וורלד וויז'ין (World Vision)

מידע כללי

מדינהבריטניה
אתר אינטרנט www.wvi.org
נוסד1950
במילות הארגון"ארגון נוצרי לסעד רווחה ופיתוח, המוקדש לעבודה עם ילדים, משפחות וקהילות להתגברות על עוני וחוסר צדק."

מימון

חמשת המענקים הגדולים ביותר בשנת 2014 (דולר ארה"ב)

תורם מזומןשווה כסףסך הכל
תכנית המזון העולמית26,570,222151,782,493178,352,715
סוכנות הסיוע הבינלאומית של ארה"ב (USAID)71,742,85113,300,58985,043,440
הקרן הגלובלית למאבק בשחפת, איידס ומלריה35,427,37935,427,379
אוסטרליה (AusAid)26,365,92626,365,926
המחלקה לפיתוח בינלאומי של ממשלת בריטניה 20,887,58820,887,588
סך הכל180,993,966165,083,082346,077,048
אחוז מסך הסיוע 50%97%65%

פעילות

  • פועל בכ-100 מדינות באסיה, אמריקה הלטינית, אפריקה, המזרח התיכון ומזרח אירופה.
  • טוען כי הוא מהווה "שותפות בינלאומית של נוצרים שמטרתן היא להמשיך את עבודתו של אדוננו ישו הנוצרי בקרב המדוכאים לקידום שינוי אנושי, לשאוף  לצדק ולהעיד על החדשות הטובות של ממלכת האל".

סניף ירושלים, הגדה המערבית, ועזה

לוורלד וויז'ן יש חמישה  סניפים הפועלים  במסגרת "וורלד וויז'ן ירושלים, הגדה המערבית, ועזה ( WV-JWG); לא קיים כישות פיננסית נפרדת וחוקית. ארגון ישראלי שנקרא וורלד וויז'ן, נרשם ברשם העמותות ב- 1988. למרות שהיחסים בין שני הארגונים אינה ברורה, פעילותו של WV-JWG כנראה חופפת במידה מסויימת עם זו של וורלד ווי'זן הישראלי.

מימון:

  • התקציב לשנת 2014 עמד על 17,448,455$  (כולל 2,690,915$ שמקורם במימון ממשלתי).
  • לפי מסמכים שהוגשו ל רשם העמותות, מקור כל הכנסות וורלד וויז'ן הישראלי מ וורלד ווי'זן הבינלאומי ומ"תרומות מקומיות".
  • הסניף מתאר עצמו כ"מחויב למאבק הציבורי למען שיפור מצבם של הילדים החיים תחת הכיבוש הישראלי", ו"מאמין שלכיבוש הישראלי יש השפעות  רוחניות ופסיכולוגיות שליליות על פלסטינים ועל ישראלים, ובמיוחד על ילדים".
  • רואה ב"פעילות ציבורית ותקשורתית… מרכיב חיוני בעבודה של וורלד וויז'ן באזור" ופועל "במישור המקומי, לאומי, אזורי וגלובלי" כולל "בניית יכולות של  ארגונים פלסטינים, עידוד נוער לתעד את ההיסטוריה ואת סביבתם, הכשרת צלמים בקהילות מוחלשות בגדה המערבית ובעזה".
  • התכתבות בין רשם העמותות לבין העמותה וורלד וויז'ן חושפת כי במשך שנים, הארגון נמנע מלהיענות לבקשות למידע על דוחות כספיים ועל השימוש בכספים. לא ידוע האם הארגון הציג את הדוחות החסרים לרשם העמותות.
  • מספר בכירים בוורלד וויז'ן הישראלי (על פי מידע הלקוח מרשם העמותות) הנם בעלי קשרים לארגונים לא ממשלתיים המקדמים פעילויות BDS  ודמוניזציה של מדינת ישראל:
    • סמי חורי, הרשום במסמכים העדכניים ביותר כמנהל הכספים, הוא חבר באסיפה הכללית של סביל. סביל הוא ארגון המוביל קמפיין כנסייתי למשיכת השקעות, תוך שימוש בשפה אנטישמית בוטה .
    • רפול רופה, חבר מועצת המנהלים מאז 2008 ויו"ר מאז 2009, הוא גם מנהל את     Society of St.Yves, ארגון קתולי פוליטי, ממנהיגי קמפיין הדמוניזציה, דרך האשמות בדבר "מדיניות מפלה" ו"הפרה של החוק הבינלאומי." המייסד מישל סבאח חיבר (יחד עם נעים עתיק מסביל ועטאללה חנא) את מסמך קיירוס-פלסטין ב-2009 המקדם BDS בכנסיות, משווה את ישראל למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, ומכחיש את הקשר היהודי ההיסטורי לישראל.
    • אנטון אספר הוא חבר במועצת המנהלים של וורלד ויז'ן ישראל, ומכהן בדירקטוריון של Yves.

מעצר מנהל סניף עזה

  • ב-15 ביוני 2016 נעצר מוחמד חלבי, מנהל סניף עזה של וורלד וויז'ן, על ידי כוחות הביטחון.
  • ב-4 באוגוסט לאחר 50 ימי מעצר מנהלי נחשף על ידי השב"כ כי הוא פעיל חמאס אשר הפנה לזרוע הצבאית של החמאס כ-60% מתקציב הסיוע של הארגון לרצועת עזה. התקציב שימש לחפירת מנהרות ולפעילות טרור אחרת בשווי כולל של כ-50 מיליון דולר.
  • חלבי, שעבד בעבר בסוכנות האו"ם לפיתוח המציא פרויקטים הומניטאריים פיקטיביים כמו גם אגודות חקלאיות פיקטיביות כדי להסתיר את העברת הכספים והסיוע לחמאס.
  • בהצהרתם הודיעו וורלד וויז'ן כי הם "
  •  בכירים בוורלד וויז'ן, כולל מנכ"ל וורלד וויז'ן אוסטרליה, טים קוסטלו, טוענים כי סך התקציב לפעילויות בעזה היה רק 22.5$ מליון במהלך העשורים האחרונים, בניגוד מוחלט למה שדווח וורלד וויז'ן הישראלי על תקציב של 16.3$ מליון בשנת 2014, ואף בניגוד להאשמות מצד ממשלת ישראל שלמעלה מ-50$ מליון הוקצו לעזה במהלך 10 שנים.
  • בעקבות מעצרו של חלבי ממשלת אוסטרליה הודיעה על הקפאת התרומות לפרויקטים של וורלד וויז'ן בשטחים הפלסטינים.
  • המשרד הפדרלי הגרמני לפיתוח ולשיתוף פעולה כלכלי (BMZ) הקפיא לזמן בלתי מוגבל 1.66$ מיליון שהיו מיועדים לארגון.
  • כתוצאה מכתב האישום, ארגון וורלד וויז'ן ביטל את הפרויקט שלו בעזה, ופיטר, ככל הנראה זמנית, 120 עובדים מהמשרד.

פעילות פוליטית

  • מקדם אג'נדה פוליטית ומוטה המטילה על ישראל אחריות בלעדית להתמשכות הסכסוך ומתעלמת מהחששות הביטחוניים הלגיטימיים של ישראל או מהטרור הפלסטיני המופנה נגד אזרחי ישראל. אג'נדה זאת כוללת התייחסות לגדר הביטחון כ"לא חוקית" תוך התעלמות מכך שהגדר הוקמה  במהלך האינתיפאדה השניה בה אזרחי ישראל היוו מטרה לטרור יומיומי של פיגועי התאבדות.
  • וורלד וויז'ן אוסטרליה תמך כספית ברשת האקומנית פלסטין-ישראל שהוקמה על ידי "מנהיגי כנסיות שחשבו כי לנוצרים יש תפקיד מיוחד מבחינת האמונה בקידום זכויות האדם של הפלסטינים". הרשת "מצאה השראה והכוונה במסמך קיירוס פלסטין" שמכחיש את הזיקה בין העם היהודי לארץ ישראל. אתר הרשת כולל מאגר מידע שכולל טקסטים נגד הנצרות הציונית כמו גם ספרים ומאמרים שנכתבו על ידי נעים עתיק, מייסד הארגון האנטי-ישראלי סביל, ואחרים. האתר גם מקדם את ארוע 16 מאי 2014, שאורגן על ידי ידידי פלסטין מערב אוסטרליה, תחת הכותרת "הנצחת הנכבה – מחאה נגד האפרטייד הישראלי"
  • הארגון תמך בסרט "אלוהים לצידנו" (With God on our Side) שתקף את התמיכה של נוצרים בישראל ומציג "תיאולוגיה אנטי-יהודית", ו"הבנה מוטה של המושגים 'יהודים', 'ציונות', ו'ישראל'". הסרט ספג ביקורת על כך שהוא "מוטה, פשטני ומוטעה מבחינת העובדות".
  • טום גטמן, המנהל לשעבר של פעילות וורלד וויז'ן בפלסטין, הביע שנאה אנטישמית קיצונית ל"מיזם הציוני" ו"עבודת האלילים" שלו. בראיון מצולם לכומר סטיבן סיזר, גטמן ציין כי אנשי חזבאללה הם "חברים" שלו שמייעצים לו כיצד לעצב את דעותיו לגבי ישראל.
  • ב-19 לנובמבר 2012, פרסם הודעה משותפת לעיתונות יחד עם 44 ארגונים פוליטיים אחרים, ביניהם American Friends Service Committee (AFSC)Care InternationalDanChurchAidדיאקוניהסיוע רפואי לפלסטיניםSave the Children ,ומועצת הפליטים הנורבגית (NRC) הקוראת לקהילה הבינלאומית "להפעיל לחץ מיידי על ממשלת ישראל" ומזהירה מפני "אסון הומניטארי בעזה כתוצאה מהכיבוש  הישראלי המתמשך".
  • הארגון מפרסם "היסטוריה מקוצרת של האזור" אשר כוללת עיוותים רבים בהתאם לנרטיב הפלסטיני. המחברים לא מזכירים את הפלישה הערבית שגרמה לפרוץ מלחמת העצמאות. המסמך גם לא מספק כל רקע לגבי מלחמת ששת הימים שהובילה לשליטה הישראלית ברצועת עזה והגדה המערבית, ומציין רק כי "ב-1967 ישראל כבשה את הגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה".
  • במהלך מבצע צוק איתן (קיץ 2014), וורלד וויז'ן קרא להפסקת האש אך ציין כי אין סימנים לכך שסבב האלימות הנוכחי יקרב את סיום הכיבוש  הישראלי של האדמות הפלסטיניות ולכן הוא לא יתרום לביטחון ישראל".
  • בשנת 2010 וורלד וויז'ן מימן הקמת מועדון נוער על שמו של המחבל אבו ג'יהאד מי שהוציא לפועל פיגועים רבים במהלך שנות ה-70 וה-80, כולל הפיגוע ב"אוטובוס הדמים" בו נהרגו 37 אזרחים.
  • ב-14 ביולי 2004, במאמר דעה בעיתון אוסטרלי, מנכ"ל וורלד וויז'ין אוסטרליה טים קוסטלו, תיאר את גדר ההפרדה כ"חלק מהבעיה, לא חלק מהפתרון" כשהוא טוען כי היא "מזכירה את המלחמה הקרה והדיכוי של גוש המזרח". ההשוואה של קוסטלו משקפת את מאמץ ההסברה הפלסטיני להשוות את חומת ברלין שנועדה למנוע בריחה של אזרחים , לגדר ההפרדה הישראלית שנועדה להגן על אזרחי ישראל.

ניצול מצבם של הילדים הפלסטינים כדי לתקוף את ישראל

  • וורלד וויז'ן מקדם נרטיב חד-צדדי של הסכסוך הערבי-ישראלי. לאחר מבצע צוק איתן (קיץ 2014) הארגון פרסם "עדויות" של ילדים מעזה המתארים את ישראל כתוקפנית ומתעלמים מירי הרקטות הבלתי פוסק שהביא לפרוץ הקרבות. הארגון גם לא בחן את השפעות המבצע על ילדים ישראלים.
  • ב-4 באפריל 2013 פרסם מאמר מניפולטיבי הטוען כי ילדים פלסטינים "מפחדים ללכת לבית הספר" ואינם "מרגישים בטוחים" שם בשל "האלימות  של החיילים הישראלים כולל…יריות, גז מדמיע וריסוס מי ביוב על אדמות הכפר [בגדה המערבית[".
  • נתן חסות לעשרה ילדים בעזה "שניתנה להם מצלמה, פשוט כדי לצלם תמונות של חייהם", בטענה שהתמונות תספקנה "מבט לחיים היומיומים  של חיי הילדים המעוצבים ומושפעים על ידי הסגר הישראלי המתמשך".
  • ב-22 בנובמבר 2012 פרסם הודעה לעיתונות בטענה ש"ילדי עזה פגיעים במיוחד" וש"לתושבי עזה אין לאן לברוח מהאלימות בשל ההגבלות על תנועתם והסגר הישראלי".
  • באפריל 2012 נשיא וורלד וויז'ן פרסם מאמר בהאפינגטון פוסט בו הוא האשים באופן כוזב את ישראל בהגבלת השתתפותם של פלסטינים נוצרים  בחגיגות הפסחא בירושלים. שגריר ישראל בארה"ב דאז מייקל אורן כתב מאמר תגובה בו הוא כתב כי "כל נוצרי מהגדה המערבית יכול להגיע לירושלים ביום שישי הטוב ובפסחא" וש"האשמות הנוגעות לכך הן שקריות ומהוות ניסיון נפסד להכפיש את מדינת היהודים".

שותפים

הערות שוליים

  1. באוקטובר 2012 "שורת הדין" טען כי המימון שוורלד וויז'ן אוסטרליה מעביר ל-UAWC מועבר לאחר מכן לחזית העממית לשחרור פלסטין. חקירה מטעם ממשלת אוסטרליה בעניין לא מצאה ראיות שיתמכו בטענה זאת.

כל המאמרים בנושא וורלד וויז'ין (World Vision)