ועדת השירות של החברים (הקוויקרים) האמריקאים (AFSC)

מידע כללי

מדינהארצות הברית
אתר אינטרנט http://afsc.org/
נוסד"נוסד במלחמת העולם הראשונה על ידי הקווייקרים אשר מטרתם לשרת הן את האנושות והן את המדינה, תוך נאמנות למחויבותם לאי-אלימות"
במילות הארגוןטוען לקדם "שלום בר-קיימא וצדק" ולטפח את זרעי השינוי והכבוד לחיים אנושיים המשנים יחסים ומערכות חברתיות

מימון

פעילות

  • הארגון מקדם באופן פעיל את קמפיין החרמות, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) נגד מדינת ישראל; מאשים את ישראל ב"אפרטהייד נגד הפלסטינים"; ומקדם את "זכות השיבה" שמשמעותה סופה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.
  • הארגון מאשים את ישראל ב"אלימות ברורה בעזה"…טיהור אתני איטי ושיטתי בגדה המערבית ובמזרח ירושלים דרך עקירה מתמשכת מהתנחלויות בלתי חוקיות, השתלטות על אדמות, גדר ההפרדה…הגבלות נוקשות על תנועת פלסטינים, ומערכת של חוקים גזעניים."
  • AFSC  מעודד צעירים ישראלים להשתמטות מהצבא "מתוך הבנה שקבלת המיליטריזם משמרת את חוסר השוויון, הכיבוש והסכסוך", מקדם "אנטי-נורמליזציה", ודוחה דיאלוג בין ישראלים ופלסטינים.
    • בשנת 2015 "מנהל התוכנית פלסטין-ישראל" מארק מרימן-לוטז הסביר את "העמדה התומכת של AFSC בעקרונות אנטי-נורמליזציה" הדוחים כל פרוייקט, יוזמה או פעילות בפלסטין או ברמה הבינלאומית שבכוונתה (באופן מרומז או מפורש) לאחד בין פלסטינים וישראלים (אנשים או מוסדות) מבלי להציב את התנגדותה לכיבוש הישראלי ולחוסר השוויון המבני."
  • AFSC מפעיל את פרוייקט "חמושים" בשיתוף עם קואליציית נשים לשלום (CWP)  במטרה לחשוף את ״המחיר האנושי האמיתי של תעשיית הצבא הישראלי והסחר בנשק, כמו גם להובלת פעולת נגד." פעילי הארגון מאשימים את ישראל במכירת נשק לדיקטטורות ומדינות שמדכאות זכויות אדם בתמורה לקולותיהן בהצבעות במנגנוני האו"ם.
    • ב-13 בנובמבר 2017, חמושים ארגנו אירוע שכותרתו "אימפריית הנשק הישראלית" שדן בשאלה כיצד "ב-50 השנים האחרונות, נשק ישראלי הועבר לכמעט כל מי שמבצעים פשעים נגד האנושות, מלחמות אזרחים ורצח עם" כמו גם בשאלה  "מה הקשר הישראלי לדיכוי מחאות Black Lives Matter בפרגסון, ארה"ב?"
  • ב-18 במאי 2018, "ביום השנה ה-70 לנכבה…ובציון 50 שנה לכיבוש הישראלי", AFSC  האשים את ישראל בכך ששמה את הפלסטינים "תחת משטר צבאי אכזרי ששולל מהם באופן שיטתי את זכויותיהם הבסיסיות ביותר" שבנוסף "משמר חוסר שוויון ועוולות ממוסדות."
  • באוקטובר 2017 ג'ניפר בינג, מנהלת תוכנית פלסטין-ישראל של AFSC   בשיקגו, נשאה דברים בכנס שכותרתו "מאבקי שחרור מקבילים: שיעורים בהתנגדות"  לציון "100 שנות התנגדות פלסטינית לפרויקט הקולוניאלי-מתנחלי של ישראל וחקר קווי הדמיון באלימות המופעלת נגד פלסטינים, אפרו-אמריקנים וילידים אמריקניים ושיטות ההתנגדות שלהם."
  • ב-4-6 ביוני 2017, ראאיד ז'רר, אז מנהל קשרי הממשל של AFSC,   נשא דברים באירוע של כנסיות למען שלום במזרח התיכון שכותרתו "50 שנה יותר מידי" שנועד ללמד את משתתפים כיצד "להביא לסוף הכיבוש הישראלי בגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה וליישם את הנלמד בפגישות עם נציגי הממשל שמקדמים פתרון שמבטיח ביטחון והגדרה עצמית לישראלים ולפלסטינים."
  • במרץ 2017 AFSC  השיק אתר שכותרתו "עזה נעולה" (“Gaza Unlocked”)  שמעלה את סיפוריהם של פלסטינים החיים תחת "מצור צבאי אכזרי שהטילה ישראל" וכיצד הסגר משפיע על חיי היום-יום שלהם."
  • ב-30 ביוני 2016, AFSC, יחד עם אנשי כמורה משיקגו שלחו עצומה לסנטור האמריקני דיק דרבין, בדרישה לשים סוף לסגר על עזה, משום ש"לנו יש את היתרון בלראות את המציאות בעזה ללא מטען של אינדוקטרינציה בלתי אנושית ולכן אנו יכולים לנקוט עמדה לטובת אנושיותו של העם הפלסטיני בעזה."
  • ב-21 במאי-3 ביוני 2016, AFSC בשיתוף עם ארגון  Interfaith Peace-Builders  לקחו חסות על סיור בהדרכת אדית' גארטווד, "מומחה לענייני ישראל ופלסטין מטעם אמנסטי ארה"ב", בעל עבר ארוך של הטיה ועוינות כלפי ישראל, ואלישיה קוטוסוליריס, "מתאמת בנושאים של ישראל ופלסטין" עבור אמנסטי ארה"ב. הסיור התמקד ב"השפעות המעצרים והמאסרים בחברה הפלסטינית…המשלחת כללה פגישות עם סרבני פקודה בצבא הישראלי, שנכלאו בגלל התנגדותם לכיבוש הצבאי." הם נפגשו בנוסף עם חברים בקול יהודי לשלום (JVP), גראסרוטס ירושלים, בדיל, ועומר ברגותי, מייסד שותף בקמפיין הפלסטיני לחרם אקדמי ותרבותי נגד ישראל.
  • באפריל 2016, הארגון ערך סיור מודרך לצד קול יהודי לשלום במטרה "להעלות את התמיכה בסרבני מצפון בישראל." הסיור אירח שני דוברים שהם סרבני גיוס בצבא הישראלי.
  • במרץ 2016 AFSC לקח חסות על כנס של זוכרות שכותרתו "הכנס הבינלאומי השלישי בנושא שיבת הפליטים הפלסטינים." הסיור אירח את חברי בדיל, הטלוויזיה החברתית, ו- סאדקה-רעות.
  • בשנת 2014, AFSC ארגן אירוע שמטרתו לדון בשאלה כיצד "הפצצות של ישראל טובחות באזרחים שמוחזקים כשבויים ברצועת עזרה הנצורה. האלימות הנוראית הזו נובעת  מעשורים של קולוניאליזם, נישול, ואפרטהייד מצד מדינת ישראל שמשרתת את האינטרסים של השליטה האמריקאית במזרח התיכון העשיר בנפט."
  • ב-2013 הארגון פרסם נייר שכותרתו "עקירה בכוח בפלסטין ובישראל" בטענה כי "עקירה ונישול של פלסטינים מאדמותיהם ובתיהם הם לב הסכסוך בין פלסטינים וישראלים" וכי עם הקמתה של מדינת ישראל פותחו "תכניות לטיהור אתני של האוכלוסייה הפלסטינית".

פעילויות BDS

  • AFSC מוביל את קמפיין ה-BDS בקמפוסים ובכנסיות בארה"ב, ופועל להגברת השותפות הפלסטינית בקמפיינים של BDS.  
  • בפברואר 2018, AFSC הכריז על תמיכתו בקמפיין החרם ומשיכת השקעות המכוון כלפי חברות שמשתפות פעולה עם הכיבוש.   לפי AFSC, "ה-BDS הוכח ביעילותו כאמצעי לא-אלים להבנת השינוי החברתי והפוליטי…AFSC   נענה לקריאה למשיכת השקעות מהאפרטהייד בדרום אפריקה. הארגון תומך בקריאה ל-BDS מצד הפלסטינים ששואפים לחירות, שוויון וצדק.
  • הארגון השיק אתר למעקב אחר השקעות באינטרנט במטרה "לסייע לאנשים ומוסדות לזהות חברות בתיקי ההשקעות שלהם שמשתפות פעולה באופן ישיר עם הפרות חמורות ומתמשכות של זכויות אדם והמשפט הבינלאומי."  
  • מבין שלל קמפייני ה-BDS ש-AFSC    קידם, חלקם התמקדו ב-HP   (היולט פקרד) וסודה סטרים.
  • לארגון תפקיד מרכזי בקידום החלטות BDS     בכנסיה הפרסבטריאנית בארה"ב.
  • ב-28 באוקטובר 2017, AFSC   ערך את "חגיגת המאה" שכללה סדנא שכותרתה "אקטיביזם כלכלי: כוח אדם לעומת כוח תאגידי." הסדנא דנה בשאלה "מה הופך חרם לאפקטיבי? מהי משיכת השקעות וכיצד זה עובד? הסדנא לקטה לקחים מקמפיינים מוצלחים של סטודנטים וכנסיות, קהילות ילידיות ומשקיעים, שהתמקדו ברווחי חברות מקשת של נושאים החל מהכיבוש הישראלי (BDS) ועד למאסרים המוניים, מעצר מהגרים, פיקוח וגדרות."  
  • במרץ 2013, הארגון הכנסייתי  Mennonite Central Committee אימץ את האמצעי למעקב אחר השקעות של AFSC שמנטר חברות שפועלות בגדה המערבית – לשם משיכת השקעות.
  • הארגון לקח חסות על ועידה בת יומיים בפילדלפיה שכותרתה  "תפקיד ארה"ב בישראל-פלסטין: המציאות הנוכחית ותגובות יצירתיות." בנוסף לקחו חסות על הוועידה 'ידידי סביל בצפון אמריקה' (FOSNA), השואפים "לגייס תמיכה לצדק בישראל-פלסטין" באמצעות סדנאות שמקדמות את קמפיין החרם, משיכת השקעות וסנקציות, מסמכי קיירוס-פלסטין, סוף לסיוע הצבאי האמריקאי לישראל, ו-"הגדרה מחדש של הסכסוך הישראלי-פלסטיני במאבק זכויות אזרחי, שיש לו מקבילים בדרום אפריקה ודרום אמריקה." בוועידה הוצג פוסט של AFSC עם הכיתוב: חרם!! אמנות האקטיביזם הכלכלי" (boycott! The Art of Economic Activism).
  • ב-2011 הארגון פרסם רשימה "ישראל-פלסטין: מה לא לקנות" (Israel-Palestine No-buy List)  בשיתוף פעולה עם הארגון מי מרוויח (בזמנו פרויקט של הארגון קואליציית נשים לשלום) המהווה מאגר נתונים אינטרנטי שמזהה מטרות עבור צעדים אנטי-ישראלים למשיכת השקעות וחרם.

מעורבות בקמפיין להאשמת ישראל בהתעללות בילדים

יוזמות בקמפוס

צוות

דלית באום

  • דלית באום, מנהלת האקטיביזם הכלכלי של AFSC, היא מייסדת שותפה של קואליציית נשים לשלום, 'מי מרוויח' – פרוייקט הדגל של ה-BDS (כיום ארגון עצמאי) וכיהנה בעבר כמנהלת הפרוייקט של הקמפיין.
  • באום הייתה "פעילה במגוון קבוצות בתנועה הישראלית נגד הכיבוש והדמוקרטיה, כמו  כביסה שחורה, חרם מבפנים, זוכרות, אנרכיסטים נגד הגדר, ונשים בשחור."
  • ב-30 ביוני 2017, באום דיברה בפני "הפורום לציון 50 שנה לכיבוש" של תת ועדת האו"ם למימוש הזכויות הבלתי מעורערות של העם הפלסטיני, ואמרה כי "הכיבוש ממשיך משום שהוא נהנה מהתמיכה העצומה ומהחסינות המתמשכת הזו שהוא מקבל מכל מדינה אחרת בעולם, כולל יחידים בעולם שמנרמלים את הסיטואציה ומתייחסים אליה בביטול…אנשים בעולם מחויבים לעצור את התמיכה הזו. לעצור את שיתוף הפעולה, ובמילים אחרות BDS." (הדגש לא במקור)

ג'ויסי אג'לוני

  • אג'לוני, המזכירה הכללית של AFSC,  כיהנה בעבר כראש תחום ישראל והשטחים והפלסטינים באוקספם בריטניה  וכמנהלת ידידי בית הספר ברמאללה (Friends School ).
  • ב-6 בנובמבר 2017, אג'לוני חתמה על מכתב עבור חברי קונגרס שהתנגדו לחקיקה אנטי-BDS   ו"תומכים באמצעים לא-אלימים לסיום 50 שנות כיבוש." לפי המכתב, "הצעות החוק הללו בנוסף ממזגות בין ישראל וההתנחלויות,  ומוחקות את ההבחנה החשובה בישראל וההתנחלויות הבלתי-חוקיות בשטחים הפלסטינים הכבושים. הצעות החוק גם מרמזות שהתנגדות למדיניות ישראל בשטחים משמעותה להיות אנטי-ישראלי. אנו מוטרדים מהצעות חוק שבכוונותיהן להעניש או להפליל את השימוש באמצעים כלכליים כאמצעים לגיטימיים להתנגדות למדיניות שמדכאת זכויות אדם."
  • ביוני 2015 בראיון לקרן ירושלים, אג'ילוני הסביר כי "כבית ספר קוויקרי, זה תפקידנו להדריך סטודנטים לדרך לא-אלימה. תנועת ה-BDS    היא מאוד גדולה בקמפוסים שלנו. הסטודנטים שלנו תמיד מאתגרים אותנו כצוות המנהלי, כדי לראות אם אנו ממשיכים לתמוך ב-BDS.״
  • בראיון שפורסם ב-2015, ג'ויסי אג'ילוני האשימה את ישראל ב"טיהור אתני".

ראאיד ז'רר

סהר ורדי

כל המאמרים בנושא ועדת השירות של החברים (הקוויקרים) האמריקאים (AFSC)