בנובמבר 2017, האיחוד האירופי אישר מענק בגובה 269,975 אירו למשך 4 שנים עבור הארגון הישראלי "יש דין" לטובת פרוייקט שמטרתו להגביר את "האחריות של אנשי כוחות הביטחון הישראלים על 'כניסות כפויות לבתים' (Forcible Home Entries – FHE)". זאת "על פי הסטנדרטים הדמוקרטיים והמשפט ההומניטארי הבינלאומי וזכויות האדם". לפי מסמך שהוגש לסוכנות הסיוע של האו"ם (UN OCHA), פרוייקט זה מוצא לפועל על ידי הארגונים יש דין, שוברים שתיקה ורופאים למען זכויות אדם.

כפי שדווח ב'ישראל היום' (17 ביוני 2018),  הפעולות שבוצעו במסגרת פרוייקט זה חושפות את הנחות היסוד הפוליטיות שעל בסיסן הארגונים הללו מגייסים כספים מממשלות אירופאיות.

בפנייתו לאו"ם בבקשה למימון פרוייקט ל"התמודדות עם תרבות הפטור מעונש בקרב אנשי כוחות הביטחון של ישראל", יש דין טען כי "..מערכת המשפט הצבאית מעניקה כמעט פטור מוחלט מעונש לחיילים ישראלים עבור התנהגותם" במקרים של "כניסות כפויות לבתים" (הדגש אינו במקור). שלושת הארגונים מתכוונים לטפל בלקויות האלה על ידי "ערעור על החלטות לסגור תיקי חקירה כל מקרה לגופו והגשת עתירות לבג"ץ בתיקים ספציפיים ובעניינים עקרוניים".

פרוייקט זה והרטוריקה סביבו הם חלק מאסטרטגייה רחבה יותר של לקידום תיקים משפטיים של "פשעי מלחמה" נגד בכירים ישראלים בבתי משפט זרים ובבית המשפט הפלילי הבינלאומי (ICC). האיום מפני התערבות ה-ICC ונסיונות נוספים ללוחמה משפטית הם דאגה משמעותית עבור מקבלי-החלטות ישראלים.

אין זו הפעם הראשונה ש"יש דין" מקבל מימון מהאיחוד האירופי לטובת האשמת חיילים ישראלים בהתנהגות פלילית. בשנים 2011-2013, האיחוד האירופי העניק ליש דין 150,000 אירו "לשינוי מדיניות ישראל באמצעות הגברת האחריות הפלילית של אנשי כוחות הביטחון הישראלים בשטחים הפלסטינים הכבושים, באופן כזה שמכיר ולוקח בחשבון את חומרתם וייחודיותם של פשעי מלחמה, השונים מפשעים רגילים אחרים" (הדגש אינו במקור).

יש דין מפרסם באופן שגרתי נתונים וממצאים המאשימים את ישראל וצה"ל בפטירת חיילים מעונש. המחקר של NGO Monitor מראה כי המספרים שמציג יש דין הם מטעים ומציגים מצג שווא.

יש דין פועל במסגרות משפטיות אחרות שמטרתן להפעיל לחץ מוסדות משפטיים ישראלים. הוא שותף מזה זמן לתוכניות במימון האיחוד האירופי ובריטניה, המנוהלות על ידי מועצת הפליטים הנורבגית (NRC), ומציפות את בתי המשפט הישראלים עם מאות תיקים משפטיים מידי שנה.

הספין של יש דין

בתגובה לחשיפה התקשורתית של יעדי התוכנית כפי שמופיעים בבקשת המימון ובמסמכי האו"ם, יש דין פרסם פוסט בפייסבוק בנסיון למסגר את הפרוייקט כ"בחינת הפרקטיקות השונות של כניסה בכוח לבתי פלסטינים מתוך מטרה לוודא שהן נעשות מתוך צורך צבאי אמיתי, בהתאם לחוק הבינלאומי ותוך שמירה על זכויותיהם של בעלי הבית." בהצהרה יש דין טשטש את המיקוד בחקירות ובהליכים המשפטיים, למרות שהם מהווים נושא מרכזי ומפורש במסמכי הפרוייקט.

המעורבות של שוברים שתיקה

בעוד קמפיין מהסוג הזה אופייני ליש דין, נראה כי הוא עומד בסתירה להצהרת המטרות של שוברים שתיקה המתחייבת לעסוק רק "בתמונה הרחבה של מדיניות הכיבוש, שאינה מוסרית מטבעה – ולא לעסוק בהתנהגות ספציפית של אף חייל באופן אינדיבידואלי".

ברוח הצהרה זו, שוברים שתיקה סרבו באופן עקבי לשתף פעולה עם המנגנונים המשפטיים של צה"ל, בטענה "אנו יודעים כי אין מדובר במקרים בודדים, וכי הפרות המשפט הצבאי מאפיינות את משפט הכיבוש. לפיכך, אנו לא נסייע למערכת לצמצם את אחריותה באמצעות הטלת מלא האשמה על חיילים באופן אישי". מעבר לכך, בעבר, הארגון טען כי "החקירות של חיילים נחותי דרג…עשויות להיווכח כמכשול לפתיחה בחקירות חיצוניות על פעולות ישראליות".