המכון/הקרנות לחברה פתוחה

מידע כללי

מדינהארצות הברית

דמויות מרכזיות

ג'ורג' סורוס

נשיא ומייסד

פעילות

לחצו כאן לדו"ח של NGO Monitor, השקעה גרועה – הפילנתרופיה של ג'ורג' סורוס והסכסוך הערבי-ישראלי (2013).

  • המטרה המוצהרת של המכון לחברה הפתוחה היא "לפעול לבניית דמוקרטיות סובלניות ופעלתניות אשר ממשלותיהן נוקטות באחריותיות ופתוחות להשתתפותם של כל האנשים". זהו הבסיס לפעילותו המתערבת של הקרנות לחברה הפתוחה בחברות פתוחות וסגורות גם באמצעות מימון בקנה מידה נרחב לארגונים לא ממשלתיים.
  • תקציב מכון החברה הפתוחה לשנת 2018 הוא מיליארד דולר והוא "מאורגן תחת 7 אזורים ו-10 נושאים". 62.1 מיליון דולר מוקצים לתוכניות במזרח התיכון וצפון אפריקה.
  • המימון לארגונים לא ממשלתיים לוקה בחוסר שקיפות. הדו"חות השנתיים אינם מספקים שמות של ארגונים המקבלים מענקים או את הסכומים המועברים להם. הפרטים המוצגים להלן הושגו באמצעות מחקר עצמאי שערך NGO Monitor והוא מבוסס על דיווחי הארגונים הלא ממשלתיים לרשם העמותות בישראל או  על מידע שארגונים סיפקו באתר האינטרנט שלהם (כל הארגונים הישראלים והפלסטינים מקבלים גם מימון מממשלות אירופיות).
  • בין השנים 2012-2016 המכון לחברה פתוחה מימן את הארגונים הבאים:  סדאקה רעות (17,246 ש"ח), מולד (368,682 ש"ח), מרכז מוסואוא (495,567 ש"ח), קרן נשים למען זכויות אדם (מחסום ווטש) (657,440 ש"ח), יש דין (666,750 ש"ח), האגודה לזכויות האזרח (737,518 ש"ח), אלקאוס (738,512 ש"ח), מדה אלכרמל (841,424 ש"ח), עיר עמים (1,066,000 ש"ח), בצלם (1,339,059 ש"ח), גישה (1,360,949 ש"ח), שוברים שתיקה (1,766,495 ש"ח), עדאלה (4,075,796 ש"ח).
  • ב-14 לאוגוסט, 2016, מסמכים פנימיים השייכים למכון החברה הפתוחה הודלפו באופן אנונימי בשם DC Leaks. בחלק מהמסמכים (שטרם אומתו), ניתן לראות את המענקים לארגונים לא ממשלתיים פוליטיים אשר הועברו דרך "המשרד הערבי האזורי – אזרחים פלסטינים בישראל" (להלן "המשרד"). משרד זה, שבראשו עומד עמאר אבו-זייאד, הוא אחת המסגרות דרכן קרנות החברה הפתוחה תומכות בארגונים לא-ממשלתיים ישראלים ופלסטינים פוליטיים.
    • רשימת המוענקים על ידי המשרד (כיום ובעבר) ניתן לראות כאן ומטה. דו"ח שפורסם על ידי NGO Monitor בשנת 2013, מנתח את כלל מסגרות המימון של סורוס, כולל כאלה שאינן נכללות במסמכים המודלפים. לכן, במידה ומסמכים אלה מקוריים ומדויקים – סכומי המענקים הם גבוהים יותר בהשוואה לסכומים שמופיעים בהם.
    • הקרן החדשה לישראל (ארה"ב), המממנת את אותם ארגונים לא ממשלתיים פוליטיים כגון: עדאלה, בצלם, שוברים שתיקה ואחרים, קיבלה ממכון החברה הפתוחה 837,000 דולר בשנת 2015 ששימשו בין השאר לקידום פעילות משפטית פלסטינית.
    • בנוסף, "המשרד" מממן מספר ארגונים לא ממשלתיים הנתמכים גם על ידי הקרן החדשה לישראל, שחלקם שוללים את זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית, ומעורבים בקמפיינים המכפישים אותה. המוענקים כוללים את עדאלה (2.7 מיליון דולר), מוסאוא (260,000 דולר), מדה אל-כרמל (700,000 דולר), ומרכז אעלאם (1.08 מיליון דולר), המבקר את התקשורת הישראלית על הסיקור של הנכבה.
    • בין המסמכים המודלפים ישנן הוראות להפעלת לחץ על האיחוד האירופי כדי שזה יישם מדיניות של סימון מוצרים ישראלים המיוצרים ביהודה ושומרון שנחשבת על ידי ארגונים לא ממשלתיים רבים כצעד ראשון בחסות האיחוד האירופי ל-BDS, ויתמוך בהצטרפות הפלסטינים לבית הדין הפלילי הבינלאומי.
  • לפי המסמכים, הקרנות לחברה פתוחה העבירו 405,000 דולר לחברת המדיה הפלסטינית "ווטן ניוז" בשנים 2014-2012. ווטן פרסמה סדרת מאמרים שכללו אנטישמיות בוטה במסווה של "אנטי-ציונות". לאחר שאתר החדשות Tablet הפנה את תשומת הלב של הקרנות לחברה פתוחה לעניין, החומרים האנטישמיים הוסרו והקרנות פרסמו גינוי בו נטען כי הן "יגבשו נהלים שיבטיחו ששיקול דעת מוטעה שכזה לא יקרה שוב". הקרנות לא ציינו אם הן יפסיקו את המימון לווטן.
  • מכון החברה הפתוחה העביר סכום לא ידוע של כסף לפעיל הפוליטי מיכאל ספרד על מנת שיכתוב את ספרו, "החומה והשער: ישראל, פלסטין והמאבק המשפטי לזכויות אדם". ספרד הוא דמות מרכזית בארגונים פוליטיים כולל יש דין, שוברים שתיקה ועוד (רבים מהם מקבלים כסף ממכון החברה הפתוחה) ובקמפיינים נגד ישראל, כולל לוחמה משפטית.
  • המכון לחברה הפתוחה פרסם מאמרים של בצלם, אל-חק, שוברים שתיקה, עדאלה, וגישה כחלק מעמוד בשם ”Grantee Spotlight”.
    • במאמר שנכתב על ידי שעואן ג'בארין, מנכ"ל אל-חק, באתר המכון לחברה הפתוחה, הוא קידם את החלטת האיחוד האירופי לסמן את כל המוצרים מיישובים ישראליים שנבנו מעבר לקווי הפסקת האש של 1967("הקו הירוק"), באופן שמשתמע ממנו כי הוא קורא לחרם על כל המוצרים הישראליים. לשעואן ג’בארין יש קשרים לכאורה לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין לכן בקשותיו לקבל אשרת יציאה מישראל וירדן נדחו.
    • המכון לחברה הפתוחה שיתף דו"ח של בצלם, "עלה התאנה של הכיבוש: מערכת אכיפת החוק הצבאית כמנגנון טיוח". בדו"ח נטען כי "הפלסטינים חיים תחת משטר צבאי ישראלי שהורגם בהם, פוצע אותם ומתעלל בהם".
  • בשנת 2010, סורוס התחייב לתרום 100 מיליון דולר לארגון Human Rights Watch למשך עשר שנים.
  • סורוס תרם 750,000 דולר במשך שלוש שנים לארגון הלובי היהודי-אמריקאי ג’יי סטריט.
  • "יוזמת הצדק של מכון החברה הפתוחה", טוענת לקידום אחריותיות לפשעים בינלאומיים, אפליה גזעית.. והפרות של זכויות הקשורות לביטחון לאומי וללוחמה בטרור".
  • יוזמת הצדק התבקשה על ידי עדאלה לסייע בהכנת מזכר לוועדת המעקב מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם (שעוקבת אחר מסקנות דו"ח גולדסטון). בדו"ח נטען ש"החקירות הישראליות נכון לתאריך זה לא עמדו באמות מידה בינלאומיות או השוואתיות", ושעיכובים בביצוע חקירות “מפרים את המשפט הבינלאומי ומכתימים את העצמאות והיעילות שלהן".

 

נספח 1

 

Soros leaksoros leak2Soros leak3

כל המאמרים בנושא המכון/הקרנות לחברה פתוחה