"ועידה בינלאומית בה גזען דוגמת אחמדינג'אד, המטיף השכם והערב לחיסולה של מדינת ישראל, מוזמן להשתתף ולשאת בה נאום מרכזי – מוכיחה את מטרתה ואופייה", נימק ליברמן את החלטת ישראל להחרים את הוועידה. דובר משרד החוץ האמריקני רוברט ווד הודיע: "כעת נראה ברור שדאגותינו הנותרות לא יזכו לטיפול במסמך שיאומץ בוועידה בשבוע הבא. על כן, לצערנו, ארצות הברית לא תצטרף לוועידה". ווד הוסיף כי נעשו שיפורים בדף הטיוטה, אך המסמך ממשיך לנקוט בקו המאשר את החלטות הוועידה הקודמת.
גם אוסטרליה והולנד הודיעו כי אין בכוונתן לקחת חלק בוועידה בעקבות הודעת ישראל וארצות הברית כי לא ישתתפו בוועידה. קנדה כבר הודיעה שלא תצטרף לוועידה בשל החשש מחזרה על ההתקפות הבלתי מרוסנות על ישראל בוועידה הקודמת. צ'כיה, נשיאת האיחוד האירופי הנוכחית, קראה למדינות האיחוד לקיים היום ישיבה כדי לגבש את עמדת האיחוד לגבי הוועידה. תומס שטג, דובר של קנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל, אמר: "לא נוכל לקבל מצב שבו ועידה נגד גזענות תהפוך למופע האשמות חד-צדדי נגד מדינת ישראל".

בראיון של אנשי ממשל קנדיים ל-Jewish Tribune הקנדי מה-31 בינואר 2008, אמר שר החוץ הקנדי מקסים ברנייר כי החלטת מדינתו שלא להשתתף בוועידת דרבן השנייה נובעת מהשתתפות קנדה בוועידת דרבן ב-2001, בה "למרבה הצער התדרדרה הוועידה לביטויים גלויים ומעוררי מחלוקת של חוסר סובלנות ואנטישמיות שערערו את עקרונות האומות המאוחדות ואת המטרות המהותיות ביותר שהוועידה רצתה להשיג". באותו ראיון אמר ג'ייסון קני, מזכיר המדינה הקנדי לזהות קנדית ורב-תרבותיות כי "כנס דרבן 2001 הפך ל'קרקס של חוסר סובלנות'". עוזרו של קני לענייני תקשורת, עלי-חאן וולשי, ציין כי בכנס דרבן 2001 ארגונים לא-ממשלתיים (NGO) רבים הציגו פוסטרים של היטלר.

הלל ניואר, מנהל בפועל של ארגון UN Watch הופיע ב-23 במארס 2007 בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם והפנה אצבע מאשימה כלפי המועצה על שאינה מגשימה את חלום מקימיה מלפני שישים שנה, מתעלמת מהפרות זכויות אדם בכל מקום, ומתמקדת אך ורק בגינוי ישראל. יושב ראש המועצה הורה להסיר את נאומו של ניואר מהפרוטוקול. ניתן לראות את הנאום באתר UN Watch.

ארגון UN Watch הוקם לפני 15 שנה. מטרתו לעקוב אחר פעילות האו"ם בנושא זכויות האדם. ראשי הארגון מבקשים להזכיר לעולם כי מועצת זכויות האדם של האו"ם מיועדת לטפל בבעיות אמיתיות של הפרת זכויות אדם ברחבי העולם, ולא לאפשר לאיראן, קובה ומדינות העולם השלישי להשתלט על סדר היום ולהציג את ישראל כבעיה היחידה. ארגון UN Watch מארגן סדרת אירועים למען ישראל שיתחילו בז'נווה ב-20 באפריל, בעת קיומה של ועידת דרבן 2, ויימשכו שלושה ימים. באירועים ישתתפו אישים יהודיים בולטים כמו הסופר וחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל, הפילוסוף היהודי-צרפתי ברנאר אנרי לוי, לשעבר שר המשפטים הקנדי ארווין קוטלר, השר לשעבר ואסיר ציון נתן שרנסקי והכומר הצרפתי פטריק דה-בואה. ב-21 באפריל ייערך טקס זיכרון לשואה בארמון האומות, ולמחרת תיערך ארוחת ערב למשלחות היהודיות שיגיעו להפגין במהלך הוועידה, שבמהלכה ינאם הפרופ' למשפטים אלן דרשוביץ. עוד ישתתפו ניצולה מרצח העם ברואנדה ואסירי מצפון לשעבר שנכלאו בשל התנגדותם למשטרים באיראן, מצרים, קובה ובורמה (מיאנמר).

פרופ' ג'רלד שטיינברג, מנהל היחידה למעקב אחר ארגונים לא ממשלתיים באוניברסיטת בר אילן, אסף מתוך אתרי אינטרנט של ארגוני זכויות אדם, מאמרים והתבטאויות המציגים את ישראל באורח חד-צדדי וחריף ביותר, תוך התעלמות מחלקו של הטרור האסלאמי.לדבריו "ארגונים אלו נוטים לעתים קרובות להציג את ישראל כמדינת אפרטהייד, והשימוש במושג הזה באופן עקבי יוצר חיבור המשפיע על דעת הקהל".