פרופ' ג'ראלד שטיינברג במסיבת עיתונאים על תופעת ה'לוחמה המשפטית'

תקציר

 

ארגון NGO-MONITOR, המקדם עידוד השקיפות והאחריות הציבורית של הארגונים הלא ממשלתיים הפועלים במסגרת הסכסוך הישראלי-ערבי, פרסם היום במסיבת עיתונאים בירושלים מחקר חדש בנושא "לוחמה משפטית".

עפ"י הנתונים שנאספו על ידי הארגון, השימוש בפניה לבתי משפט מצד ארגונים לא ממשלתיים בעילה של פגיעה בזכויות אדם התרחב מאז שנות ה- 90. ארגונים אשר טוענים כי הם מקדמים זכויות אדם, עוסקים למעשה בהגשת תביעות אזרחיות ופליליות כנגד פקידי ציבור ישראלים בעילות של "פשעי מלחמה", "פשעים נגד האנושות" ועוד. תביעות כגון אלו הוגשו בבלגיה, אנגליה, ספרד, שוויץ, ארה"ב ומקומות נוספים.

מטרתו המוצהרת של NGO Monitor היא להכין ולספק מחקרים ביקורתיים על פרסומיהם השונים של הארגונים הלא ממשלתיים לשימושם של עיתונאים, מוסדות פילנתרופיים, מדינאים, חוקרים, והציבור כולו.

"בכוונתנו לחשוף מקרים בהם זכו נושאי זכויות האדם במסגרת הסכסוך הישראלי-ערבי לטיפול מעוות, ולספק מידע ותוכן לתועלת ארגונים העובדים במזרח התיכון. הניתוחים של NGO-MONITOR כבר תרמו לדיון הציבורי בשאלת תפקידם ומעמדם של ארגוני זכויות האדם בזירה הישראלית- פלשתינאית. בנוסף, הולכת וגוברת הדרישה לשים קץ ל עיוותים של ארגונים שונים המנצלים "ערכי זכויות אדם אוניברסאליות" על מנת לקדם מטרות צרות ואידיאולוגיות".

עם פרסום המחקר, אמר פרופסור ג'ראלד שטיינברג, מנכ"ל ארגון MGO-MONITOR כי המחקר הזה חושף את מתקפת תביעות השווא של הארגונים הלא-ממשלתיים כנגד ישראל בבתי המשפט בעולם, "לאור העובדה שאף בית משפט אחד בעולם לא קיבל את תלונותיהם, ברור לגמרי כי ארגונים אלו מנצלים לרעה את מערכות המשפט כחלק מהקמפיין להשחרת תדמיתה של ישראל, ולא מתוך דאגה כנה לזכויות אדם".

האלוף במיל' דורון אלמוג שנכח בדיון  הוסיף ואמר כי החוויה האישית שלו, כמי שהיה מטרה לתביעות שכאלה, חיזקה אצלו את המודעות לאיום שהארגונים הלא-ממשלתיים מהווים, "אני מקווה שמחקר זה יסב את תשומת הלב של הציבור למניעים של הארגונים ויעלה את רמת הדיון הציבורי על הדרך שבה פועלים הארגונים ביחס לישראל. על מדינת ישראל לעשות כל שביכולתה על מנת למגר תופעה מסוכנת זו".

עו"ד עירית קאהן, שעמדה בראש המחלקה הבינלאומית של משרד המשפטים התייחסה בדיון, בהסתמך על ניסיון עבודתה בתיק שרון בבלגיה, "הבעיות בסמכות השיפוט האוניברסאלית נראות ביתר שאת כאשר ארגונים שונים, לא-ממשלתיים ואחרים, מגישים עדויות לא מבוססות במטרה להשפיע על דעת הקהל ולמען קידום האג'נדות הפרטיות שלהן".

על המציג