ירושלים – טיוטת ההחלטה מה-8 ביוני על ועידת "דרבן 3", שהוגשה על ידי נשיא העצרת הכללית של האו'ם, מגבירה את החששות בנוגע לתפקיד השלילי הפוטנציאלי של ארגונים לא ממשלתיים (NGOs) פוליטיים, אומר NGO Monitor הירושלמי. ועידת דרבן השלישית מתוכננת להתקיים בספטמבר 2011, ותציין את יום השנה העשירי לועידה העולמית הידועה לשמצה של האו'ם נגד הגזענות, שהתקיימה בדרבן, דרום אפריקה.


"אם לאותם הארגונים, כפי שהיה בשנת 2001, תינתן במה בניו-יורק בועידת "דרבן 3", הדבר יסלול את הדרך לסבב נוסף של פעילויות שמנצלות ומערערות את סדר היום של המוסר וזכויות האדם", אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor, ארגון אשר נוסד בעקבות העוולות שהתרחשו בפורום הארגונים הלא ממשלתיים של ועידת דרבן 2001. "תחת הכסות של זכויות האדם, למעלה מ-1500 ארגונים לא ממשלתיים – שרבים מהם בעלי-בריתם של איראן ומשטרים ערביים מדכאים – ניצלו את פורום הארגונים הלא ממשלתיים על מנת לתקוף את ישראל ולקדם אסטרטגיה של דה-לגיטימציה ואמות-מידה כפולות, שממשיכה גם היום. בועידת דרבן השניה ב-2009, לא היה פורום ארגונים לא ממשלתיים, ואסון זה לא חזר על עצמו. לפיכך, בהכנות לדרבן 3, חשוב להבטיח כי לא תינתן במה לארגונים שמנצלים את זכויות האדם".

בניגוד לכך, NGO Monitor מציין שטיוטת ההחלטה הנוכחית תספק במה למבחר ארגוני שדולה פוליטיים בועידת דרבן 3, שאותה ניתן לנצל בקלות. בפרט:

  • נאומים באירוע הפתיחה: "…הדוברים במושב הפתיחה יהיו נשיא העצרת הכללית, המזכיר הכללי, נציבת זכויות האדם של האו'ם…ונציג של ארגון לא ממשלתי הפעיל בתחום הגזענות, אפליה גזעית, קסנופוביה, וחוסר-סובלנות קשורה";
  • השתתפות בפגישות שולחן עגול: "במטרה לקדם דו-שיח בונה ומהותי, ההשתתפות בכל שולחן עגול תכלול מדינות חברות באו'ם, משקיפים, נציגי ישויות של מערכת האו'ם ומומחים, כמו גם נציגים נבחרים של ארגוני החברה האזרחית וארגונים לא ממשלתיים…";

"לא ניתנה אמת-מידה בנוגע לבחירת הארגונים הלא ממשלתיים", מוסיף שטיינברג. הסכנה היא שנושאים אמיתיים של זכויות אדם בינלאומיות, כולל אפליית להט'ב ואפליה מגדרית, זכויות מיעוטים, והתקפות של משטרים ערבים נגד מפגינים פרו-דמוקרטים, יזכו שוב להתעלמות. מסגרת העבודה המוצעת תזמין מניפולציות ומחטפים מצד הארגונים הלא ממשלתיים, כפי שקרה בדרבן בשנת 2001".

 

###