ירושלים –  בשל ההטיות החמורות והסטנדרטים הכפולים נגדה, נמסר כי ישראל לא תשתתף השבוע בסקירה האוניברסאלית התקופתית (UPR) של מועצת זכויות האדם של האו"ם, המתקיימת אחת לארבע שנים. על-אף הרושם המדומה של ה"אוניברסליות" של הסקירה, פורום זה מנוצל על-ידי הליגה הערבית,הארגון האסלאמי לשיתוף פעולה וארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים, על מנת לתקוף את ישראל ודמוקרטיות אחרות דוגמת קנדה, במקום לפעול לשיפור זכויות האדם ברחבי העולם, כך לפי מכון המחקר הירושלמי NGO Monitor.

 "בכירים באו"ם וארגונים לא-ממשלתיים המקורבים אליהם מודאגים מאוד בעקבות החרם הישראלי,ומסיבה טובה", אמרה היועצת המשפטית של NGO Monitor, אן הרצברג. "אי-השתתפותה של ישראל בסקירה תחשוף את פרצופה האמיתי של מועצת זכויות האדם של האו"ם ותכריח את האו"ם להטמיע רפורמות שהיה צריך לערוך כבר מזמן".
 

מטרת הסקירה הארבע-שנתית היא לסקור בצורה רוחבית את מצב זכויות האדם בכל המדינות החברות באו"ם. הסקירה כוננה בשנת 2007 כחלק ממועצת זכויות האדם המחודשת, על מנת לתקן את ההטיה הפוליטית האנטי-ישראלית במסגרות זכויות האדם של האו"ם. למרות זאת, הרפורמה נכשלה, והחלטות נגד ישראל בפורום זה עולות במספרן על אלו נגד מדינות אחרות, כאשר 5 מתוך 9 מושבים מיוחדים נועדו כדי לתקוף את ישראל. סעיף 7 על סדר היום של המועצה נותר על כנו, כלומר, ישראל היא המדינה היחידה שהמועצה מעלה לדיון ולגינוי בכל מושב ומושב. בדומה למנגנוני זכויות האדם האחרים של האו"ם, מושבי הסקירה האוניברסאלית התקופתית מהווים במה בה דיקטטורות מתהדרות ב"הצטיינותן" בתחום זכויות האדם, בעודן מכפישות את ישראל ומדינות דמוקרטיות אחרות.

 "ארגונים מוטים, כולל Human Rights Watch ואמנסטי אינטרנשיונל, פועלים יחד עם הליגה הערבית והארגון האסלאמי לשיתוף פעולה כדי לנצל את מועצת זכויות האדם לבידודה והפלייתה של ישראל",ממשיכה הרצברג. "הם פעלו יחד כדי להקים ארבע 'וועדות חקירה', בהן וועדת גולדסטון הידועה לשמצה.ארגוני זכויות אדם דואגים שישראל תישאר על סדר היום, בעוד שמשטרים המדכאים את עמם אינם זוכים לתשומת לב".

 NGO Monitor מציין כי ישראל ניתקה את קשריה עם מועצת זכויות האדם בעקבות ההחלטה להקים וועדת חקירה נוספת נגד ישראל (מרץ 2012). החלטה זו התקבלה לאחר פעילות לובי אינטנסיבית מצדם של ארגונים הממומנים על ידי מדינות אירופה דוגמת אל-חק ובדיל. ארגונים אלה מקווים שיוזמה זו תשמש תשתית לקמפיין משפטי חדש נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי. בנוסף, בזמן שעשרות אלפי בני אדם נטבחים על ידי משטר אסד בסוריה, מועצת זכויות האדם מצאה את הזמן להעביר החלטה המגנה את ישראל על "הסבל של אזרחי סוריה בגולן הסורי הכבוש".

 רשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפוליטיים מופיעה בפני מועצת זכויות האדם באופן קבוע ומאשימה את ישראל ב"פשעי מלחמה" וב"הפרות של זכויות אדם" כחלק מאסטרטגיית דרבן הכוללת את הכפשתה ובידודה של ישראל. לעומת זאת, אותם ארגונים לא פעלו נגד הסטנדרטים הכפולים של המועצה כלפי ישראל, כולל סעיף 7 בסדר היום שלה.

  "הסקירה האוניברסלית התקופתית היא השריד האחרון של מהימנות המועצה", ציינה הרצברג. "האו"ם, Human Rights Watch, וארגונים אחרים האחראים למצב זה של חוסר תפקוד יכולים להאשים רק את עצמם".