על רקע דחיית הדיון על הקמת ועדות החקירה למימון ארגוני השמאל, אישרה הערב (שני) מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק אחרת הנוגעת למימון ארגונים באשר הם – חוק חובת דיווח למי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה. 40 הצביעו בעד מול 34 מתנגדים.

לפי החוק שיזם יושב ראש הקואליציה זאב אלקין, כל ארגון המקבל מימון ממדינות זרות או מישויות מדיניות, יחויב לדווח על כך כל שלושה חודשים לרשם העמותות. כמו כן, בכל קמפיין פרסומי חובה יהיה לציין את מקורות המימון, וההצהרה תצטרך להיכתב גם באתר האינטרנט של אותו גוף.

"זהו חוק שיוצר שוויוניות. כל עמותה המקבלת תרומה מיישות מדינית זרה תצטרך לדווח על כך, גם מימין וגם משמאל. הכל יהיה חשוף לאור השמש", אמר יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו).

 

"החוק הוא לגיטימי במציאות שנוצרה"

מצד מפלגות השמאל נרשמה התנגדות חריפה לחוק. במהלך הדיון אמר יו"ר מרצ, ח"כ חיים (ג'ומס) אורון כי "השימוש הבריוני בכוחו של הרוב, מדרדר את הפרלמנט הישראלי משבוע לשבוע ומביא למקומות שמי שרוצה דמוקרטיה ישראלית צריך מאוד לחשוש מהם". חברו לסיעה, ח"כ ניצן הורוביץ אמר בדיון שקדם להצבעה כי "יש פה ניסיון להטיל אימה בכנסת. הרי הצעת החוק לא משנה דבר. כבר היום יש חובת גילוי על מימון".

העונש על עבירה על החוק יהיה קנס בסכום של 29,200 שקלים. לדברי יוזם ההצעה, ח"כ אלקין, "חופש הביטוי הוא ערך עליון במדינה דמוקרטית, אך עליו להיות מאוזן עם השקיפות הנדרשת במקביל".

"אסור למדינת ישראל לעמוד מהצד כשאינטרסים של מדינות זרות משפיעים על מדיניות כאן בישראל, בעזרת עשרות מיליוני אירו שמועברים לארגונים השונים. החוק הזה הוא לגיטימי במציאות שנוצרה, המכריחה אותנו לנהוג כדמוקרטיה מתגוננת מפני אלה הנוגסים בלגיטימציה של מדינת ישראל", הוסיף ח"כ אלקין.

את החוק יזם במקור השר מיכאל איתן, בעקבות דוחות של ארגון NGO-MONITOR, אשר הצביעו על סכומי עתק שמשקיעות מדינות זרות במימונם של ארגונים פוליטיים בישראל.