רשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטיניים (PNGO)

מידע כללי

מדינההרשות הפלסטינית
אתר אינטרנטhttp://www.pngo.net/
נוסדספטמבר 1993
במילות הארגון"משימת הארגון היא לשלב בין התפקידים הלאומיים של הארגונים הלא-ממשלתיים בתחום הפיתוח עם בניית הדמוקרטיה הפלסטינית, חברה אזרחית המבוססת על צדק חברתי, עליונות החוק, וכבוד לזכויות אדם."

מימון

פעילות

רשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטיניים מורכבת מ-67 ארגונים פלסטינים.

הגנה על טרור

  • ביוני 2017, PNGO גינה את נורבגיה על משיכת המימון ממרכז הצעירים  על שם דלאל מוגרבי, מחבלת שב-1978 רצחה 37 אזרחים, בתוכם 12 ילדים. PNGO התייחס למוגרבי כ"אישה פלסטינית לוחמת חופש", בטענה כי "PNGO מאמין שזה ביטוי אחר להשתלטות זרה ודיכוי המכנה את ההתנגדות הפלסטינית התנגדות טרוריסטית נגד הכיבוש הישראלי…PNGO יוצא בתוקף נגד התניית המימון, בייחוד כשהוא מאיים על הזכות הפלסטינית להתנגד להשתלטות הזרה, הניצול, הדיכוי והכיבוש" וכי "יש שוני בין לוחמי חופש לבין טרוריסטים" (הדגש אינו במקור).
  • באפריל 2017, PNGO קרא לקהילה הבינלאומית שלא "להשתמש בסיוע כדי לערער על לגיטימיות ההתנגדות הפלסטינית." לפי PNGO, "אנו דוחים כל צעד לדה-לגיטימציה או הפללה של ההתנגדות הפלסטינית החוקית, בין אם בצורה של האשמות בדבר טרור, אנטישמיות, או אחרת…אנו קוראים לכל הממשלות ונותני הסיוע לכבד את זכותנו להתנגדות חוקית, לתמוך במגיני זכויות האדם הפלסטינים ולהבטיח גישה שוויונית, אובייקטיבית ושקופה למימון לכל."
  • ב-2007, PNGO הוביל את החרמת המימון של USAID, בעקבות דרישות ממשלת ארה"ב שהארגונים המקבלים את המענקים יחתמו על סעיפים נגד הטרור כחלק מהסכמי המימון שלהם. כחלק מקמפיין זה, PNGO כתב כי הסעיף נגד הטרור "מתעלם מהזכות המשפטית של הפלסטינים להתנגדות לכיבוש הישראלי." בכיר אנונימי ב-PNGO  העיר גם כן: "הם אומרים לנו מה לעשות והם מתערבים בפוליטיקה פנימית," ותיאר את רשימת ארגוני הטרור של ארה"ב כנסיון "לייצר סכסוך פנימי בקרב הפלסטינים." לפי מחקר מ-2013 שהוזמן על ידי האו"ם, PNGO טוען כי חבריו לא יחתמו על הסכמי מימון שכוללים סעיף אנטי-טרור: זהו כעת תנאי לחברות ב-PNGO" (הדגש לא במקור).

דמוניזציה לישראל

  • הרטוריקה של PNGO כוללת האשמות נגד ישראל בדבר "אפרטהייד", "טיהור אתני", "עונש קולקטיבי", "ג'נוסייד", "פשעי מלחמה", "בנטוסטנים", כמו גם הבעת תמיכה "
  • PNGO סייע בניסוח קוד ההתנהגות של הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטינים (NGO Code of Conduct), המאמץ גישה לעומתית, ומחייב את הארגונים החתומים עליו "ליישר קו עם האג'נדה הלאומית ולהמנע מפעולות נורמליזציה עם הכובש, בין אם במישור הפוליטי-ביטחוני ובין אם במישור התרבותי" (הדגש אינו במקור).
  • PNGO סייע בהפקת מסמכי הכנה רבים עבור וועידת דרבן ב-2001. לפי רכז התוכניות לשעבר של PNGO, רנאד קובג', "בדרבן וודאי פרסמנו מודעות עם המסר "שימו סוף לכיבוש", דברים מהסוג הזה, פרסמנו מחקר, עשינו מסיבת עיתונאים, ארגנו את צעדות המחאה."
  • הארגון מאשים את ישראל ב"רצח שיטתי" של אזרחים וילדים, ובהפצת טרור מאורגן שמוצא לפועל על ידי היחידות הצבאיות הסדירות וקבוצות טרור המורכבות ממתנחלים המבצעים פשעים פליליים תוך קבלת תמיכה והגנה מהממשלה הישראלית."
  • ב-5 לאפריל 2018, פרסם הודעה לעיתונות המאשימה את ישראל ב"פטור מעונש מתמשך" ו"רצח מתוכנן מראש של פלסטינים חפים מפשע" במהלך ההפגנות על גבול עזה. ההודעה התעלמה מטבען האלים של ההפגנות, שכללו בקבוקי תבערה, הצתות ונסיונות לפריצת הגבול על מנת לפגוע באזרחים וחיילים.
  • בנובמבר 2017, חתמו על קריאה לתמוך בקמפיין "עולם ללא חומות", ועשו השוואות בין "חומת האפרטהייד הישראלית על האדמה הפלסטינית וחומת הבושה האמריקאית על האדמה הילידית בגבול מקסיקו".
  • במרץ 2016, מתוקף חברותו בוועד הלאומי הפלסטיני לענייני ה-BDS , הארגון הצהיר כי "הממשלה הנוכחית בישראל, הגזענית ביותר אי פעם, זנחה כל העמדת פנים של 'נאורות' ו'דמוקרטיה'. כל זה סייע לחשוף את משטר הכיבוש של ישראל, הקולוניאליזם-המתנחלי והאפרטהייד בפני דעת הקהל העולמית כמו שמעולם לא היה".
  • ב-5 בפברואר 2015, PNGO פרסם הצהרה הקוראת לקהילה הבינלאומית "לשים סוף לפטור מעונש ממנו נהנית ישראל ביחס למדיניות הטיהור האתני שלה בפלסטין…".
  • במהלך מבצע צוק איתן (2014), PNGO גינה את "מעשי הטבח המדממים והנוראיים נגד העם הפלסטיני ברצועת עזה", וקרא לישראל "להמנע מסטנדרטים כפולים ביחס לנעשה ברצועת עזה במונחים של ג'נוסייד מצד הכוח הכובש".
  • ב-28 בנובמבר 2013 הארגון פרסם הודעה לעיתונות בשיתוף עם הארגונים הפלסטינים אל-מיזאן, אל-דמיר, והמרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR), שבה האשים את ישראל ב"מדיניות שיטתית נגד האוכלוסיה האזרחית" ו-"הפרות זכויות אדם מצד הכוח הכובש הישראלי…כביטוי לעונש קולקטיבי".
  • במהלך מבצע עופרת יצוקה (2008), PNGO טען כי המטרה של ישראל היא "למחוק כל זכר להתנגדות ומאבק…כך שישראל תוכל להיות חופשית ביישום יעדיה ולהשריש תרבות של ציות וכפיפות לכוח הכובש". הארגון קרא גם כן לפתיחה "בטריבונל מלחמה" ודרישת '"פיצויים".

פעילויות BDS

  • PNGO הוא חבר בוועד הלאומי הפלסטיני לענייני BDS, הגוף המתאם את קמפיין ה-BDS.
  • PNGO התנגד למו"מ בין הישראלים והפלסטינים, חלקית משום ש"בזמן שהמאבק מתעצם בכמה רמות בדרך לחיזוק קמפיין החרם שהחל להניב תוצאות, המו"מ עשוי לשים סוף לכך."
  • בנובמבר 2007, PNGO היה אחד המארגנים של הכנס הפלסטיני הראשון לחרם על ישראל. אחת האסטרטגיות שהוצגו בכנס היא להדגיש שקמפיין ה-BDS לא מוכוון רק כלפי הכלכלה הישראלית, אלא נועד לאתגר את הלגיטימיות של ישראל כמדינת אפרטהייד קולוניאלית, בעוד שהיא חלק מהקהילה הבינלאומית. לפיכך, נחוצים מאמצים לא רק לקידום חרם צרכנים רחב, אלא גם חרם בתחום האקדמיה, תרבות וספורט". (הדגש אינו במקור)
  • בספטמבר 2015, במסגרת חברותו ב-BNC, PNGO שלח מכתב משותף למזכ"ל האו"ם בדרישה שהאו"ם ימשוך השקעותיו מחברת הביטחון הבריטית G4S בגלל פעילות המרכזים שמפעילה לשירותי מעצר (servicing detention centers) הידועים ב"עינויים נרחבים והתעללות באסירים הפוליטיים הפלסטיניים, כולל ילדים."
  • במאי 2015, PNGO חתם על קריאה ל"קמפיין נגד שותפים לפשע, כמו החברה הצבאית 'אלביט מערכות', חברת הביטחון G4S, והספק הצבאי הישראלי המוביל HP, שמעלים עין מהפרות ישראליות כלפי המשפט הבינלאומי". כמו כן קרא "להפעיל לחץ על ממשלות לאכוף אמברגו צבאי וסנקציות מסחריות."
  • במארס 2015, PNGO עודד את האיחוד האירופי "להמנע ממעורבות בפעילות פיננסית ובהשקעות בהתנחלויות ישראליות לא-חוקיות" ו-"לנקוט בעמדה תקיפה נגד שיתוף פעולה כלכלי עם התנחלויות בלתי-חוקיות."
  • באוגוסט 2014 PNGO טען כי "גורמים רבים משתפים פעולה לדבר עבירה עם ישראל שמספסרת בשיקום רצועת עזה" וקרא לקהילה הבינלאומית להמנע מפזיזות בחלוקת כספי הסיוע לקמפיינים פגומים שלא עושים דבר כדי להעניק סיוע של ממש לעם הפלסטיני, אך עושים הכל כדי לתמוך בישראל."
  • יחד עם הארגונים הפלסטינים אדאמיר, אל-מיזאן, בדיל והמרכז הפלסטיני לדמוקרטיה ופתרון סכסוכים (PCDCR)  חתמו על "קריאה משותפת לפעולה: יולי 2014 – חודש נגד חומת האפרטהייד", באמירה: "הגיע הזמן ל'אינתיפאדה משפטית', מאבק עממי מועצם ויותר חרם, משיכת השקעות וסנקציות. הגיע הזמן לתביעת דין וחשבון…להתגבר על האפרטהייד הישראלי, הקולוניאליזם והכיבוש. הגיע הזמן להרחיב ולהעמיק את תנועת ה-BDS הגלובלית לצדק…"
  • ב-13 באוגוסט 2014, PNGO קרא ל"ארגונים פלסטינים, ערבים, ובינלאומיים שמספקים סיוע לעם הפלסטיני ברצועת עזה, להחרים מוצרים ישראלים, תהה אשר תהה ההצדקה לכך, לא לתת לכיבוש פרס על הרג פלסטינים באמצעות רכישת מוצרים ישראלים."
  • ביולי 2014, PNGO קרא "לקהילה הבינלאומית ולאנשים ברחבי העולם", "לשים סוף לתוקפנות הפלילית של ישראל נגד אזרחים לא חמושים ברצועת עזה", ולהחרים, למשוך השקעות ולהטיל סנקציות בינלאומיות על הכוח הכובש, עד שיציית למשפט הבינלאומי וישים סוף להפרות החמורות בשטחים הפלסטינים. אנו קוראים למדינות השונות מסביב לעולם לשים סוף ולעצור את קשריהן ואת עסקאות הנשק שלהן עם הכוח הכובש."
  • בדצמבר 2008, PNGO קרא למועצת הביטחון של האו"ם "להטיל…סנקציות" ולמוסדות האיחוד האירופי והמדינות החברות בו לנקוט באמצעי ענישה וסנקציות, ולעצור כל דיאלוג רם דרג עם ישראל."
  • בינואר 2007, PNGO חתם על "הצהרה משותפת לחברה האזרחית הפלסטינית לפורום החברתי העולמי" התומכת בחרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) נגד ישראל, בדומה לאמצעים מצד הקהילה הבינלאומית נגד האפרטהייד בדרום אפריקה בעבר."

חברים מרכזיים ברשת

אל חק

אדאמיר

בדיל

  • הוקם כדי לקדם את "זכות השיבה" הפלסטינית, ומוביל את קמפיין ה-BDS הבינלאומי. בדיל עורך תחרות ציורים שנתית בנושא "זכות השיבה" ומפרסם קריקטורות אנטישמיות באתר שלו, וכן מקדם דימויים המעודדים את חיסולה של ישראל, מה שנראה באופן ברור כביטוי לאנטישמיות. איור אנטישמי זכה בפרס כספי ובמקום השני בתחרות הציורים השנתית (תחרות "אל-עודה") שבדיל עורך לציון ה"נכבה" בשנת 2010. האיור הינו ייצוג בוטה של דימויים אנטישמיים קלאסיים, וכולל אדם יהודי הלבוש מחלצות חסידיות מסורתיות, עוטה פאות ובעל אף מכופף ועקום. הוא עומד מעל ילד הרוג וגולגולות ומחזיק בקלשון נוטף דם.

האגודה הבינלאומית לזכויות הילד – פלסטין

המרכז הירושלמי לסיוע משפטי ולזכויות אדם (JLAC)

  • המרכז הירושלמי לסיוע משפטי ולזכויות אדם (JLAC) פעיל ביותר בתחום קידום  קמפיין ה- BDS, בעשיית לובי נרחב בגופים בינלאומיים, ובשימוש ברטוריקה מסיתה וקיצונית.
  • בשנת 2010 פירסם JLAC את המהדורה הראשונה של ספרו "יש לנו שמות, יש לנו מולדת" ( We Have Names, We Have a Homeland, הטוענת כי כי "ברוטאליות וסדיזם הן פניה האמיתיות של הציונות ומדינת הכיבוש" ומאשימה את ישראל ב"פראיות", ובכך שהיא "מעוררת תיעוב" ופועלת באופן "פשיסטי". הספר ממשיך ושואל, "האם ההיסטוריה של האנושות ידעה אי פעם ברוטאליות שכזו, כפי שנהוגה בידי ישראל …?"
  • תומכי הארגון כוללים את: אירלנד, Bread for the World  (גרמניה), אוסטרליה, גרמניה, מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי (מימון ממשלתי משותף של שבדיהשוויץדנמרק והולנד),  CAFOD,UNDP , סוכנות הפליטים הנורבגית, וקרן אגודת הצדקה.

המכון למחקר יישומי ירושלים  (ARIJ)

מיפתאח

מרכז נשים ליעוץ וסיוע משפטי

איגוד ועדות העבודה החקלאיות

איגוד הנשים הנוצריות הצעירות-פלסטין

  • הרטוריקה של הארגון כוללת האשמת ישראל ב"ג'נוסייד" וב"אפרטהייד", השתתפות בקמפיין BDS, ובקידום "זכות השיבה" הפלסטינית, ותמיכה במסמך "קיירוס-פלסטין", הקורא לBDS נגד ישראל ושולל את הקשר ההיסטורי היהודי לישראל במונחים תיאולוגיים, ומציע רציונליזם וצידוק לטרור, מכנה אותו "התנגדות חוקית".
  • הארגון השיק וניהל את (יחד עם סניף מזרח ירושלים של הארגון) יוזמת הסברה משותפת (JAI), הקוראת ל"חרם נרחב על סחורות מישראל, מיישובים ישראלים, וחברות התורמות לכיבוש, עד שהכיבוש יסתיים והפלסטיניים יהנו מזכויות האדם הבסיסיות שלהם".
  • תורמי הארגון כוללים: Bread for the World (גרמניה), כריסטיאן אייד (בריטניה), ICCO (הולנד), KFUK-KFUM (נורבגיה YMCA-YWCA), אוקספם קוויבק (קנדה), הכנסייה הפרסביטריאנית, הכנסייה המתודולוגית המאוחדת, אונרוו"א, UNDP, המגבית המאוחדת הפלסטינית ו- Y Care International.

חברים נוספים בPNGO: ועדות הבריאות, ההסתדרות הפלסטינית לסעד רפואי, ועדות הסיוע החקלאיות הפלסטיניות (PARC), פורום החשיבה הערבית, המרכז לדמוקרטיה וזכויות העובד, מרכז רמאללה לחקר זכויות האדם (RCHRS),  Health Development Information and Policy Institute (HDIP), האגודה האקדמית הפלסטינית לחקר עניינים בינלאומיים (PASSIA) ומרכז ללימודי נשים.

מימון

תורםסכוםשנים
האיחוד האירופי€446,4852016-2019
€261,9142017-2020
שוויץCHF 113,2232018
CHF 19,9982017
AECID (ספרד)€350,0002016
Norwegian People's AidNOK 13,155,9862018
NOK 13,398,6552017
NOK 12,355,0232016

כל המאמרים בנושא רשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטיניים (PNGO)