רקע

מדי שנה, מזכ"ל האו"ם מפרסם דו"ח על "ילדים ועימות מזוין" ("Children and Armed Conflict"). משנת 2001, מזכ"ל האו"ם מצרף נספח לדו"ח זה, בו נרשמים צדדים בעימות המבצעים הפרות חמורות נגד ילדים. במקור, הרישום נועד למאבק בגיוס ובשימוש בילדים חיילים, אך עם השנים, על פי החלטות נוספות שאומצו על ידי מועצת הביטחון של האו"ם, הורחבו הגורמים המובילים לרישום וכללו הפרות נוספות. (אחראיות לדפוסי הרג, פציעת ילדים  ודפוסי אלימות מינית נגד ילדים (2009); התקפות חוזרות ונשנות או איומי התקפות על בתי ספר ובתי חולים (2011); חטיפת ילדים (2015)).

מטרת הנספח היא למקד את תשומת הלב של מועצת הביטחון  בגורמים מסוימים (מדינות או שחקנים לא-מדינתיים) ולנקוט בצעדים ממוקדים נגד אותם גורמים, "כולל אפשרות לסנקציות". ב-2017, הנספח כלל בין השאר את דאעש, אל-קעידה, הטאליבן ובוקו חראם.

בשנת 2005, הקימה מועצת הביטחון את מנגנון הניטור והדיווח ( Monitoring and Reporting Mechanism – MRM) על מנת "לספק מידע אובייקטיבי, מדוייק ואמין בזמן אמת" על אותן הפרות. תפקידה של יוניצ"ף והארגונים השותפים במנגנון זה היא להיות "העניים והאוזניים" ולאסוף נתונים ברמה המקומית, שבסופו של דבר יבואו לידיי ביטוי בדו"ח של מזכ"ל האו"ם. מנגנון זה מוקם רק במדינות בהן צדדים לסכסוך מופיעים בנספח לדו"ח. בישראל, הגדה המערבית, ועזה, אין אף קבוצה הרשומה בנספח זה. למרות שה- MRM לא מופעל עבור ישראל, "ישראל/פלסטין" נדונה בגוף דו"ח המזכ"ל מהסיבה שהסכסוך נמצא על סדר היום של מועצת הביטחון. בנסיבות אלו, יוניצ"ף מובילה מנגנון אחר- הנקרא "קבוצת עבודה"- על מנת לנטר ולדווח על מקרים של הפרות חמורות נגד ילדים. לפי הקווים המנחים של יוניצ"ף ביחס לקבוצות עבודה, "יוניצ"ף דרך… הנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם (SRSG) מספק למשרדו של הנציג המיוחד של המזכ"ל לילדים ועימות מזוין ((OSRSG-CAAC מידע עובדתי על דפוסי הפרות… שעשוי להשפיע על המלצות של הנציג המיוחד והחלטות מזכ"ל האו"ם". (ההדגשה אינה במקור)

השותפים: "קבוצת העבודה" וארגונים פוליטים נוספים

על פי הקווים המנחים של סוכנות יוניצ"ף עצמה, יש כללים ברורים בנוגע לקבוצת העבודה: "במצבים בהם ה-MRM אינו מופעל… חייבים להיות קפדנים ולהצליב מידע ממקורות מרובים ככל האפשר ,על מנת להבטיח דיוק, בהינתן שמידע זה מנוצל לעיתים קרובות… למטרות פוליטיות". על "חברי קבוצת העבודה להיות ניטרליים, חסרי פניות ועצמאיים מכל הצדדים לסכסוך" (ההדגשות אינן במקור). כמו כן יוניצ"ף מתבקשת לנקוט משנה זהירות בהפעלת המנגנון, שכן "הטענות בדבר הפרות של זכויות אדם יכולות לשמש ככלי תעמולה כדי להכפיש אחרים או שהדו"חות עשויים להיות מוטים כלפי צד אחד עקב נאמנות ו/או חששות בקרב אוכלוסייה מסוימת" (ההדגשה אינה במקור).

בניגוד מוחלט להנחיות אלו, השותפים של יוניצ"ף-פלסטין המרכיבים את "קבוצת העבודה", כוללים ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים קיצוניים, חלקם שחקנים בולטים בקמפיינים של BDS ולוחמה משפטית נגד ישראל ובעלי קשרים מתועדים לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין (החזית העממית). ארגונים אלו ממלאים תפקיד מרכזי בקמפיין ומקבלים מימון נרחב מיוניצ”ף לשם כך. יוניצ"ף-פלסטין טוענת כי "ליוניצ"ף מדיניות ברורה שהיא אינה מממנת ארגונים הרשומים על פי האו"ם כארגוני טרור" – רשימה שאינה כוללת את חמאס, החזית העממית והג'יהאד האסלמי.

משנת 2007 יוניצ"ף מובילה באזורנו "קבוצת עבודה" הכוללת את: האגודה הבינלאומית לזכויות הילד-פלסטין (DCI-P); המרכז הפלסטיני לזכויות האדם ((PCHR; אל-מיזאן; בצלם; Terra Des Hommes– שוויץ; Save the Children; War Child Holland; World Vision; UNESCO, UNRWA, UN Mine Action Service (UNMAS), WHO. ארגונים אחרים המסייעים "באיסוף מידע"- תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל (EAPPI), Christian Peacemakers Team – CPT, Operation Dove, UN-OCHA ומשרד הנציב העליון לזכויות האדם OHCHR.

דוגמאות לארגונים שותפים

האגודה הבינלאומית לזכויות הילד – פלסטין (DCI-P)

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR)

  • סוג שיתוף פעולה: חבר בקבוצת העבודה.
  • אחד מהארגונים המובילים את קמפיין הלוחמה המשפטית נגד ישראל. ניסה להביא למעצרם של ישראלים ברחבי אירופה ופעל בממשלת בריטניה כדי שזו תעצור את ח"כ ושרת החוץ לשעבר ציפי לבני, באשמת פשעי מלחמה לכאורה שבוצעו במהלך מבצע עופרת יצוקה.
  • בשנים 2015 ו-2017, יחד עם ארגוני זכויות פלסטינים נוספים, הארגון הגיש דו"ח לבית הדין הפלילי הבינלאומי בגין פשעי מלחמה לכאורה ופשעים נגד האנושות שישראל ביצעה במהלך מבצע צוק איתן.
  • הארגון מכחיש את קיומו של טרור נגד אזרחים ישראליים, ומתאר פעולות טרור באופן מסולף  ומגנה את ישראל על פעולות שהיא נוקטת על מנת להגן על אזרחיה. את הפיגוע בהר אדר ב-26.9.17 בו נרצחו שלושה ישראלים- שני מאבטחים אזרחיים ושוטר מג"ב-, תיאר כך: "כוחות הביטחון הישראליים הרגו את נימר מחמוד ג'אמל (37) מכפר בית סוריק, צפונית מערבית לירושלים הכבושה, כאשר 4 שוטרי מג"ב בכניסה להתנחלות 'הר אדר' פתחו עליו באש. כמו כן נהרגו שלושה חיילים ישראליים והרביעי נפצע".
  • בראיון עם מייסד  המרכז, ראג'י סוראני, נכתב שהוא ריצה 3 שנות מאסר (1982-1979) "שנגזרו עליו על ידי בית משפט ישראלי שהרשיע אותו בחברות בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין…". סוראני נכלא 3 פעמים נוספות "ב-1985 וב-1986" וכמו כן, נדחתה בקשתו לאשרת כניסה לארה"ב ב-2012. בפברואר 2014, החזית העממית, ארגן טקס בעזה לרגל זכייתו של סוראני ב"פרס נובל אלטרנטיבי". ד"ר רבאח מוהאנה , חבר בלשכה המדינית של החזית  העממית, נשא נאום בטקס.

אדאמיר (Addameer)

  • סוג שיתוף פעולה: ארגון שותף ביישום פרויקט אסוף הנתונים, מקבל מימון מיוניצ"ף לשם כך.
  • אדאמיר מוביל קמפיינים לתמיכה בפלסטינים שהורשעו בעבירות ביטחוניות ומתייחס אליהם כאל "אסירים פוליטיים". מאשים את ישראל ב"ביצוע לא פחות מטיהור אתני מודרני לנגד עינינו; בחיפוש המתמשך לסיפוח מלא של האדמות הפלסטיניות והרחבת הגבול הקולוניאלי של ישראל". (ההדגשה אינה במקור)
  • בתגובה לגל פיגועי הטרור נגד אזרחים ישראלים בשנת 2015, אדאמיר האשים את "שלטון הכיבוש הישראלי באחראיות… להסלמה". דוחות הארגון התעלמו מההקשר של "דקירות לכאורה" וטרור, כמו גם מזכותה של ישראל להגן על אזרחיה. את הפיגוע בחלמיש (21.07.2017) בו נרצחו אב ושני ילדיו הבוגרים תיאר הארגון כ"מבצע חלמיש שהסתיים בהרג של שלושה מתנחלים ישראליים". (ההדגשה אינה במקור)
  • לפי אתר האינטרנט של תנועת הפתח', אדאמיר הוא ארגון המסונף לחזית העממית ולמספר חברים בו קשרים לארגון הטרור. לדוגמא, ישראל אסרה על יו"ר  אדאמיר ואחד ממייסדיו, לטיף ג'ית, לצאת לחו"ל בשל היותו לכאורה "פעיל בכיר בחזית העממית". כמו כן, נמנעה גם כניסתו לגדה המערבית בשנים 2011-2015. חאלדה ג'ראר, דאז סגנית יו"ר אדאמיר, היא חברה בכירה בחזית העממית. באפריל 2015 הוגש נגדה כתב אישום המייחס לה שורה של עבירות ביטחוניות לרבות חברות פעילה בארגון הטרור ו"הסתה לחטיפת חיילים לצורכי מיקוח לשחרור אסירים, ובראשם אחמד סעדאת, מזכ"ל הארגון". היא שוחררה מהכלא ב-3 ביוני, 2015 וביולי 2017 נאסרה שוב.
  • באוגוסט 2017, הארגון עתר לנשיא צרפת בבקשה לשחרור של חוקר שלו, סאלח חמורי (בעל אזרחות צרפתית) שנעצר על ידי ישראל ב-23 באוגוסט 2017. חמורי נעצר בעבר ב-2005 בשל "ניסיון להתנקש בחיי עובדיה יוסף… ומעורבותו בחזית העממית לשחרור פלסטין".

תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל (EAPPI)

  • סוג שיתוף פעולה: ארגון המסייע בדיווח למאגר הנתונים של יונצ"ף על הפרות חמורות נגד ילדים.
  • תוכנית הליווי האקומנית בפלסטין וישראל (EAPPI), היא פרויקט שנוסד בשנת 2002 על ידי מועצת הכנסיות העולמית (WCC). הפרויקט מביא מתנדבים בינלאומיים לגדה המערבית לתקופה של שלושה חודשים, על תקן תיירים, על מנת "לספק הגנה לקהילות פלסטיניות". תוכנית EAPPI משתמשת באופן קבוע ברטוריקה מסיתה ומכפישה נגד ישראל ולפעמים אנטישמית. פעילי התוכנית מציגים נרטיב פלסטיני חד-צדדי, משתתפים בפעילות להנצחת הנכבה הפלסטינית, מקדמים את "זכות השיבה", מאשימים את ישראל ב-"אפרטהייד" ו-"פשעי מלחמה" ותומכים בקמפיינים של BDS בעת חזרתם למדינות המקור. על פי פעיל EAPPI  מרכזי: "הדבר העיקרי הוא לאסוף מידע עבור האו"ם". מתאם תוכנית EAPPI ב-WCC ציין גם הוא שמרכיב הניטור כולל "הרבה עבודה מנהלית המוזנת למערכות האו"ם".
  • משנת 2013, יוניצ"ף מעבירה מימון שמקורו בין השאר במספר ממשלות ל-EAPPI למען "גישה מוגנת ובטוחה לבתי ספר כתגובת חירום לקהילות פגיעות בשטחים הפלסטינים הכבושים". בבקשת המימון של יוניצ"ף מצוין בין השאר כי: "עליה במספר מקרי ההתנכלות של חיילים ומתנחלים כלפי ילדים ומורים בבתי הספר נרשמו דרך MRM על ידי המלווים האקומניים" [פעילי [EAPPI. EAPPI היה גם אחד מהארגונים שקיבלו מימון מיוניצ"ף לפרויקט "תיעוד הפרות חמורות נגד ילדים המושפעים מעימות מזוין".
  • במהלך 20152014, "אחראי מאגר המידע של ילדים ועימות מזוין של יוניצ"ף, סיפק תמיכה טכנית ל-EAPPI להקים מערכת ניהול מידע לנתח ולשתף נתונים על הפרות שתועדו על ידי עובדי השטח של EAPPI." חשוב להדגיש כי אותם "עובדי שטח" כביכול, הם למעשה "מלווים אקומניים" של התוכנית, כאמור, קבוצת מתנדבים הנמצאים באזור 3 חודשים בלבד. עם זאת, "המידע" שהם אוספים מוזן לתוך מסד הנתונים של קבוצת העבודה ולאחר מכן בדו"ח המזכ"ל ובדו"חות או"ם אחרים. (ההדגשה אינה במקור)
  • בין המתנדבים  ניתן למצוא פעיל דרום אפריקני מרכזי שהשתתף בתכנית EAPPI פעמיים, שהשווה את המצב בישראל לאפרטהייד, קרא לשיתוק מערכת הבנקאות הישראלית, תוך קריאה ל-SWIFT (רשת בנקים בינלאומית) להטיל סנקציות נגד ישראל וטען ש"הגיע הזמן לומר שקרבנות השואה נהפכו עכשיו למדכאים." ; פעיל מאנגליה שטען בהרצאה שהמצב ביהודה ושומרון מזכיר "את מה שהבריטים עשו לאבורגינלים" ואת "מה שקרה לילידים האינדיאנים בארה"ב"; פעיל שנאם בשבוע האפרטהייד נגד ישראל, וטען ששומעים רבות על "טרוריסטים , משמע הפלסטינים, אבל כשאתם שם אתם בעצם רואים את הצד  השני כטרוריסטים שתמיד נושאים נשק." ועוד טען ש"הרבה פלשתינאים נהרגו ואמרו שהם נושאים סכינים…". (ההדגשה אינה במקור)

ניסיון הכללת צה"ל בנספח

כאמור, יוניצ"ף והארגונים בקבוצת העבודה פועלים בניסיון מתואם לצרף את צה"ל לנספח מזכ"ל האו"ם.

בינואר 2015, "קבוצת ייעוץ משפטי" המשויכת לאו"ם התכנסה לדון בהיבטים משפטיים בנוגע לתכנון אסטרטגיה על האופן בו תכלל ישראל בנספח, בו "שקלו מספר צעדים משפטיים בנוגע לקריטריון לצרוף צדדים לנספח של הדו"ח השנתי של מזכ"ל האו"ם". לאחר מכן, יוניצ"ף דיווח בחזרה ל"קבוצת העבודה" על הדיון "על מנת לעזור להנחות בניסוח התשומות לדו"ח השנתי של מזכ"ל האו"ם".

בכתבה בעיתון הגרידאן הבריטי (17 במרץ 2015), נכתב שהארגונים "Save the Children ו-War Child  כמו גם לפחות תריסר ארגונים לא-ממשלתיים פלסטיניים, ארגון הזכויות הישראלי בצלם וגופי או"ם כמו יוניצ"ף"…"לוחצים להכללת צה"ל ברשימה מאז המלחמה בעזה בקיץ האחרון".

חברי "קבוצת העבודה", הארגונים הפלסטינים אל-מיזאן, DCI-P, PCHR ואדאמיר (המקבל מימון מיוניצ"ף לתעד הפרת זכויות ילדים), הגישו מכתב משותף למזכ"ל האו"ם בפברואר 2015 ובו קראו לכלול את צה"ל ב"דו"ח השנתי שלו על ילדים ועימות מזוין ככאלו שביצעו הפרות חמורות נגד ילדים בשטחים הכבושים". המכתב התבסס בצורה ניכרת על הנתונים שנאספו על ידי "קבוצת העבודה" בראשות יוניצ"ף.  "מאז 2007, עבדה קבוצת עבודה בראשות יוניצ"ף על מנת לפקח ולדווח על הפרות חמורות נגד ילדים בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים … נתונים המבוססים על מידע ותיעוד שאומתו על ידי האו"ם נשלחים באופן קבוע לנציג המיוחד שלך לילדים ולעימותים מזוינים ונכללים בדו"חות השנתיים שלך על ילדים ועימות מזוין… אנו סבורים כי קיימות עדויות רבות מאומתות על-ידי האו"ם להוביל לרישום הכוחות המזוינים של ישראל… ודורשים מכם לכלול את הכוחות המזוינים של ישראל בנספח לדוח השנתי הקרוב על ילדים ועימות מזוין."

בנוסף, חברי "קבוצת העבודה" Save the Children, Terre des Hommes, War Child ו- World Visionנמצאים בוועדה המייעצת הקובעת את "תכניי התוכנית" עבור ארגון "Watchlist". ב-2017 Watchlist קיימו לובי להכנסת צה"ל לרשימה בנספח דו"ח מזכ"ל האו"ם. ראוי לציין שWatchlist- קבעו באותו דו"ח שאין בידיהם מספיק הוכחות על מנת להמליץ לצרף לרשימה את חמאס או את החזית העממית .

סטנדרטים כפולים והתעלמות מהפרות פלסטיניות

מטרה עיקרית בתכנית "ילדים ועימות מזוין" של האו"ם, שבמסגרתה פועלת סוכנות יוניצ"ף, היא לסיים את הניצול של ילדים כלוחמים וכחיילים. למרות שקבוצות פלסטיניות חמושות משתמשות בילדים בדרך זו, אין כמעט ראיות לכך שמשאבי יוניצ”ף-פלסטין מוקדשים לחשיפתה או לסיומיה של תופעה פסולה זו. בדו"ח "ילדים ועימות מזוין-2016" של יוניצ”ף, נכתב כי "בעזה, קבוצת העבודה לא היתה מסוגלת לתעד מקרים של גיוס ילדים ושימוש בילדים בעימות מזוין בשל מספר גורמים, לרבות הגנה וסיכוני בטחון הקשורים לאיסוף מקיף ומפורט" (ההדגשה אינה במקור). טענה זו הופיעה לאחר מכן בדו"ח מזכ"ל האו"ם לשנת 2017 על ילדים ועימות מזוין, בו נכתב כי: "האו"ם לא קיבל דו"חות על גיוס ושימוש בילדים ב-2016; אולם, הפרה זו היא קשה לתיעוד, במיוחד בעזה". ההודאה בדבר חוסר היכולת לבצע את משימת הליבה שלה מטילה ספק בצורך ובתועלת בהמשך מימון  הסוכנות באזור.

כשותפים וחברים לקבוצת העבודה בכל הנוגע למידע שהם מספקים, הנרטיב הלא-מדויק ומוטה של ארגונים אלו מוזן לתוך מערכות האו"ם. אותן טענות שגויות ובלתי מאומתות "מכובסות" באמצעות מסד הנתונים של יוניצ”ף למגוון פרסומים של האו"ם, המעניקים להם אמינות.

כך לדוגמא, דו"ח של יוניצ"ף לאוקטובר 2015 קבע ש-15 ילדים פלסטינים נהרגו בתקופה זאת בלי לציין ש-13 מתוכם ביצעו פיגועי דקירה נגד ישראלים. נראה כי טענה זו חוזרת על טענות של אחד מהארגונים הפלסטינים הלא ממשלתיים שמהווים חלק מ"קבוצת העבודה" – DCI-P, שטוען כי באוקטובר 2015, 14 קטינים פלסטינים נהרגו, כשאף אחד מהם לא השתתף בלחימה. 

בנוסף, דו"חות יוניצ”ף על ישראל שונים בצורה נרחבת וקיצונית מהדו"חות שהיא מפרסמת על מדינות אחרות במזה"ת. ניסוח טענות לגבי ישראל על "התעללות נרחבת ושיטתית" תואם את ההגדרה של פשעים נגד האנושות בבית הדין הפלילי הבינלאומי. יוניצ”ף אינה משתמשת בשפה דומה כשהיא מתארת אזורי סכסוך אחרים כגון סוריה.

יוניצ"ף מפרסמת "דו"חות מצב" תקופתיים על פעילותה, במדינות ובאזורים שונים. מכון המחקרNGO Monitor בחן את המסמכים הזמינים האחרונים העוסקים במצב הילדים בסוריה, ירדן, לבנון, עיראק, טורקיה ומצרים, אשר הוצגו בדו"ח שפורסם על ידי יוניצ"ף באוקטובר 2017. ההשוואה עם הדו"ח שסוקר את המצב בגדה המערבית ובעזה ביולי-אוקטובר 2017, מראה שוני משמעותי בשפה והמושגים בהם יוניצ"ף בוחרת להשתמש:

יוניצ"ף – פלסטין (גדה מערבית ועזה)יוניצ"ף- מזרח תיכון וצפון אפריקה (סוריה, ירדן, עיראק, לבנון, טורקיה ומצרים)
התייחסות למספר "מקרים של הפרות חמורות נגד ילדים שנוטרו ותועדו"
כחלק מיעדי 2017, מציינים צפי של 2,500 תיעודי הפרות חמורות
למרות שיוניצ"ף מנהלת בדיקה לגבי 'הפרות חמורות' בעיראק וסוריה מטעם מזכ"ל האו"ם ומפעילה מנגנון דומה אך פחות פורמלי גם בלבנון, אין התייחסות למינוח "הפרות חמורות"
התייחסות למעצר ילדיםאין התייחסות למעצר ילדים
אין התייחסות להפרות המבוצעות על ידי חמאס או הרשות הפלסטינית, אלא רק האשמות על ישראל וכוחות הביטחון הישראלייםלצד גופים רשמיים של המדינה, מזכירים מגוון שחקנים לא מדינתיים, כולל ארגוני טרור כמו דאע"ש
בקשת סכום למימון עבור "חינוך" דומה לבקשת סכום המימון ל"הגנה"בקשת סכום המימון עבור "חינוך" היא פי 3 מהסכום ל"הגנה"
המונח 'נוכחות מגנה' שמשמעותו לסייע לתלמידים להגיע בבטחה לבית הספר בשיתוף עם EAPPI מופיע במסמך 4 פעמיםהמונח "נוכחות מגנה" אינו מופיע במסמך

שיתוף הפעולה בין יוניצ"ף לארגונים לא ממשלתיים – מקרה בוחן DCI-P

יוניצ"ף מקצה מימון לארגונים לא-ממשלתיים המפיקים דו"חות מוטים פוליטית. המידע שבדו"חות מוזן לתוך מאגר המידע של קבוצת העבודה של יוניצ"ף וכך "מולבן" על ידי פרסומו תחת השם של יוניצ"ף. דו"חות יוניצ"ף אלו נחשבים לאחר מכן כראיה לכאורה להפרות חמורות שביצעה ישראל, כולל בהקשר לדו"ח מזכ"ל האו"ם.

יוניצ"ף, האגודה הבינלאומי לזכויות הילד-פלסטין (DCI-P) וקמפיין "No Way to Treat a Child"

  • ב-2010 יוניצ"ף העביר ל-DCI-P  מימון עבור מחקר "על מערכת המשפט הישראלית והמשפט הצבאי הנוגע לקטינים המיושם על פלסטינים בגדה המערבית".
  • באמצעות מימון זה, DCI-P פירסם מחקר על "האופי המפלה של מערכת המשפט הצבאית" ואף ציין כי המידע שלו הוא "משמעותי בבניית מסד הנתונים של קבוצת ה-MRM".
  • ב-2012 DCI-P פרסם דו"ח על הפרות לכאורה של ישראל "קשורים, מכוסי עיניים ומורשעים: ילדים מוחזקים במעצר צבאי".
  • ב-2013, יוניצ"ף פירסם דו"ח נוסף, הדומה מאוד לדו"ח DCI-P משנת 2012, תחת הכותרת "ילדים במעצר צבאי ישראלי: התבוננות והמלצות". הדו"ח מבוסס במידה רבה על טענות DCI-P וכן נשען רבות על "מסד הנתונים  MRM של יוניצ"ף" (דו"ח זה נותח בהרחבה על ידי NGO Monitor).
  • בדו"ח השנתי של DCI-P ב-2014, נכתב כי הארגון "שמר על תקשורת סדירה עם משרד האו"ם של הנציג המיוחד של המזכ"ל לילדים וסכסוך מזוין (OSRSG-CAAC). בנוסף להליך הרגיל של  שיתוף המידע והתיעוד הנאסף על ידי צוות DCI-P בשטחים הפלסטינים הכבושים, ראש יחסי החוץ ולובי של DCI-P השתתף בדיון שולחן עגול בג'נבה, עם גב’ ליילה זרוגי, הנציגה המיוחדת הנוכחית, של המזכ"ל לילדים וסכסוך מזוין …ביולי, במהלך המתקפה הצבאית הישראלית על רצועת עזה המכונה מבצע צוק איתן" אותו נציג  "הוזמן לתדרך את משרד האו"ם של הנציג המיוחד של המזכ"ל לילדים וסכסוך מזוין (OSRSG-CAAC) בניו-יורק על ההשפעה של המתקפה הצבאית על ילדים פלסטינים החיים ברצועת עזה".
  • באפריל 2016, DCI-P השיק את הקמפיין שלו "זו לא דרך להתייחס לילד" (No Way to Treat a Child) בארה"ב, שמטרתו לעשות לובי בקרב ממשלות "להשתמש בכל האמצעים הקיימים על מנת ללחוץ על ממשלת ישראל להפסיק את המעצר וההתעללות בילדים פלסטינים". DCI-P פרסם דו"ח המלווה את הקמפיין, המצטט באופן ניכר את דו"ח יוניצ"ף מ-2013. עם זאת, כפי שצוין, הדו"ח של יוניצ"ף התבסס בעצם על הטענות של DCI-P, ועל "ראיות" אחרות מ"מסד הנתונים של ה-MRM" ש-DCI-P תורם לו מידע.

מימון ממשלתי לסוכנות יוניצ"ף

סוכנות יוניצ"ף מממנת שורה של פרויקטים בגדה המערבית ובעזה כולל כאלו המיושמים בשיתוף עם ארגונים לא- ממשלתיים ו/או חברים בקבוצת העבודה. רוב המימון מקורו בממשלות שונות, האיחוד האירופי ומדינות החברות בו, כמו גם קנדה ויפן. חלק מהפרויקטים הם בעלי אג'נדה פוליטית ברורה. התכתבות עם המדינות התורמות מצביעה על כך שהממשלות אינן מודעות לארגונים הפוליטיים שמקבלים את המימון ולהתמקדות של יוניצ”ף בקמפיין נגד צה"ל. חלק מהמדינות התורמות סירבו לענות לפניותינו, דבר המדגיש את חוסר האחריותיות והשקיפות בכל הנוגע למימון לאו"ם.

על פי דו"ח "מסגרת הפיתוח של האו"ם למדינת פלסטין 2022-2018" יוניצ"ף ביקשה 3.4 מיליון דולר לחמש השנים הקרבות לעסוק ב"מנגנוני זכויות אדם… [לגרום לכך] שישראל תיתן דין וחשבון להתחייבויותיה על פי המשפט הבינלאומי", בפעולות הכוללות "תיעוד ודיווח על הפרות חמורות של זכויות הילד", בניית יכולת של ממשלות וחברה אזרחית לאסוף מידע, דיווח,  ניתוח ופעולות לובי …".

ניסיון הארגונים להכליל את הצבא הישראלי ברשימת נספח הדו"ח טומן בחובו היבט נוסף, כפי שנכתב בדו"ח השנתי 2009 של DCI-P, אחד הארגונים המרכיבים את "קבוצת העבודה": "בעזרת דיווח יעיל ולובי, הצבא הישראלי ו/או גורמים פלסטינים יכולים באופן פוטנציאלי להיכלל בדו"חות מזכ"ל האו"ם וב"רשימת הבושה" של מבצעי הפרות חמורות של זכויות ילדים, וכך 'קבוצת העבודה' יכולה להפוך לכוח משימה ארצי רשמי תחת המנדט של האו"ם ולהפיק תועלת ממשאבים נוספים".

טבלה 1: מימון ממשלתי לפרויקט "הגברת היכולת של השותפים לדווח על הפרות חמורות נגד ילדים ולהגן עליהם ולהקטין את ההשפעה של עימות מזוין" (מקור: יוניצ"ף)

תורםסכום ($) 2015-17
יפן445,267
בלגיה402,444
שוויץ137,789
דנמרק101,739
פינלנד93,484
האיחוד האירופי / ECHO77,215
בריטניה39,685
יוניצ"ף (For GR Allocations)1,135,919

טבלה 2: מימון לפרויקט "דיווח על הפרות חמורות נגד ילדים המושפעים מעימות מזוין המדריך את התגובה למענה הומניטרי"

תורםסכום ($)הארגונים המיישמים את הפרויקטשנה
יפן500,000Al Mezan, PCHR, B’Tselem, CPT, Save the Children, War Child Holland, DCI-P, EAPPI, Première Urgence - Aide Médicale Internationale, OCHA, OHCHR, UNRWA, and WHO (OPT – 13/P-HR-RL/52232/124)2013
קרן לשעת חירום100,000Al Mezan, PCHR, B’Tselem, CPT, Save the Children, War Child Holland, DCI-P, EAPPI, Première Urgence - Aide Médicale Internationale, OCHA, OHCHR, UNRWA, and WHO (OPT – 14/P-HR-RL/61200/R)2014
יפן286,799PCHR, B’Tselem, CPT, Save the Children, War Child Holland, DCI-P, EAPPI, Première Urgence - Aide Médicale Internationale, MDM, MSF, NRC, OCHA, OHCHR, UNRWA, and WHO2015
הוועד הלאומי של יוניצ"ף/צרפת200,000
יוניצ "ף205,028DCI Palestine, War Child Holland, Wadi Hilweh Information Centre, Adadameer, B’Tselem2016
יפן114,144Addameer, B’Tselem, DCI-P, Wadi Hilweh Information Centre, War Child Holland2017

*בסעיפים ללא ציון שם המדינה לא ניתן לדעת מהי מדינת המקור

המלצות

לסוכנות יוניצ"ף הבינלאומית

  • הפסקת כל שיתוף הפעולה עם ארגונים לא-ממשלתיים החשודים בקשרים עם ארגוני טרור, כולל אלו עם קשרים לכאורה לחזית העממית.
  • להתנער באופן פומבי ולתקן טענות לא מדויקות המופיעות בדיווחים של יוניצ”ף על ישראל.
  • להורות ליוניצ”ף – פלסטין לפרק את קבוצת העבודה הנוכחית וליצור קבוצת עבודה חדשה של ארגונים הומניטריים, אנשי מקצוע ומומחים ללא משוא פנים.

לממשלות המממנות

  • לבחון בקפידה את כל המימון המועבר לפרויקטים של יוניצ”ף, על מנת להבטיח שמימון זה לא מועבר לארגונים לא-ממשלתיים בעלי קשרים לארגוני טרור.
  • לפתח וליישם קווים מנחים למימון עבור כל הממשלות התורמות על מנת לוודא שהמימון אינו ניתן לארגונים עם קשרים לארגוני טרור ו/או מקדמים רטוריקה אלימה או אנטישמיות.
  • לבחון מחדש את כל המימון ליוניצ”ף על מנת להבטיח שהמימון משמש למטרות שלשמן ניתן על ידי הממשלות התורמות.

למזכ"ל האו"ם

  • להכיר בכך שדו"חות יוניצ”ף על ישראל אינם אמינים ותומרנו למטרות פוליטיות, הדו"חות אינם מייצגים את המצב בפועל, ומשום כך אין להתייחס אליהם בהכנת הדו"ח השנתי של המזכיר הכללי על "ילדים ועימות מזוין".
  • יש לדחות גם את הדו"חות שפורסמו על ידי הארגונים הלא-ממשלתיים הנמצאים כעת בקבוצת העבודה של יוניצ”ף.