המכון לאסטרטגיה ציונית וארגון NGO Monitor פרסמו היום (ג') בדיון בכנסת מסמך העוסק במימון פעילות פוליטית בישראל על ידי מדינות זרות. מהמסמך עולה כי מדינות באיחוד האירופי תורמות למעלה מ-35 מיליון שקלים בשנה לארגוני שמאל ישראלים.

על פי המסמך, במהלך השנים 2006-2009 תרמו מדינות האיחוד לארגון "בצלם", המספק מידע על זכויות אדם בשטחים, 12 מיליון שקלים. כמו כן, העניקו מדינות אירופה לארגון "יש דין", הנאבק למען זכויות אדם בשטחים כשמונה וחצי מיליון שקלים. בנוסף, תרמו גורמים באיחוד כשני מיליון שקלים ל"שלום עכשיו".

השר מיכאל איתן, שהשתתף בכנס, אמר: "כאשר בישראל מתנהל ויכוח פוליטי בו שותפים גופים הממומנים על ידי מדינה זרה, חשוב שהציבור יידע מי עומד מאחורי הדברים ומי מממן וישפוט בהתאם. חשוב שהציבור יוכל לתת את הממד הנכון לדוברי הארגונים".

 

ח"כ אלקין: הארגונים תרמו לדוח גולדסטון
ח"כ זאב אלקין, שהשתתף אף הוא בדיון מתח ביקורת על ארגוני השמאל. "חלק מהאשמות השקריות נגד מדינת ישראל בדוח גולדסטון מקורם בדוחות של גופים ישראלים מהמגזר השלישי שמקבלים חלק גדול למימון פעילותם מממשלות זרות".

בתום הדיון, הודיע השר איתן כי הוא מתכוון להוביל הצעת חוק שתחייב ארגונים ועמותות שמקבלים תקציב מגורמים זרים לדווח על התרומות לרשם המפלגות. הצעת החוק קובעת כי העוברים על החוק יהיו צפויים לעונש של עד שנת מאסר אחת וקנס של עד פי ארבעה משווי התרומה שהתקבלה בניגוד לחוק.

מנגד פרסמה הקרן החדשה לישראל נייר עמדה המותח ביקורת על הדיון שנערך בכנסת. "זה חלק ממערכה פוליטית שתכליתה דיכוי והשתקה של קולות המבטאים עמדות שאינם מתיישבות עם השקפת העולם של יוזמיה", נכתב בנייר העמדה.

"הדיון מגיע בהמשך ישיר לסדרה של יוזמות חקיקה שנועדו לצמצם את חופש הביטוי וחופש ההתאגדות בישראל ולמסע שיסוי מתלהם בו שותפים גם פקידים בכירים בשירות הציבורי".