מי עומד מאחורי החרם על ישראל? ארגונים במימון ממשלתי אירופי עומדים מאחורי הקמפיין נגד אורנג׳ ומניעים את המתקפה הפוליטית נגד מדינת ישראל. כך טוען מכון המחקר NGO Monitor במסמך רקע קצר שהכין אודות קמפיין החרם נגד חברת אורנג' הישראלית ומתפרסם היום (יום א').

לטענת מכון המחקר קמפיין החרם של BDS נגד החברה הצרפתית אורנג׳ וקשריה עם הזכיינית הישראלית פרטנר מהווה דוגמה נוספת לאופן בו ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים, במימון ממשלתי אירופי, מניעים את המתקפה הפוליטית נגד מדינת ישראל. המתקפות על חברת פרטנר החלו בחודש מאי, כשקבוצת ארגונים צרפתיים, יחד עם ארגון פלסטיני בשם "אל-חק", פרסמו דו"ח בן 51 עמודים תחת הכותרת: "הקשרים המסוכנים של אורנג׳ בשטחים הפלסטינים הכבושים". לפרסום זה התלוו מאמצי לובי נרחבים בתוך הממשלה הצרפתית, בהנהלת אורנג' הצרפתית וברשות הפלסטינית.

כלשון הארגונים העומדים מאחורי פרסום הדו"ח, הם "מרוצים שב-26 למאי 2015, נפגשו לבסוף עם אורנג׳, וציינו כי אורנג' מכירה בזאת שקשריה העסקיים עם פרטנר מסכנים של המוניטין של החברה. נציג אורנג׳ הבהיר שהחוזה נחתם במרץ 2015 ורק בעוד 10 שנים יהיה ניתן לסיימו. ארגוני החברה האזרחית הרגישו שהתשובה אינה מספקת. למרות זאת, מחברי הדו"ח ביקשו מהחברה להצהיר בפומבי ובאופן חד משמעי את החלטתה להתנתק ולגנות את הפרות זכויות האדם שפרטנר מעורבת בהן בשטחים הכבושים הפלסטינים". במילים אחרות, מסבירים במכון המחקר, ההצהרה של חברת אורנג׳ הצרפתית היא אימוץ מדויק של אג׳נדת ה-BDS שהארגונים קידמו המנוגד לחוק בצרפת.

הארגונים גייסו לקמפיין גם את הרשות הפלסטינית: "בעקבות הפרסום, סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן של הרשות הפלסטינית, כתב לשר החוץ של צרפת, לאורן פאביוס, לגנות את הקשר בין אורנג' לפרטנר".

הארגונים שהיו מעורבים בקמפיין הם הארגון הישראלי "מי מרוויח" (המקדם חרם נגד ישראל ברחבי העולם), הארגון הפלסטיני "אל-חק" (המעורב בקמפיין הלוחמה המשפטית וקמפיין החרם נגד ישראל) והארגונים הצרפתיים "הוועד הקתולי נגד רעב ולפיתוח" (CCFD), ארגון הגג הצרפתי FIDH, האגודה לסולידריות צרפת-פלסטין (AFPS) שיש לה היסטוריה ארוכה בקמפיין הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל.

לקריאת המאמר המלא