מכון המחקר NGO Monitor מגנה את הצבעת העצרת הכללית של הכנסייה הפרסביטריאנית (ארה"ב) מיום שישי האחרון בעד ההחלטה למשוך השקעות מחברות בעלות קשרים עסקיים עם ישראל (קטרפילר, HP, ומוטורולה), ומגדיר אותה כ"מכה קשה למוסר ולתהליך השלום" במזרח התיכון.

"ההחלטות למשוך את ההשקעות התקבלו תחת לחץ כבד של תומכי קמפיין החרם, משיכת ההשקעות והסנקציות נגד ישראל (קמפיין ה-BDS) על צירי הכנסייה, שקיימה את הכנס הדו-שנתי שלה בדטרויט בשבוע שעבר. ההצבעה מראה שמרבית הצירים אינם מצליחים להבין כי קמפיין ה-BDS שואף לחסל את מדינת ישראל, או לחלופין, שלמרות הבנה זו הם תמכו בהחלטה", אמר יצחק סנטיס, מנהל התוכניות של NGO Monitor העומד בראש פרויקט המחקר BDS in the Pews ("תיאולוגיה משוחדת").

ההחלטה התקבלה ביום שישי, למרות התנגדותם של עשרות כמרים פרסביטריאניים שפרסמו מכתב המצהיר כי "הבעיה הגדולה של תנועת ה-BDS היא שמטרת תומכים רבים שלה היא להביא לקיצה של…מדינת ישראל עצמאית בכלל…איננו דנים יותר כיצד יש לסיים את הכיבוש, אלא באם לישראל יש הזכות להתקיים".
"קמפיין ה-BDS הוא נגד השלום מכיוון שהוא מקדם את חורבנה של ישראל ומתנגד לדיאלוג, שיתוף פעולה ופיתוחם של קשרי שלום בין ישראלים לבין פלסטינים. ההחלטה של הכנסייה הפכה את הפרסביטריאניים לצד בסכסוך – ההפך ממשכיני השלום שהם רוצים להיות".

מאז שנת 2004, המיעוט קולני של פעילים אנטי-ישראליים בכנסייה הפרסבטריאנית ניסו 6 פעמים לשכנע את העצרת הכללית של זרם נוצרי זה לתמוך ב-BDS. שנה זו לא הייתה יוצאת דופן, עם 15 החלטות בנושא ישראל לבדה, רובן בעד משיכת השקעות, ואחת שקוראת לכנסייה "להעריך מחדש" את התמיכה המסורתית שלה בשתי מדינות לשני העמים. גם החלטה זו התקבלה.

"ההתמקדות האובססיבית והייחודית בישראל מדגימה את המוסר הכפול שכנסייה זו מיישמת כלפי ישראל", אמר סנטיס."אסטרטגית ה-BDS כוללת ניסיונות להשתמש בקול המוסרי של הכנסייה. פעילי BDS שואפים להציב את ישראל על אותו מישור של משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, כך, הם מנסים לחתור תחת הלגיטימציה של ישראל בדעת הקהל העולמית, ובמיוחד במערב".

ההחלטה למשוך השקעות קודמה בידי רשת המשימה ישראל-פלסטין, לובי אנטי-ישראלי בתוך הכנסייה הפרסביטריאנית. רשת זו חיברה ספר בן 72 עמודים בשם "ציונות מעורערת" (Zionism Unsettled), בו נטען כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני מונע על ידי "פתולוגיה אינהרנטית לציונות" ודוחה תיאוריות תיאולוגיות – יהודיות ונוצריות – אשר תומכות בציונות. הספר ספג ביקורת קשה מדמויות פרסביטריאניות רבות, כמו גם מאנשי דת הפעילים בדיאלוג בין-דתי.

NGO Monitor פרסם חוברת בשם "חומר למחשבה לפרסביטריאניים בנוגע להשכנת שלום במזרח התיכון". החוברת זמינה באתר BDS in the Pews, פרויקט מיוחד של מכון המחקר NGO Monitor.