ארגוני זכויות אדם מעלימים עין מאלימות ומטרור בגבול עזה

בעקבות אירועי "צעדת השיבה" בגבול עזה, שורה של ארגוני זכויות אדם ישראלים, פלסטינים ובינלאומיים גינו את ישראל במדיה החברתית, תוך התעלמות מחלקם של ארגוני טרור כגון החמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית לשחרור פלסטין בארגון הצעדה.

אותם ארגונים מתעלמים לחלוטין מהפרות זכויות אדם שבוצעו על ידי ארגוני הטרור הללו, כולל מקרי אלימות רבים לאורך הגבול; מזכותה של ישראל להגן על התושבים לאורך הגבול מפני איומים; ומשימוש באזרחים (כולל נשים וילדים) כמגנים אנושיים. הארגונים לא שאלו מדוע ילדים היו נוכחים בהפגנה אלימה מלכתחילה, תוך התעלמות ממקרים ברורים של גיוס וניצול ילדים על-ידי חמאס. נראה גם שהארגונים לא דיווחו על הגיוס והשימוש של חמאס בילדה בת 7 שנשלחה לעבור את גדר הגבול.

על-פי דיווחי צה"ל, 16 פלסטינים נהרגו בארועי יום שישי, עשרה מהם פעילים ידועים בארגוני טרור. עובדה זו לא נלקחה בחשבון בהצהרות הארגונים.

להלן תגובות הארגונים:

Human Rights Watch

  • הצהרה מפי שרה לי וויטסון, מנהלת מחלקת מזרח תיכון וצפון אפריקה: "המספר המזעזע של הפלסטינים שנהרגו ונפגעו היום על ידי חיילים שירו מעבר לגדר של עזה מעלה שאלות קשות לגבי השימוש החוזר של ישראל באש חיה כדי לשלוט בהפגנות. ההאשמות מפי ישראל בדבר אלימות של כמה מהמפגינים אינן משנות את העובדה ששימוש בכוח קטלני אסור על פי החוק הבינלאומי למעט מקרים של סכנת חיים מיידית". (הדגשה אינה במקור)
  • מנכ"ל הארגון, קן רות', צייץ בטוויטר: "[תירוצים] לא רלוונטים שהוצעו על מנת להגן על זה שישראל הרגה מפגינים בעזה: חמאס התחיל – זו הייתה פרובוקציה – כמה מהמפגינים לא היו אנשים נחמדים – כמה מהמפגינים השתמשו באלימות. האמת: שום דבר הוא לא הצדקה לישראל להשתמש בכוח קטלני למעט כמוצא האחרון על מנת למנוע סכנת חיים מידית". (הדגשה אינה במקור)

אמנסטי – בריטניה

  • הארגון צייץ בטוויטר כי זה "מטריד" שישראל פורשת כוחות על מנת להגן על גבולה: "חדשות מטרידות כש#ישראל פורשת 100 צלפים על גבול עזה בעקבות הפגנות יום האדמה היום. על הרשויות להימנע משימוש בכוח מופרז".

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR)

  • הצהיר כי "נכון לעדכון האחרון מהשטח, פעילויות יום האדמה המשיכו בכל אזורי הגבול של רצועת עזה המזרחית בעוד הכוחות הישראלים המשיכו לפגוע במכוון במשתתפים שהתאספו שם באופן שליו".
  • הצהרת הארגון כוללת את שמותיהם של ארבעה פלסטינים שנהרגו, ביניהם "ג'יהאד זוהיר אבו ג'מוס (30) מהכפר חאן יונס שנפגע מכדור בראשו". לפי צה"ל, אבו ג'מוס היה פעיל ידוע בזרוע הצבאית של החמאס.
  • בהודעה לעיתונות מטעם הארגון, נטען כי הכוח שצה"ל הפעיל התבסס על "החלטה פוליטית בדרגים הפוליטיים הגבוהים ביותר לדכא מאות אלפי אזרחים שהשתתפו בהפגנות שלוות לחלוטין כמה מאות מטרים מגדר הגבול עם ישראל. הכוחות הישראלים פגעו במכוון במפגינים ללא שום הצדקה וללא שום איום או סכנה לחייהם של החיילים הישראלים… יש לציין שהכוחות עדיין פוגעים במפגינים ומעלים חשש להגדלת מספר הקורבנות".

אל-חק*

  • צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "המתקפות על המפגינים הפלסטינים ב-30 במארס 2018 ב#עזה  מעצימות עוד יותר את הדיכוי הבלתי פוסק של ישראל את זכות הפלסטינים למחאה בדרכי שלום, ויותר מכך את הזכות למימוש זכות השיבה שישראל ממשיכה להכחיש."
  • הארגון גינה את ישראל על פריסת כוחותיה לצורך הגנה על גבולותיה, "הכוחות הכובשים של #ישראל נערכו בכוננות גבוהה ופרסו כוחות וציוד נוספים באיזור, כולל צלפים, מזל"טים, דחפורים וכלבי תקיפה עם הנחיה מפורשת להשתמש באש חיה נגד #פלסטינים"
  • סדרת הציוצים של אל-חק צוייצה מחדש על ידי FIDH (הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם).
  • בהצהרה מטעמו  מנה הארגון את "המפגינים הפלסטינים" שנהרגו, בעוד שלפחות 10 מתוכם זוהו על ידי צה"ל כפעילי חמאס.

אל-מיזאן

  • הצהיר  "אל-מיזאן מזכיר שהמשפט ההומניטארי הבינלאומי אוסר על פגיעה באזרחים ותקיפות ממוקדות שלא לצורך ושמבוצעות באופן לא-פרופורציונאלי." לפחות 5 פעילי חמאס כלולים ברשימת אל-מיזאן המונה  "אזרחים" שנהרגו.
  • אל-מיזאן התייחס לגבול בין ישראל לעזה כ"גדר הפרדה".

בצלם

  • פרסם הצהרה "ירי במפגינים לא חמושים אינו חוקי והפקודה שמאפשרת זאת אינה חוקית בעליל" (הדגשה אינה במקור) בטענה ש"חיילים חמושים ומפגינים לא חמושים אינם 'במלחמה'. הנחיות הפתיחה באש אינן חוקיות והעמידה בהן היא הסיבה למספר ההרוגים והפצועים היום ברצועת עזה."

עדאלה

  • הצהיר כי השימוש של הצבא הישראלי ב-100 צלפים נגד מפגינים פלסטינים לא חמושים ברצועת עזה, אינו חוקי.  פתיחה באש חיה על אזרחים לא חמושים מהווה הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי המחייב הבחנה בין אזרחים ללוחמים. ישראל מחוייבת לפעול בהתאם למשפט הבינלאומי. עדאלה קורא לחקירת האחראיים לתקרית הקטלנית היום בעזה ודורשת שאלו שימצאו אחראים להרג יועמדו לדין." (ההדגשה אינה במקור)
  • בציוץ בטוויטר עדאלה טען כי #ישראל מפרה את ה#חוק הבינלאומי על ידי הפעלת כוח קטלני נגד אזרחים #פלסטינים לא חמושים בעזה / סוקר בעיתון @הארץ.

גישה

  • מתעלמת מזכותה הריבונית של ישראל להגן על גבולותיה, בהצהרה "גישה מביעה דאגה עמוקה מכך שהכוח הקטלני שהפועל אתמול בעזה היה יכול להמנע לו הוראות הפתיחה באש היו נקבעות לפי המשפט הבינלאומי ולא לפי הרצון לדכא מחאה. (ההדגשה אינה במקור)

סיוע רפואי לפלסטינים (Medical Aid for Palestinians, MAP)

מועצת הכנסיות העולמית (World Council of Churches, WCC)

  • מתעלם מהעובדה שרוב ההרוגים הם חלק מארגון הטרור חמאס, בטענה כי "Tevit (המזכיר הכללי של WCC) קורא תפילה והזדהות עם האנשים בעזה. 'אנו מתפללים למען הקורבנות ומשפחותיהם', אמר, 'ואנו מבקשים את חסדי האל, אהבתו ורחמיו כדי שנוכל להתחזק ולמשיך את עבודתינו למען צדק ושלום."

Palestine Legal

צייץ "אנו מוטרדים מאוד מהידיעה על מותם של תשעה מפגינים פלסטינים ביום האדמה בעזה. אנו עוקבים אחר סיקור #צעדתזכות השיבה.  לטובת אלו שמפגינים כאן לאות סולידריות: אם יש לכם שאלות בקשר לזכויותיכם, פנו אלינו", תוך התעלמות מהעובדה שרוב הפלסטינים שנהרגו במהלך עימותי יום שישי היו פעילי חמאס.

If Not Now

צייץ: "ההשלכות הטרגיות והקטלניות הללו לא היו בלתי נמנעות. הן החלטות מוכוונות של צה"ל להפעיל אש חיה כלפי אלו שהפגינו בדרכי שלום. צה"ל הרג לפחות 5 פלסטינים וגרם לפציעתם של למעלה מ-1,000 אחרים אתמול. חמאס לא עשה כך." (הדגשה אינה במקור)

צייץ: אל תאמינו לאף אחד שאומר לכם שהאלימות שהפעיל אתמול צה"ל היא תגובה לפעילות פלסטינית. הם בעצמם הודו שזו הייתה התוכנית מלכתחילה. אין להם שופ אסטרטגיה להתמודדות בדרכי שלום עם הפגנה לא אלימה." (ההדגשה אינה במקור)

קול יהודי לשלום (Jewish Voice for Peace) 

  • הארגון צייץ מחדש ציוץ המונה את "16 קורבנות #עזה", עם הכיתוב "לזכור ולכבד את אלו שנהרגו על ידי צלפי הצבא הישראלי בעוד שהפגינו #בצעדתזכותהשיבה"  וציוץ אחר הטוען כי "לעתים קרובות מתעלמים משמותיהם ומחייהם של הפלסטינים. להלן שמותיהם של 14 האנשים שנורו ונהרגו בגבול עזה על ידי הצבא הישראלי." לפי צה"ל, 10 מתוך 16 ההרוגים הם מחבלים של החמאס.
  • צייץ "איזו הצהרה מבישה. 15 הרוגים. למעלה מאלף פצועים #צעדתזכות השיבה", טענה ששוב מתעלמת מהעובדה שלפחות 10 מאותם הרוגים הם מחבלים של חמאס.
  • צייץ, "אלפי פליטים פלסטינים ב#עזה צועדים למען #זכויותאדם בעוד שהצבא הישראלי פותח באש. העולם תומך ב #צעדתזכותהשיבה" (ההדגשה אינה במקור)

*ארגון בעל קשרים לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין. ראו דוח NGO Monitor  ארגונים לא-ממשלתיים במימון אירופי והקשר לחזית העממית.