מרכז עדאלה פנה באופן דחוף לשר הביטחון, לפצ"ר וליועמ"ש בדרישה לפעול באופן מיידי להפסקת הפגיעה וההרג בקרב האוכלוסייה האזרחית בעזה וכן לפתוח בחקירה בגין חשד רציני העולה באשר להפרת המשפט הבינלאומי ההומניטארי, העלולות להגיע עד כדי ביצוע פשעי מלחמה.

החברה האזרחית בישראל דורשת פעולה דחופה לגבי עזה (עדאלה, מדה אל-כרמל, בלדנא, אעלאם, מוסאוא ואחרים, 14 ביולי 2014)
אנו, הארגונים החתומים להלן, מביעים את דאגתנו הרבה לגבי המצב המתדרדר במהירות בעזה, ודוחקים בקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי לעצירת התוקפנות נגד האזרחים בעזה. אנו גם דוחקים באו"ם להקים וועדת חקירה לבחינת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לכאורה.

ארגוני זכויות אדם פלסטינים לאיחוד האירופי: פעלו בהתאם להצהרותיכם (15 ביולי 2014)

מועצת ארגוני זכויות האדם הפלסטינים, קואליציה של 12 ארגוני זכויות אדם מביעה את דאגתה העמוקה מההתקפות הבלתי מידתיות נגד אזרחי עזה הפגיעים…לאור המפגש הקרב של מועצת האיחוד האירופי ליחסי חוץ והדיאלוג הפוליטי המתמשך בין האיחוד האירופי לבין ישראל ארגוני זכויות האדם הפלסטינים קוראים לאיחוד האירופי ולמדינות החברות בו:
לגנות באופן מידי את ההתקפות הבלתי מידתיות והבלתי מבחינות נגד אזרחים פלסטינים…
…לפעול באופן מידי בכל האמצעים, כולל צעדים מונעים כדי להבטיח שישראל עומדת במחויבויותיה במסגרת המשפט הבינלאומי.
…להבטיח כי מפרי המשפט הבינלאומי ייתנו דין וחשבון למעשיהם באמצעות סמכות שיפוט אוניברסאלית; תמיכה חדש משמעית בהצטרפות הפלסטינית לאמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי כדי להבטיח שפורום בינלאומי יהיה נגיש לדיון בפשעים אשר בוצעו בסכסוך המתמשך בשטחים הפלסטינים הכבושים כמו גם פשעי העבר ופשעים מתמשכים.

על האו"ם להטיל אמברגו נשק ולהקים וועדת חקירה בינלאומית לאור מספרם העולה של האזרחים ההרוגים (הודעה לעיתונות; 11 ביולי 2014)

מאז שישראל יצאה למבצע "צוק איתן" בבוקר ה-8 ביולי, יותר מ-100 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה, רובם אזרחים אשר לא השתתפו בלחימה…"עם ההסלמה באלימות ישנו צורך דחוף שהאו"ם יקים וועדת חקירה בינלאומית לעזה ולישראל כדי לחקור הפרות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי על ידי כל הצדדים בסכסוך…אמנסטי גם קורא לאו"ם להטיל אמברגו נשק מקיף על ישראל, חמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות במטרה למנוע הפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי וזכויות אדם על ידי הצדדים לסכסוך".
"תקיפות חיל האויר הישראלי כוונו אל בתים פרטיים של אזרחים בעזה מתוך הנחה שהם בתיהם של משפחות "פעילי חמאס" על פי הצהרות הצבא הישראלי הבתים נהרסו לאחר אזהרת המשפחות על-מנת שיצאו מהם. אולם במספר מקרים אין הוכחות להימצאותם של "פעילי החמאס" לכאורה בבתים בזמן ההתקפה, או שהבתים שימשו כמחסני תחמושת או ששימשו למטרות צבאיות אחרות."
"אם הרשויות הישראליות אינן יכולות לספק מידע ממוקד שיראה איך הבתים משמשים לתרומה משמעותית לפעילות צבאית, תקיפה מכוונת של בתים פרטיים מהווה פשע מלחמה ונחשבת לענישה קולקטיבית כנגד המשפחות", אמר פיליפ לותר מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, "ירי ללא הבחנה של טילים שלא ניתן לכוון אותם לעבר מטרות צבאיות הוא פשע מלחמה כמו תקיפה מכוונת של אזרחים" הוא הוסיף.