אל-חק

מידע כללי

מדינההרשות הפלסטינית
אתר אינטרנטhttp://www.alhaq.org/
נוסד1979
סטטוס משפטיעמותה רשומה
במילות הארגון תיעוד הפרות של הזכויות הקולקטיביות והפרטניות של הפלסטינים בשטחים הפלסטינים הכבושים

מימון

פעילות

  • ממוקם ברמאללה, מהווה את "שלוחת הגדה המערבית של מועצת המשפטנים הבינלאומית – ז'נבה".
  • מהארגונים המובילים את הקמפיינים ל"לוחמה משפטית" ולחרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) נגד ישראל. (ראו בהמשך מידע נוסף על הקמפיינים ללוחמה משפטית של אל-חק).
  • למנכ"ל אל-חק, שעואן ג'בארין קשרים לכאורה לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין ובשל כך נדחו בקשותיו לקבל אשרת יציאה מישראל וירדן. (פסיקות בג"ץ בעניין 2007, 2009).
  • ב 27- בספטמבר 2017, קיים הארגון ועידה בין-לאומית בשם "הגבול בין כיבוש לסיפוח: הערכת חוקיות הכיבוש הישראלי של 50 שנה של שטח פלסטיני שנכבש מאז 1967." הכנס ציין "50 שנה להקמתה של ההתנחלות החישראלית הראשונה גוש עציון וגילוי כוונותיה האמיתיות של ישראל ביחס לשטח שכבשה לאחר מלחמת ששת הימים".
  • ביולי 2017 אל-חק הצהיר כי לטרוריסט מורשע יש "זכות" לקבל משכורת מהרשות הפלסטינית, ומנכ"ל הארגון שועאן ג'אברין הצהיר כי: "אם זכויותיהם נשחקות, אנחנו פונים למשבר אמיתי בחברה הפלסטינית ובבוא הזמן להתפוצצות".
  • ביוני 2017, אל-חק חתם על הצהרה, המציינת "50 שנה מאז תחילת הכיבוש הישראלי "וקוראת לקהילה הבינלאומית להימנע מ"הכרה, שיתוף פעולה או סיוע כלשהו למדיניות ולפרקיטקות של הכיבוש הישראלי"; הפעלת לחץ על ישראל "לסיים את הסגר על עזה, לסלק את כל הכוחות הכובשים מהשטח הפלסטיני, … להרוס את קיר הסיפוח, … לשחרר אסירים פלסטינים"; והכרה ב"מדינת פלסטין".
  • בינואר 2017, אל-חק, אל-שאבקהבדילסיינט איבוהמרכז הירושלמי לעזרה משפטית וזכויות אדם (JLAC), פרסמו אינפוגרפיקה המיועדת ל "העלאת המודעות למדיניות האפרטהייד הישראלית בעיר, להשפעותיה על האוכלוסייה הפלסטינית ולהפרות חמורות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי ושל דיני זכויות האדם הבינלאומיים". באינפוגרפיקה נטען כי "מאז 1967, האפרטהייד גובר" וכי ישראל "חוקקה מדיניות מפלה" בירושלים.
  • בנובמבר 2016 אל-חק היה שותף בכתיבת בקשה בנושא "מגני זכויות אדם" לשליח האו"ם המיוחד בנושא זכויות האדם בשטחים מייקל לינק. בבקשה נכתב " … תודגש הסביבה המדכאת שבה פועלים מגני זכויות אדם בשטחים הפלסטיניים הכבושים". הבקשה התייחסה למנאל תמימי, עובדת שטח של מרכז הנשים לסיוע משפטי וייעוץ (WCLAC), כ"מגינת זכויות אדם."
  • בדצמבר 2010, מורין קלייר מרפי, העורכת בפועל של אתר האינטרנט "האינתיפאדה האלקטרונית" ועובדת לשעבר של ארגון אל-חק, זומנה על ידי הבולשת הפדרלית האמריקאית [FBI] להופיע בפני חבר מושבעים פדרלי בשל עבודתה עם "קבוצת הסולידריות הפלסטינית".

קשריו של אל-חק לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין

  • במאי 2018, ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס סגרו את תרומות כרטיסי האשראי המקוונות לאל-חק בשל קשרי הקבוצה לחזית העממית לשחרור פלסטין.
  • שעואן ג'אברין.

 

לוחמה משפטית

פעילות אנטי ישראלית נוספת

  • ב-2015 פרסם הארגון דו"ח בשם "הפרד ומשול: ניתוח משפטי של מהתקפתה הצבאית הישראלית על רצועת עזה בשנת 2014", והציג בו תיאור מוטה ומעוות של האירועים שהובילו ללחימה לקראת מבצע "צוק איתן". בדו"ח נטען כי "ב-12 ליוני 2014, שלושה בני נוער מתנחלים נעלמו ליד העיר חברון בגדה המערבית. השלושה נמצאו לאחר מכן מתים" (הוסף הדגש). אל-חק מתייחס לאנשי ארגון הטרור חמאס כאל "פלסטינים הקשורים להתנגדות".
  • בנובמבר 2015, בעיצומו של גל טרור נגד אזרחים ישראליים שכלל דקירות, ירי ודריסה מכוונת על יד מכוניות, אל-חק פרסם מכתב משותף עם הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם (FIDH), המכתב שהופנה לשרי החוץ של האיחוד הארופי גינה את תגובת כוחות הבטחון הישראליים וקרא להטלת סנקציות שונות על ישראל. אלו כללו קריאה ל"השעות את הסכם ההתאגדות בין ישראל לאיחוד הארופי….; לאסור על היבוא של מוצרי התנחלויות…; להכיר בצורך של מדינות האיחוד הארופי לבחון מחדש את מדיניות מכירת הנשק לישראל על מנת לציית לעמדה הרווחת של האיחוד הארופי בדבר העברת נשק והסכם סחר בנשק."
  • במסגרת חברותו במועצת ארגוני זכויות האדם הפלסטינים, אל-חק התייחס להתפטרותו של וויליאם שאבאס מראשות ועדת החקירה של האו"ם בנוגע למבצע צוק איתן בעזה כאל "הצגה של ישראל" "וגינה "במונחים החזקים ביותר את ניסיונה האחרון של ישראל ולמרבה הצער הרגיל שלה להכשיל את עבודתם של מנגנונים בינלאומיים הפועלים למען זכויות אדם וצדק החוקרים הפרות ישראליות של המשפט הבינלאומי נגד האוכלוסייה הפלסטינית". שאבאס הגיש את התפטרותו בעקבות הגילוי שנתן בעבר שירותים משפטיים לארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) – ניגוד עניינים ברור שהיה פוסל אותו מלכתחילה אם היה נחשף. יתר על כן, גם בפעילותיו של שאבאס בעבר נמצאו הטיות אנטי-ישראליות כולל קריאות חוזרות ונשנות להעמדה לדין של בכירים ישראליים על "פשעי מלחמה" כביכול בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

פעולות BDS

צוות

וויסאם אחמד

  • באירוע בתת ועדת האו"ם לזכויות הבלתי מעורערות של האם הפלסטיני (יוני 2017), תחת הכותרת "פורום האומות המאוחדות לציון חמישים שנות כיבוש", ציין ווסאם אחמד, עוזר תוכנית באל-חאק, כי "ישראל היא פרויקט קולוניאלי מראשיתו, ולמעשה ישראל הצליחה להפיק תועלת מהפרקטיקות הקולוניאליות ההיסטוריות כדי לפתח את מה שאני מכנה "המודל הטוב ביותר של תרגול עסקי". (וידאו של הצהרה זו זמינה ב- UNTV באינטרנט, ב- 1:29:22)
  • במרץ 2014 השתתף אחמד בכנס של אוניברסיטת אמסטרדם בנושא "תפקיד האיחוד האירופי בסכסוך הישראלי – פלסטיני ובמקרה של עסקים שהושקעו בהתנחלויות בלתי חוקיות, תיוג מוצרי ההתנחלויות והתחייבויות האיחוד האירופי לכבד ולקדם את זכויות האדם".
  • בחודש יולי 2013 אמר אחמד לפייננשל טיימס כי "לדעתנו לא מספיק שהנציבות האירופית תטיל אחריות על הצרכן … לאירופים יש חובות לפי החוק הבינלאומי לאסור את הסחורה הזו על ידי איסור כניסתה לשוק".

ראג'א שחאדה

  •  ראג'א הוא מייסד ארגון אל-חק, וחבר בוועד המייעץ לארגון Military Court Watch.
  • ב 20- במרץ 2017, דיבר ב – SOAS על "האם ישראל מפחדת משלום? הרהורים על כשלי המשפט הבינלאומי וזכויות האדם ועל מקורות של תקווה". שחאדה דיבר על "… כמעט 50 שנה למלחמת ששת הימים. סופה של הלחימה היה עד לכיבוש הישראלי של שטחים פלסטיניים בגדה המערבית וברצועת עזה, ועקירתם של 300 אלף אזרחים פלסטינים. אחרי חצי מאה של סכסוכים אזוריים הרסניים, ההחלטה על המצב אינה קרובה יותר".
  • בראיון שערך עם הצלב האדום הבינלאומי בשנת 2012, ציין שחאדה כי "הכיבוש הוא בעל אופי קולוניאלי. מטרתו בסופו של דבר היא לעודד – בוודאי לא בכוח – שהפלסטינים יעזבו ויחליפו אותם מתנחלים ישראלים". הוא הוסיף כי יש צורך במנגנון שיפתור "את הבעיה של אופן החלת החוקים הישראליים על חלק מהאוכלוסייה ולא כלפי חלק אחר, וכיצד להפלות בצורה רשמית "משפטית" בין שתי קבוצות התושבים החיים באותה טריטוריה. כך נוצרה האפרטהייד בשטחים הפלסטיניים הכבושים".
  • לפי שחאדה: "איננו יכולים לדבר על הכיבוש מבלי לדבר על ההתנחלויות ועל העובדה שאנשים אינם רואים את ישראל רק ככובשת השולטת בהיבטים מסוימים בחייהם, אלא כקולוניאסטית הרודפת אחרי אדמתם. זה מרגיש כמו גידול סרטני שאוכל את הגוף שלהם, בלתי אפשרי לחיות חיים נורמליים בכל דרך שהיא".
  • בדצמבר 2010, מורין קלייר מרפי מנהלת העריכה של "האינתיפאדה האלקטרונית" ועובדת רשמית באל-חק, הוזמנה על ידי האף-בי-איי להופיע בפני חבר מושבעים פדרלי עקב עבודתה עם קבוצת הסולידריות הפלסטינית.

תורמים

תורםסכוםשנים
מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי1,301,700 דולר2014-2017
האיחוד האירופי296,600 אירו2017-2020
צרפת27,842 אירו2015
Irish Aid (אירלנד)80,000 אירו 2017
80,000 אירו 2016
כריסטיאן אייד אירלנד70,000 אירו2017-2018
איטליה1,191,091 אירו2018-2020
נורבגיה2,000,000 קרונות 2018
2,000,000 קרונות 2017
1,600,000 קרונות2016
AECID (ספרד)302,765 אירו 2016
מכון החברה הפתוחה400,000 דולר 2016

שותפים

כל המאמרים בנושא אל-חק