רקע

  • ממשלת צרפת מעבירה מיליוני אירו לארגונים לא-ממשלתיים צרפתים, פלסטינים וישראלים. מימון ישיר מועבר דרך סוכנות הפיתוח הצרפתית [Agence Française de Développement (AFD)] והקונסוליה הצרפתית בירושלים.
  • תמיכה ממשלתית צרפתית עקיפה מועברת דרך ארגוני סיוע צרפתיים דוגמת CCFD Terre-Solidaire וארגון Secours Catholique, וכן דרך המרכז לפיתוח ארגונים לא-ממשלתיים (NDC) ברמאללה. בתמורה, ארגוני סיוע אלו מממנים ארגונים לא-ממשלתיים העוסקים בפעילויות של הכפשה ודה-לגיטימציה נגד ישראל.
  • הארגונים הזוכים למימון צרפתי לוקחים חלק בפעילויות פוליטיות, ומובילים קמפיינים שאינם עומדים בקנה אחד עם מדיניות החוץ הצרפתית במזרח התיכון, הקוראת לפתרון הסכסוך במסגרת של "שתי מדינות". פעילויות אלה גם סותרות את יסודות המשפט הצרפתי המתייחס לחרמות אנטי-ישראלים כאל הסתה ואפליה על בסיס לאום.

דוגמאות לארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים צרפתים המקבלים מימון צרפתי

במרץ 2013, בית משפט לערעורים דחה תביעה שהוגשה על-ידי הרשות הפלסטינית וארגון AFPS נגד חברת Alstom, Alstom Transport ו- Veolia Transport בתואנה כי חברות אלו סייעו להפרת המשפט הבינלאומי בידי ישראל כאשר לקחו חלק בבניית הרכבת הקלה בירושלים. בית המשפט דחה טענות אלה ומצא כי אין לתובעים זכות עמידה בעניין, בנוסף לכך שאין להם כל עילה לפעולה בעניין זה. בית המשפט ציין בייחוד כי הרכבת הקלה אינה בלתי חוקית מפני שדיני הכיבוש מתירים בניית תשתית תחבורתית. עוד ציין בית המשפט כי ההחלטה בנוגע לחוקיות החוזה אינה תלויה ב"הערכת מצב אישית של מצב חברתי או פוליטי על ידי צד שלישי".

דוגמאות לארגונים פוליטיים פלסטינים המקבלים מימון צרפתי

המרכז לפיתוח ארגונים לא ממשלתיים (NDC) – בשנת 2010, ה-NDC  קיבל מענק למשך 3.5 שנים על סך 5 מיליון אירו מה-AFD  לפרויקט הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטינים הרביעי (PNGO IV). בנוסף לניהול המענקים המועברים לארגונים אלו על ידי ממשלות אירופאיות, ה-NDC מפרסם דו"חות משלו כגון:
מימון דרך NDC  ופרויקט PNGO IV
  • מרכז מען לפיתוח –קיבל 348,578$ בשנים 2011-2012, במסגרת הפרויקט. מען פרסם את המסמך "חרם, משיכת השקעות וסנקציות: לקחים מסולידריות אפקטיבית" (2009), מדריך לקמפיינים מקומיים ובינלאומיים של BDS "נגד אפרטהייד", המסביר באופן מפורט כיצד להוביל לוחמה פוליטית אפקטיבית נגד ישראל. הארגון מעורב בדמוניזציה של ישראל, וטוען ל"טיהור אתני סיסטמתי של העם הפלסטיני המבוצע על ידי מדינת ישראל בבקעת הירדן".
  • ועדת הסיוע החקלאי הפלסטינית (PARC), קיבלה 334,859$ בשנים 2011-2012, במסגרת הפרויקט. הארגון מעורב בפרויקטים בתחום החקלאות, החברה והכלכלה בגדה המערבית ועזה, בעיקר בכל הקשור לפיתוח כפרי. עם זאת, הארגון מעורב גם בקמפיינים פוליטיים הדוחים כל שיתוף פעולה עם ישראל או חברות ישראליות – בניגוד מוחלט למימון הממשלתי הנועד לקדם מטרות אלו. הארגון עושה שימוש ברטוריקה מכפישה כגון "אפרטהייד" ושפה כגון: "הכיבוש ממשיך בתוקפנותו, מדיניות ההתנחלויות, בניית חומת האפרטהייד והייהוד של ירושלים, המצור ומניעת התנועה של כל העם הפלסטיני במחסומים המאיימת לחדור ולהפריע את האחדות הקולקטיבית הלאומית והמודעות הליברלית".

דוגמאות לארגונים פוליטיים ישראלים המקבלים מימון צרפתי

  • זוכרות260,506 ₪ מ-CCFD בשנת 2011. העמותה הוקמה במטרה להכיר במימוש זכות השיבה של הפליטים והפליטות". העמותה מקדמת את זכות השיבה וטוענת כי הזיכרון ולקיחת האחריות על הנכבה הפלסטינית ע"י הציבור היהודי בישראל הם תנאי בסיסי והכרחי לפיוס ושלום בין העמים, אך הם אינם מספיקים. בין השאר חייבת להתלוות אליהם גם קבלה של זכות השיבה של הפליטים." זוכרות מאשים את ישראל ב"טיהור אתני" וב"גירוש ונישול בכוח של העם הפלסטיני".
  • סאדאקה-רעות 64,527 מ-CCFD  ו-98,312₪ מ-Secours Catholique בשנת 2012. הארגון מייצג נרטיב חד-צדדי ומקטב של קורבנות פלסטינית ואשמה ישראלית. באמצעות השותפות שלו עם ארגונים השוללים את הזכות להגדרה עצמית של היהודים בישראל וחוזרים ומדגישים את האחריות הישראלית ל"נכבה", משתתפים צעירים נחשפים לפרספקטיבה פשטנית, מוטה ומעוררת מחלוקת.
  •  המוקד60,000€ מהקונסוליה הצרפתית בירושלים לשנים 2010-2012, ו-69,948€ מ-CCFD  בין השנים 2011-2012. המוקד מאשים את ישראל ב"פשעי מלחמה" ומתייחס ללירי הרקטות של החמאס לעבר אזרחי ישראל כאל ירי   "ספוראדי" בלבד. הארגון כינה את עופרת יצוקה "מבצע עונשין" ומקדם את הטענה חסרת הבסיס כי "הרבה אסירים…הוחזקו בבורות בקרקע…כנראה שנחפרו על ידי הצבא". במהלך עופרת יצוקה, המוקד עיוות את המשפט הבינלאומי על מנת "להפליל" את הצעדים הישראלים, וטען באופן כוזב כי "פצצות זרחו ומצרר" הן "נשקים לא-חוקיים האסורים לפי המשפט ההומניטארי הבינלאומי".

דוגמאות לארגונים פוליטיים בינלאומיים המקבלים מימון צרפתי