ירושלים – מספר ארגוני "זכויות אדם" ברכו על חתימת "הסכם הפיוס" ב-4 במאי בין הרשות הפלסטינית והחמאס, כמו גם ארגוני טרור אחרים, כולל הג'האד האסלאמי והחזית העממית לשחרור פלסטין (החז'ע). אולם, NGO Monitor הירושלמי מציין שמעטים הם הארגונים שקראו לחמאס או לארגוני הטרור האחרים לוותר על תמיכתם באלימות, בטרור, בהסתה לרצח-עם ולהשמדת ישראל. הארגונים מתעלמים גם מהחלטת מועצת הביטחון מספר 1373 שאוסרת על תמיכה חומרית או פיננסית, ישירה או עקיפה, לארגוני טרור. הדבר מדגים את תפקידם של הארגונים הלא ממשלתיים כפעילים פוליטיים, להבדיל מכלבי שמירה מוסריים.

ציטוטים מהצהרות הארגונים הלא ממשלתיים:

  • אוקספם: "בעוד הפלגים הפוליטים הפלסטינים מתקדמים לקראת ממשלת אחדות זמנית, ארגון הסיוע קורא לקהילה הבינלאומית לזנוח את המדיניות הכושלת של חוסר-התייחסות, ולפתוח בדיאלוג עם כל הקבוצות הפלסטיניות המרכזיות".

דרישות לחמאס: אין.

 

  • מרכז אל-מיזאן לזכויות האדם: "אל-מיזאן מברך על ההסכם…ומכריז מחדש שהשטחים הפלסטינים הכבושים נתונים תחת כיבוש תחת המשפט הבינלאומי, אשר מצריך מהכוחות הפוליטיים והחברה האזרחית הפלסטינים להשתמש בכל מאמץ אפשרי להתעמת עם ההפרות החמורות והשיטתיות של המשפט הבינלאומי שמבצעת ישראל, עד להגשמת ההגדרה העצמית הפלסטינית."

דרישות לחמאס: אין.

 

  • המרכז הפלסטיני לזכויות האדם: "[אנו] מברכים על הסכם זה…הקהילה הבינלאומית צריכה לשקול מחדש את כל המדיניות שאימצה כלפי הרשות הפלסטינית בעקבות הבחירות הפלסטיניות האחרונות לרשות המחוקקת בינואר 2006, אשר תרמו להחרפת המשבר הפלסטיני הפנימי והיוו גורם מרכזי של הלחימה הפנימית שהסתיימה בפילוג שהשפיע על כל רכיבי הרש'פ, ואף על כל המבנה החברתי הפלסטיני".

 דרישות לחמאס: אין.

 

  • אל-חק: "אל-חק מבקש לחזור על תמיכתו בפיוס הפוליטי הפלסטיני כצעד ראשון חיוני עבור העם הפלסטיני להשגת מטרותיהם הלאומיות של חירות, ולבסוף להינות מזכותם להגדרה עצמית".

דרישות לחמאס: "חיוני ליישם את ההמלצות שגיבשה ועדת החקירה העצמאית הפלסטינית על הפרות המשפט הבינלאומי שבוצעו על ידי הצדדים הפלסטינים בהקשר 'מבצע עופרת יצוקה'".

 

  • Christian Aid: "שותפי Christian Aid בעזה מקווים שהסכם האחדות…יהיה צעד לקראת הקלת המצב ההמוניטארי החמור שם…הסכם האחדות הוא רק הצעד הראשון מתוך רבים לקראת הבטחת סופו של המצב הנוכחי. יהיה זה מסע ארוך שחייבים לתמוך בו".

דרישות לחמאס: אין.

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor, מציין: "ארגונים לא ממשלתיים שמתיימרים להגן על זכויות האדם בירכו על הסכם הפיוס הזה מבלי שדרשו מהחמאס לשים קץ להתקפות הרקטות הבלתי-מבחינות נגד אזרחים, לשחרר את גלעד שליט, ולהפסיק את השימוש במגנים אנושיים, בין הפרות בוטות אחרות של זכויות אדם בסיסיות. קבוצות אלו שמכריזות על עצמן כ"ארגוני זכויות אדם" שוב כשלו מלהחיל את עקרונותיהן והצהרות המטרות שלהן לכל האזרחים באיזור".
"יוצאת הדופן מבין הארגונים היייתה דרישת ג'יי סטריט שההנהגה הפלסטינית תפגין אפס סובלנות לאלימות ותתמוך ביוזמות שלום עם ישראל".

 

  • ג'יי סטריט: "התגברות על הקרע בין החמאס והפת'ח…הייתה תמיד תנאי מקדים לפתרון סופי של הסכסוך…אנו מודעים מאוד לכך שישנם אלו בחמאס אשר אינם מעוניינים בפתרון שתי המדינות אלא מבקשים את השמדתה ארוכת הטווח של מדינת ישראל כבית היהודי הלאומי…יש הרבה שאלות שעל ההנהגה הפלסטינית לענות עליהן בשבועות והחודשים הבאים. האם אש'ף – כנציג הרשמי של העם הפלסטיני – עדיין מחוייב לפתרון שתי המדינות? האם הוא מעוניין לאשר מחדש את ויתורו על השימוש באלימות ובטרור נגד אזרחים ישראלים? האם ההבנות הביטחוניות הקיימות יכובדו? האם ירי הרקטות מעזה ייעצר?…אנו דוחקים בארצות הברית, בישראל, ובקהילה הבינלאומית להגיב להתפתחות חדשה זו בזהירות ובשאלות, אולם לא בעוינות".

דרישות לחמאס: "אנו דוחקים בהנהגה הפלסטינית להבטיח שכל ממשלה חדשה תאשר שהיא תקיים מדיניות של אפס סובלנות לאלימות, תציית להסכמים קודמים ותבקש לקדם את פתרון שתי המדינות לסכסוך, אשר מכיר במדינת ישראל".

 

###