דו"ח ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם על מבצע צוק איתן בעזה (2014), אותו הובילו וויליאם שאבאס ולאחר התפטרותו עקב קשריו עם אש"ף, מארי מקגוואן דיוויס, מצטט באופן נרחב ארגונים פוליטיים מוטים וחסרי אמינות. למרות חוסר המהימנות של ארגונים לא-ממשלתיים ללא אמות מידה מקצועיות לבדיקת העובדות, וועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם חזרה על הטענות הבלתי ניתנות לאימות של הארגונים, וכן גם טענות בדבר "פשעי מלחמה" של ישראל.

מימון של ממשלות אירופיות מאפשר את פעילותם של ארגונים אלו, וכך גם מימון ממקורות פרטיים כמו הקרן החדשה לישראל. ללא התמיכה הכספית והגיבוי הפומבי של תומכיהם, לארגונים הפוליטיים הללו לא הייתה התשתית הענפה להפיץ את התעמולה שלהם.

סקירה ראשונית של דו"ח ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם מראה כי טענות שלא ניתן לאמתן מטעם ארגונים לא-ממשלתיים צוטטו במרביתו, בניגוד לסטנדרטים בינלאומיים מקובלים של ועדות חקירה:

ארגוןמספר הציטוטיםתורמים
בצלם69האיחוד האירופי, צרפת, DanChurch Aid (דנמרק), דיאקוניה (שוודיה), נורבגיה, Christian Aid אירלנד, EED (גרמניה), UNICEF, Catholic Relief Services (ארה"ב), חזון עולמי, Human Rights and International Law Secretariat (מימון משותף של ממשלות משוודיה, שוויץ, דנמרק, והולנד), ICCO (הולנד), Trocaire (אירלנד), בריטניה, קרן פורד והקרן החדשה לישראל.
UN-OCHA60
אמנסטי-אינטרנשיונל53
המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR)50האיחוד האירופי, UN OCHA, ($577,000 ב-2014 "מענק חירום"), אירלנד, דנמרק, נורבגיה, Human Rights and International Law Secretariat (מימון ממשלות משותף משוודיה, שוויץ, Open Society Foundations (ארה"ב), Christian Aid (בריטניה), Grassroots International (ארה"ב), Kvina Till Kvina (שוודיה), Al-Quds Association Malaga (ספרד), אוקספם נוביב (הולנד), DanChurchAid (דנמרק).
אל-מיזאן29אינו מפרסם דו"חות כספיים, מעיד על היעדר שקיפות ואחריותיות.
משמר זכויות האדם (HUMAN RIGHTS WATCH, HRW )22
אל-חק19אינו מפרסם דו"חות כספיים, מעיד על היעדר שקיפות ואחריותיות.
רופאים לזכויות אדם - ישראל (רל"א-ישראל)16הנציבות האירופית, דיאקוניה (שוודיה), מדיקו אינטרנשיונל (גרמניה), מדיקו אינטרנשיונל (שוויץ), EED (גרמניה), הולנד, HEKS-EPER (שוויץ)
אל-דמיר14אינו מפרסם דו"חות כספיים, מעיד על היעדר שקיפות ואחריותיות.
המוקד להגנת הפרט12Broederlijk Delen (בלגיה), CCFD (צרפת), קרן פורד (ארה"ב), הקונסוליה הצרפתית, Misereor (גרמניה), הולנד, הקרן החדשה לישראל, Human Rights and International Law Secretariat (מימון משותף של ממשלות שוודיה, שוויץ, דנמרק, והולנד), מועצת הפליטים הנורבגית, אוקספם נוביב, השגרירות הנורבגית, קרן סיגריד (בריטניה), Sivmo (הולנד), טרוקרה (אירלנד), Spanish International Development Cooperation Office (ספרד), UNDP, ואחרים.
UNRWA8
שוברים שתיקה8האיחוד האירופי, Misereor (גרמניה), נורבגיה, AECID (ספרד), Dan Church Aid (דנמרק), ICCO (הולנד), CCFD (צרפת), Human Rights and International Law Secretariat, קרן סיגריד (בריטניה), SIVMO (הולנד), קרן האחים רוקפלר, המכון לחברה פתוחה, הקרן החדשה לישראל, ואחרים.
עדאלה8האיחוד האירופי, שוויץ, גרמניה (דרך EED ומדיקו אינטרנשיונל), ספרד (דרך ACSUR), Human Rights and International Law Secretariat (מימון ממשלות משותף משוודיה, שוויץ, דנמרק, והולנד), Broederlijk Delen (בלגיה), אוקספם נוביב (הולנד), כריסטיאן אייד (בריטניה), UNDP, הקרן החדשה לישראל, קרן פורד, המכון לחברה הפתוחה.
יש דין5האיחוד האירופי, בריטניה, גרמניה, נורבגיה, אירלנד, אוקספם נוביב (הולנד), הסוכנות הקתולית לפיתוח חוץ (CAFOD), HEKS-EFER (שוויץ), אוקספם נוביב (הולנד), הקרן החדשה לישראל, המכון לחברה פתוחה, קרן מורייה.
האגודה לזכויות האזרח בישראל5ארצות הברית (תכנית MEPI של משרד החוץ), דיאקוניה (שוודיה), האיחוד האירופי, כריסטיאן אייד (בריטניה), NDC, נורבגיה, הולנד, אוקספם, EED (גרמניה), Kerk in Actie (הולנד).
הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל (PCATI)4Human Rights and International Law Secretariat (מימון משותף של ממשלות שוודיה, שוויץ, דנמרק, והולנד), ICCO (הולנד), Cordaid (הולנד), Kios (פינלנד), השגרירות הנורבגית בתל אביב, SIVMO (הולנד), קרן סיגריד (בריטניה), טרוקרה (אירלנד), United Nations Voluntary Funds לקורבנות ועינויים, ואחרים.
FIDH4האיחוד האירופי, צרפת, אירלנד, הולנד, נורבגיה, שוודיה, קרן פורד, NED, המכון לחברה הפתוחה.
אל-דמיר3אינו מפרסם דו"חות כספיים, מעיד על היעדר שקיפות ואחריותיות. דו"ח כספי שנתי שפורסם אחרון הוא מ-2010 ("מעיד על תמיכה וסנגור" מכריסטיאן אייד (בריטניה), ICCO ארגון בין-כנסייתי לפיתוח ושיתוף פעולה – הולנד, אירלנד, NDC המרכז לפיתוח ארגונים לא ממשלתיים, Paz con Dignidad ספרד, Solidaridad Internacional (ספרד), אחדות ופיתוח לשלום (Sodepaz), קרן פיתוח של האו"ם לנשים (UNIFEM), ואחרים.
Military Court Watch3"ממומן ישירות על ידי איגוד דליה"
גישה2הנציבות האירופית, בריטניה, אוקספם GB, טרוקרה (אירלנד), אוקספם נוביב (הולנד), אייריש אייד, נורבגיה, UNDP, Broederlijk Delen (בלגיה), Human Rights and International Law Secretariat (מימון משותף של ממשלות שוודיה, שוויץ, דנמרק והולנד).
מועצת הפליטים הנורבגית2משרד החוץ הנורבגי, ECHO (האיחוד האירופי), סיוע אירופי (האיחוד האירופי), SIDA (שוודיה), DFID (בריטניה), UNHCR , UNICEF , OCHA, ואחרים.
Women’s Center for Legal Aid and Counseling2"מקורות מימון ושותפים בפרויקטים בינלאומיים" כוללים: International Humanitarian Law Secretariat (מימון משותף של ממשלות שוודיה, שוויץ, דנמרק והולנד), נורבגיה, האיחוד האירופי, גרמניה, קנדה, איסלנד, אוקספם נוביב (הולנד), Dan Church Aid (דנמרק), Bread for the World (גרמניה), המכון לחברה הפתוחה, קריטס שוויץ, UNDP, Broederlijk Delen (בלגיה).
התכנית הקהילתית לבריאות הנפש בעזה (GCNHP)1UNDP, UNRWA, הסוכנות השוויצרית לפיתוח ושיתוף פעולה (SDC), הסוכנות השוודית לפיתוח ושיתוף פעולה (SIDA), הנציגות הנורבגית ברשות הפלסטינית, Bread for the World (גרמניה), Quaker Service נורבגיה, הקרן הלאומית לדמוקרטיה (ארה"ב), מדיקו אינטרנשיונל שוויץ, Deutsche Geselischaft fur Internationale Zusammenarbeit (גרמניה), Grassroots International (ארה"ב), ואחרים.

דוגמאות לציטוטים של ארגונים

בצלם – 69 ציטוטים דוגמאות של טענות של ארגונים לא-ממשלתיים והאשמות החוזרות ונשנות בדו"ח של ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם

הדו"ח של בצלם, "דגל שחור" מצוטט 28 פעמים (ראה: ניתוח של NGO Monitor על דו"ח "דגל שחור" של בצלם).

  • "היועץ המשפטי לממשלה יחד עם הפרקליט הצבאי הראשי השתתפו באופן קבוע בישיבות קבינט בנוגע לחימה של 2014". הערת השוליים שם מצטטת את הערת בצלם כי "הרשויות הישראליות הוכיחו שהן לא יכולות לחקור חשדות לעבירות של משפט ההומניטארי הבינלאומי על ידי ישראל ברצועת עזה…" (פסקה 619, הערת שוליים שם).
  • "הוועדה ניתחה מסמך אחד מה-10 ביולי 2014, אשר מפרט את סיבותיה של הפרקליטות הצבאית לסגור את תיק חקירת הריגתו של ילד בן 14 ב-19 במרץ 2015…חקירת מצ"ח העלתה שצה"ל פעל בהתאם להוראות הפתיחה באש, ולכן אין עילה לחקירה פלילית…בדיקה של בצלם העלתה שהילד 'לא סיכן איש'." (פסקה 639).
  • "ארגון בצלם תיעד את מעצרם של 473 עצורים מנהליים, נכון לסוף אוגוסט 2014. נראה כי זהו המספר הגבוה ביותר של עצירים מנהליים מאז אפריל 2009". (פסקה 413).
  • "הוועדה מציינת כי חלק מהתקריות אשר נבדקו בחלק זה של הדו"ח מעלות שאלות קשות בעניין האפקטיביות של נוהל 'הקש בגג'." (פסקה 235-237).

רופאים לזכויות אדם-ישראל – 16 ציטוטים

  • רופאים לזכויות אדם מציינים כי יכול להיות שהייתה אזהרת "הקש בגג", אשר ניפצה זכוכיות והרגה את אחד מבני הדודים. (פסקה 191).
  • העדים אמרו כי חמש נשים לא נקברו מכיוון שגופותיהן "התאדו", עובדה המצביעה על כך שהפיצוץ ריסק את גופותיהן. עדי הראייה אמרו כי לא ניתנה כל אזהרה לפני התקיפה. העדות מאומתת על ידי רופאים לזכויות אדם. (פסקה 159, הערת השוליים שם)
  • בהתבסס על מחקרם על המספר הרב של הבית שהותקפו, ארגונים רבים הטילו ספק באפקטיביות של האזהרות במהלך מבצע צוק איתן. (פסקה 263).

המוקד להגנת הפרט – 12 ציטוטים

  • "לפי מידע שנבדק על ידי הוועדה, נכון ל-2 ביולי 2014, צה"ל הרס בית בכפר אידנה, חברון, אשר היה שייך למשפחתו של חשוד ברצח שוטר ישראל באפריל 2014. כתוצאה מכך, אמא וחמשת ילדיה איבדו את ביתם". (פסקה 526).
  • בכל המקרים, ארגון המוקד עתר לבג"ץ נגד הריסות הבתים כדי למנוע את הוצאתן לפועל. לפי מידע התקבל בוועדה, בג"ץ דחה את העתירות באופן עקבי, למעט במקרה אחד, והוציא על צו ביניים שהורה למדינה להסביר למה לא תימנע מביצוע ההריסה". (פסקה 528).

שוברים שתיקה – 8 ציטוטים

  • "עדויות מקומיות של חיילי צה"ל מצביעות על כך שהרס בהיקף נרחב אומץ כטקטיקת לחימה". (פסקה 418).
  • "זה לא כאילו בכל בניין שנפגע בשג'אעיה היה מחבל חמאס או מישהו שיורה על כוחותינו". (פסקה 291).
  • "הרעיון היה להפחית את מספר הנפגעים בקרב כוחותינו, ולהשתמש בארסנל שלנו לפי הצורך כדי לחסל כל סיכוי שיש מישהו בפנים". (פסקה 391).

אמנסטי אינטרנשיונל – 53 ציטוטים

  •  “In addition, during the escalation of hostilities, the number of IDF positions in the south of Israel around Gaza, sometimes close to civilian communities, was higher than usual, as this area was used to position artillery and as a staging ground for the IDF ground operation in Gaza.” (¶ 88)
  •  “According to media accounts and reports from Palestinian NGOs, around 20 residents in surrounding buildings were injured.” (¶ 210)
  • “Amnesty International found that ‘the conflict provided renewed evidence that vulnerable communities in Israel, particularly Bedouin villages in Israel’s southern Negev/Naqab region, many of which are not officially recognized by the Israeli government, lacked protection.’” (¶ 567)
  • “As pointed out by Amnesty International, the village of Kaser Al-Ser was recognized by the State of Israel in 1999, but its infrastructure remains rudimentary and it is threatened by demolition. According to Amnesty International, the family did not receive compensation from the authorities after the attack because the victim’s home was due to be demolished anyway.” (¶ 21)

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם – 50 ציטוטים

  • “According to the commission’s assessment, on the basis of witness statements; photos of the site and of remnants of weapons; building plans; the combination of damage caused; and the small amount of fragments shown; indicate that the house was most likely struck by a MPR 500 lb bomb fitted with JDAM.” (¶ 176)
  • “On 29 July 2014, at approximately 4.30 a.m., a guided bomb was launched on the Dheir family house in Rafah. In total, 19 family members were killed including 9 children and 7 women one of the women was 6 months pregnant. Another 3 children suffered serious injuries. Photos provided to the commission by two sources show a completely destroyed building, with only rubble and cement blocks remaining.” (¶ 181)
  • “Hamas has indicated that it ‘is determined (…) to promote the rule of law, the respect for the judiciary, the separation of powers, the respect for human rights, the equality among citizens; to fight all forms of discrimination; to protect public liberties, including the freedom of the press and opinion …’ Speech delivered by Prime Minister Isma’il Haniya at the conference organized by the PCHR on “The New Government and the Agenda for Human Rights”. Gaza, June 2006.” (¶ 45 and footnote there)

אל מזאן – 29 ציטוטים

  • “While the IDF has not so specified, its current rules appear to permit using 155mm artillery against targets located 100 meters from civilian homes (while the safety margin is 250 meters from IDF forces), as pointed out by a group of NGOs in 2006.”(¶ 412)
  • “…IDF planes destroyed the two storey house of Majed Al Batsh….Two adjacent houses belonging to two brothers of Majed Al Batsh and a third house belonging to a neighbor were also severely damaged. At least 17 people were killed immediately.” (¶ 158) (See NGO Monitor’s Emotion, Not Law: A Critical Reading of B´Tselem´s "Black Flag" Report for a list of family members who were members of Hamas, not civilians.)
  • “Witnesses interviewed by the commission said that there had been no warning before the strike. They also insisted that there were no militants in the house, and that the neighborhood was calm at the time of the attack.” (¶ 198)

22 ציטוטים – Human Rights Watch

  • “According to Human Rights Watch, the ‘lethal radius for a 155mm high explosive projectile […] is reportedly between 50 and 150 meters and the expected casualty radius is between 100 and 300 meters [and] the error radius for a 155mm shell is usually 25 meters.’” (¶ 412)
  • “based on an inspection of the impact mark on the pavement, a hole in the concrete about 12 centimetres deep and 15 centimetres wide, Human Rights Watch concluded that the strike was most likely caused by a spike guided missile that produces fragments that reach up to 20 meters from impact.” (footnote to ¶ 443)
  • “Eyewitnesses also told Human Rights Watch that, on 24 July, a group of 16 elderly men and adolescents carrying a white flag came under fire near the Tawhid mosque, in the north-western part of Khuza’a, at around 8 p.m. One man died on the spot and another died of his injuries in the following hours.” (¶ 318)

אל-חק – 19 ציטוטים

  • “At least 24 strikes involving ambulances and medical personnel were reported” (¶ 462)
  • “Gaza experienced power outages of 22 hours a day during the hostilities.” (¶ 582).
  • "According to the Palestinian Human Rights Coalition, 407 Palestinians died as a result of delays in the delivery of medical aid.” (¶ 460)

אל-דמיר – 14 ציטוטים

  • “Nevertheless, the commission received information indicating that settler violence against Palestinians and their property continued unabated.” (¶ 506)
  • “However, the commission reviewed information suggesting that cruel, inhuman or degrading treatment or punishment was used extensively during interrogations in the period under examination.”(¶ 516)