הצעת חוק הקובעת כי עמותות בישראל יחויבו למסור דיווח על כל תרומה שיקבלו מגורמים מדינתיים זרים אושרה אתמול לקריאה ראשונה על ידי ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

עמותה שלא תדווח כהלכה על מקור המימון צפויה לקנס של כ-30 אלף שקלים. החוק לא אומר דבר על הצורך בחשיפת זהות תורמים פרטיים, ובשלב זה לא ברור אם אלו יוכנסו גם לתוך הנוסח הנוכחי בשל התנגדות המוסדות האקדמיים.

ח"כ זאב אלקין (ליכוד) הסביר אתמול את הרקע לגיבושו של החוק. "מדובר ברצון למנוע הישנות מקרה כמו דו"ח גולדסטון, המבוסס ברובו על חומר מארגונים ישראליים שהציגו עצמם כבלתי תלויים ועצמאיים, למרות שמומנו על ידי מדינות זרות".

מנגד, רשם העמותות לשעבר, עו"ד ירון קידר, טען אתמול כי החוק החדש הוא לא יותר מאשר "מטרד ביורוקרטי" שלא מוסיף על מערכת הפיקוח שממילא קיימת כיום.

במפלגות השמאל טענו למקארתיזם, לפגיעה אסורה בחופש ההתאגדות ולניסיון להלך אימים על עמותות לגיטימיות שפעילותן מנוגדת לעמדת הקואליציה.

האגודה לזכויות האזרח הזהירה בימים האחרונים מפני פגיעה בפעילות לגיטימית של עמותות וארגונים אזרחיים בשל עמדותיהן.

ארגון NGO MONITOR, ארגון ימין שהיה בין מנסחי החוק, פרסם הודעה שבה טען מנגד כי האיחוד האירופי משחק תפקיד חשוב במימון סודי של ארגונים בישראל ש"יוצרים דמוניזציה" של ישראל.