אדאמיר

מבוא

ארגון אדאמיר "מקושר" לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין (PFLP)  המוגדר כארגון טרור על ידי ארה"בהאיחוד האירופיקנדה וישראל.

למידע נוסף, ראו את הדו"ח “Addameer’s Ties to the PFLP Terrorist Group” של NGO Monitor.

 

מידע כללי

מדינההרשות הפלסטינית
אתר אינטרנטhttp://www.addameer.org
נוסד1992
סטטוס משפטיעמותה רשומה
במילות הארגון "מציע סיוע משפטי חינם לאסירים פוליטיים, מקדם את זכויותיהם ברמה הלאומית והבינלאומית, ופועל לסיום עינויים והפרות אחרות של זכויות האסירים באמצעות פיקוח, הליכים משפטיים וקמפייני סולידריות."

מימון

פעילות

  • אדאמיר מוביל קמפיינים לתמיכה בפלסטינים שהורשעו בעבירות ביטחוניות, הוא מתייחס אל אסירים אלה כאל "אסירים פוליטיים" תוך השמטת ההקשר של אלימות וטרור.

קשריו של אדאמיר לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין

קשרי הצוות של אדאמיר לחזית העממית

פעילות פוליטית

  • מכנה את צה"ל "כוחות הכיבוש הישראלים", ומאשים את ישראל ב"ענישה קולקטיבית", "פשעי מלחמה", ו"מדיניות של שימוש באסירים פוליטיים כפיונים להשגת מטרות פוליטיות וצבאיות".
  • מאשים את ישראל ב"ביצוע לא פחות מטיהור אתני מודרני לנגד עינינו; בחיפוש המתמשך לסיפוח מלא של האדמות הפלסטיניות והרחבת הגבול הקולוניאלי של ישראל. עכשיו דחוף מתמיד שהקהילה הבינלאומית תדרוש מישראל מתן דין וחשבון על פשעי המלחמה הבוטים והחוזרים ונשנים שלה נגד הפלסטינים…"
  • באוקטובר 2019 דיברה מנכל"ית אדאמיר, סהר פרנסיס, באירוע בברלין על "משטר ממוסד של דיכוי ושליטה שיטתיים של ישראלים על פלסטינים, המבוצעים בכוונה על מנת לשמור על משטר זה בהתאם להגדרת האפרטהייד של בית הדין הפלילי הבינלאומי."
  • ב- 18 במאי 2019, כחבר במועצת ארגוני זכויות האדם הפלסטינית (PHROC), היה אדמיר חתום על הצהרה המתייחסת לירושלים כולה כ"כבושה" וקראה לאו"ם "לנקוט עמדה נחרצת נגד… צעדים חד צדדיים שנקטה ארה"ב שלא כדין לטובת ניסיון שנחשף לתת לגיטימציה למפעל ההתנחלויות, הכיבוש והקולוניזציה הלא חוקיים של ישראל" ההצהרה קראה גם "להחרים את מוצרי ההתנחלויות הישראליות" ו"להטיל סנקציות אינדיבידואליות, לרבות איסור נסיעות והקפאת נכסים, על יחידים המזוהים כאחראים או שותפים לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות”.
  • במאי 2018 השתתפה פרנסיס ב"כנס החופש הפלסטיני: התגברות על הנכבה המתמשכת ", שדנה כיצד " בסוף 1947, כוחות צבאיים למחצה ציוניים קולוניאליים החלו בתהליך טיהור אתני של יותר מ- 750,000 פלסטינים … 70 שנה אחר כך … בפלסטין תהליך הטיהור האתני ממשיך להתקדם באמצעות כיבוש, קולוניזציה, אפרטהייד ומצור אכזרי ללא התערבות מצד הקהילה הבינלאומית. "
  • במאי 2018, במהלך האלימות בגבול עזה, פרסם אדאמיר הצהרה בה הוא מאשים את ישראל ב"שימוש בכוח מופרז וקטלני",… "פרקטיקות אלו מעידות על המשך שליטתו והכפפתו של העם הפלסטיני. הצעדות והשימוש המופרז של ישראל בכוח ובהרג שלא כדין מדגימים את הצורך הדחוף להבטיח הגנה לעם הפלסטיני ולחייב את ישראל באחריות בהתאם לחוק הבינלאומי." אדאמיר התעלם מהאופי האלים של ההפגנות, שכללו תקיפה חמושה מאורגנת על גבול ישראל ועמדות צה"ל, ניסיונות להרוס ולפרוץ את גדר הגבול, הצתות ממושכות, רקטות ומרגמות על יישובים אזרחיים ישראלים.
  • ביולי 2017, לאחר רצח שלושה אזרחים ישראליים בחלמיש על ידי מחבל פלסטיני, אדאמיר תיאר זאת כ"מבצע חלמיש שהתוצאה שלו הייתה הריגה של שלושה מתנחלים ישראלים"
  • ב-26 בספטמבר 2017, מנכ"לית הארגון סחר פרנסיס דיברה בפרלמנט האירופי בבריסל, באירוע תחת הכותרת: "תפקידם של הנשים במאבק העממי הפלסטיני". באירוע השתתפה הטרוריסטית ליילה ח'אלד, אשר נרשמה לאירוע תחת "החזית העממית". האירוע אורגן על ידי הארגון הספרדי Unadikum שהשתתף בגאלה לגיוס כספים עבור "איחוד ועדות הבריאות" (UHWC),  ארגון עזתי המסונף ל"חזית העממית".
  • ב-17 באפריל 2017 פרסם אדאמיר, החבר במועצה הפלסטינית לזכויות אדם(PHROC), הודעה לרגל יום האסיר הפלסטיני, בה נכתב כי "השנה מציינים 50 שנה של עינויים של אסירים פוליטיים פלסטינים באמצעות מערכת צבאית."  לפי הודעה זו, שנים אלו אופיינו ב "צורות שונות של עינויים והתעללות פיזית ופסיכולוגית", וקרא לבית הדין הפלילי הבינלאומי "לפתוח בחקירה בעניין האסירים והעצירים הפלסטינים, ולהביא לדין את אלה שעינו, הוציאו להורג ללא משפט, שהעבירו בכפייה, וביצעו מעצרים שרירותיים של פלסטינים".
  • ב-8 בפברואר 2017 פרסם אדאמיר דו"ח המאשים את ישראל בניצול כלכלי של "אסירים פוליטיים" פלסטינים, וטען כי זה "חלק ממערכת השליטה המתוחכמת של ישראל, שנמצאת כדי לפרק את ההתנגדות הפלסטינית". עוד טען כי "השתלבותה של הרשות הפלסטינית במערכת הכליאה הישראלית" הפכה את החברה הפלסטינית לאחראית על סיוע  במאסרם של המתנגדים לכיבוש ולקולונליזם של האדמות הפלסטיניות". בדו"ח נטען כי ישראל מנסה "לנטרל אסירים המזוהים כאיום פוליטי על ידי כך שמכריחים אותם להקדיש את האנרגיות שלהם למאבק על צרכים חומריים בסיסיים, במקום [להקדיש אנרגיות] לסוג המאבקים שעליהם הם נכלאו במקור" (הדגשה לא במקור).

פעילות BDS

  • בין השנים 2019-2018, אדאמיר קידם באינטנסיביות תמיכה במאגר האו"ם המפלה של עסקים המעורבים בפעילות מעבר לקו שביתת הנשק של 1949 ("הקו הירוק"), במטרה לחזק את קמפיין ה- BDS נגד ישראל. אדאמיר חתם על מכתבים מרובים לאו"ם הקוראים ליישם את בסיס הנתונים ללא דיחוי נוסף. לדברי אדאמיר, "המאגר צריך להיות מנגנון המסייע למדינות לעמוד בהתחייבויותיהן על פי החוק הבינלאומי, לרבות החובה שלא להכיר כחוקי – ואפילו במרומז – במצב הלא חוקי שנוצר על ידי ההתנחלויות הישראליות, ולא לתרום לשמירה על המצב הלא חוקי הזה. . "
  • לנקוט בפעולות לתמיכה באסירים הפלסטינים  , המקריבים את גופם וחייהם למען חירות וכבוד" על ידי "הצטרפות לקמפיין ה-BDS" ול"ארגן פעולה במשרד HP בעירך כדי להדגיש את תפקידם של תאגידים המעורבים – ומרוויחים – מהמאסר הפוליטי של הפלסטינים על ידי הכיבוש הישראלי".
    • כחלק מחברותו במועצת זכויות האדם הפלסטיני (PHROC), הוציא אדאמיר בפברואר 2017 הודעה הקוראת ל"קהילה הבינלאומית לעמוד בהתחייבויות הבינלאומית שלה" ו"לפעול מיידית על ידי הטלת סנקציות נגד ישראל", כתוצאה מחקיקת "חוק ההסדרה" שהוא "כלי חסר בושה נוסף, שבעזרתו ישראל תחרים רכוש פלסטיני פרטי ורשום, עבור מפעל ההתנחלות הבלתי חוקי".
    • באוגוסט 2016, הוגשה תלונה משותפת לשליח האו"ם המיוחד בנוגע לבדיקת מעמד התושבות של עומר ברגותי, אחד מהתומכים הבולטים של ה-BDS. ההצהרה תיארה באופן שקרי את תנועת הBDS  כתנועה "שלווה שסדר יומה עוסק בזכויות אדם, והמבוססת על המסגרת של החוק הבינלאומי"; למעשה, ה-BDS הוא טקטיקה של לוחמה פוליטית המבוססת על ניצול הסטנדרטים הכפולים של זכויות האדם, השוואות אל האפרטהייד שבדרא"פ, והאשמות שקריות ב"פשעי מלחמה".
    • בפברואר 2016, הארגון היה שותף לפרסום הצהרה לפיה "במשך עשורים ישראל נכשלה במילוי חובותיה ככוח כובש ובמקום זאת העמיקה את הכיבוש, משטר הקולוניאליזם והאפרטהייד". ההצהרה "מאשרת את הזכות לכולם להשתתף ולפעול למען חרם משיכת השקעות וסנקציות (BDS) וקוראת למדינות ולעסקים למלא את אחריותם החוקית ביחס לכך". בנוסף ההצהרה קבעה כי מהלך האיחוד האירופי מנובמבר 2015 לסימון מוצרים מההתנחלויות הוא "לא מספק", וקראה להשלמת מהלך  זה.
    • באפריל 2015 אדאמיר כתב מכתב משותף למזכ"ל האו"ם באן קי מון, הדוחק באו"ם לסיים את ההתקשרות שלו עם חברת האבטחה הבינלאומית G4S בשל סיועה לבתי סוהר הידועים ב"עינויים והתעללות בהיקף נרחב של אסירים פוליטיים פלסטינים, כולל ילדים". בדו"ח המצורף נטען כי פעילות G4S "מהווה סיוע ברור להמשך פשעי מלחמה נגד אסירים פלסטינים". סחר פרנסיס, מנכ"לית אדאמיר אמרה כי "… G4S צריך לבטל לאלתר את תפקידו במערכת הכלא הישראלי הידוע לשמצה, כמו גם את מעורבותו באבטחת מחסומים ישראליים והתנחלויות לא חוקיות".

פעילות באו"ם

  • מפעיל לובי באו"ם כדי "לבקש מהם להתערב על מנת לדרוש מישראל מתן דין וחשבון וללחוץ עליה לשנות את מדיניותה והתנהלותה".
  • בין השנים 2019-2018, אדאמיר קידם באינטנסיביות תמיכה במאגר האו"ם המפלה של עסקים המעורבים בפעילות מעבר לקו שביתת הנשק של 1949 ("הקו הירוק"), במטרה לחזק את קמפיין ה- BDS נגד ישראל.(ראו מידע נוסף למעלה)
  • ב-17 במרץ 2017 הארגונים בדילאדאמיראל-חק, ו- Society of St. Yves ערכו אירוע צד במושב ה-34 של המועצה לזכויות אדם של האו"ם בנושא "ענישה קולקטיבית בירושלים" שדן ב"עונש הקולקטיבי שמפעילה ישראל כלפי אוכלוסיה פלסטינית מוגנת במזרח ירושלים הכבושה".
  • בנובמבר 2016 אדאמיר וארגונים נוספים פנו לשליח המיוחד של האו"ם למצב זכויות האדם בשטחים הפלסטינים, מייקל לינק, בנושא "מגיני זכויות האדם בשטחים הפלסטינים הכבושים…תוך הדגשת הסביבה המדכאת שבה פועלים מגיני זכויות האדם הפועלים בשטחים הפלסטינים הכבושים". הפניה מתייחסת למנאל תמימי, פעילת שטח עבור "מרכז הנשים לסיוע משפטי וייעוץ" ( Women’s Center for Legal Aid and Counseling ) כ"מגינת זכויות אדם".
    • מנאל תמימי, פעילה פלסטינית שעושה שימוש שיטתי ברטוריקה אלימה ואנטישמית ברשתות החברתיות. באוגוסט 2015 תמימי צייצה "אני שונאת את ישראל, אני מקווה שאינתיפאדה שלישית תבוא בקרוב ואנשים יתקוממו ויהרגו את כל המתנחלים הציוניים בכל מקום."
  • בפברואר 2015, אדאמיר שלח מכתב משותף למזכ"ל האו"ם וקרא לו " לכלול את צה"ל ב"דו"ח השנתי שלו על ילדים ועימות מזוין ככאלו שביצעו הפרות חמורות נגד ילדים בשטחים הכבושים".
  • באפריל 2014, השתתפה המנכ"לית סחר פרנסיס בשולחן עגול של "הוועדה לזכויותיו הבלתי ניתנות לערעור של העם הפלסטיני" בז'נבה. הדיון התמקד ב"נהלי ומנגנוני האו"ם להתייחסות לסוגיית האסירים הפוליטיים הפלסטינים", וב"בתי משפט בינלאומיים ובאפשרויות לקידום נושא האסירים והעצירים הפוליטיים".
  • ב-2009, הארגון העיד בפני וועדת גולדסטון, והאשים את ישראל ב"הפרות של המשפט הבינלאומי", וב"מדיניות גזענית". הארגון גם האשים את ישראל באופן כוזב בשימוש באסירים פלסטינים כ"מגנים אנושיים".

תורםסכוםשנים
ממשלת גרמניה-קרן הינרייך בוללא ברור2016
מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי $498,7002014-2017
הסוכנות השוויצרית לפיתוח ולשיתוף פעולה
(שוויץ)
118,280
CHF
2018
אירלנד €75,0002017
€75,0002016
משרד החוץ הנורבגי NOK 1,800,0002016-2015
ממשלת חבל הבסקים
(ספרד)
180,0002017-2019
€199,988 2015-2019
SODePAZ via Provincial Council of Gipuzkoa (ספרד)€81,2482016-2018
עיריית ברצלונה
(ספרד)
€162,7122017
€57,4362016
עיריית נבארו
(ספרד)
€158,4862019
€153,4862018
153,4862017
עיריית ויטוריה
(ספרד)
€68,3322016-2017
עיריית מדריד
(ספרד)
€22,6302016
עיריית סאן סבסטיאן
(ספרד)
€66,4892016-2018
€69,4292015-2017
Grassroots International N/A2017

שותפים

Footnotes

  1. ל-NGO Monitor יש מסמך המתעד הצהרה מסניפי החזית העממית בגדה המערבית בעזה וסוריה המתייחסת לג'ראר כחברה בלשכה המדינית של הארגון לפחות בין השנים 20192012.

כל המאמרים בנושא אדאמיר