ירושלים – "יש דין", ארגון לא-ממשלתי פוליטי הממומן ברובו על-ידי ממשלות זרות, פרסם היום (יום ה', 10.10.13) דו"ח חדש הקורא לישראל לאמץ חוקים נגד "פשעי מלחמה" כחלק מספר החוקים הישראלי, כאמצעי להענשת חיילי צה"ל.

בהודעה לעיתונות, ארגון "יש דין" מאשים את ישראל גם ב"פסקי דין מקלים" נגד חיילים ישראלים. הארגון אינו מציין בהודעה שהדו"ח למעשה "הוזמן" על-ידי האיחוד האירופי. שכן, בהודעה על חלוקת המענקים בשנת 2011, הודיע האיחוד האירופי על תרומה בסך 150 אלף יורו לארגון יש דין בין השנים 2013-2011 על מנת:

"להביא לשינוי המדיניות הישראלית לגבי אחריות פלילית של כוחות הביטחון הישראלים בשטחים הפלסטינים הכבושים,בדרך כזו שמכירה ולוקחת בחשבון את החומרה והטבע השונה של פשעי מלחמה, אשר מובחנים מפשעים רגילים ומקומיים".

'יש דין' מציינים בדו"ח כי הוא "הופק בסיועו של האיחוד האירופי. התכנים הכלולים בדוח זה הם באחריותו הבלעדית של'יש דין' ואין לראותם כמשקפים את עמדתו של האיחוד האירופי." אך המטרה המוצהרת דלעיל של מענק האיחוד האירופי לארגון יש דין, "שינוי המדיניות הישראלית", היא ניסיון בוטה להשפיע על ההליכים הדמוקרטיים בישראל.

דו"ח זה מהווה חלק מקמפיין הלוחמה המשפטית נגד ישראל, ועצם המימון הנרחב של האיחוד האירופי אינו מאפשר להתנער מהאחריות למעורבות זו.

"יש דין הוא שחקן מרכזי בקידום לוחמה משפטית נגד ישראל", מציינת אן הרצברג, היועצת המשפטית של מכון המחקרNGO Monitor. "כחלק מאסטרטגיה זו, מטרת הקמפיין במימון האיחוד האירופי הינה להפוך את ההאשמות בדבר"פשעי מלחמה" של צה"ל לחלק מהשיח התודעתי על מדינת ישראל".

מחקר של NGO Monitor מראה כי עמותת "יש דין" ממומנת ברובה על-ידי ממשלות זרות, באופן ישיר או עקיף. המימון הממשלתי כולל את האיחוד האירופי, בלגיה, נורבגיה, הולנד, אירלנד, בריטניה וגרמניה. הקרן החדשה לישראל ומכון החברה הפתוחה של ג'ורג' סורוס תורמים אף הם לארגון.

"דו"ח זה של יש דין פורסם במקביל לניסיונות הולכים וגוברים בחודשים האחרונים מצד ארגוני לוחמה משפטית אחרים כדוגמת: המרכז הפלסטיני לזכויות אדם וארגון אל-חק, המבקשים להעמיד לדין בכירים ישראלים בבית הדין הפלילי הבינלאומי", סיכמה הרצברג.