מובאות מתוך הצהרות של ארגונים לא-ממשלתיים

Human Rights Watch

הודעה לעיתונות: "תקיפות אוויריות ישראליות בלתי-חוקיות הרגו אזרחים" 16.7.14

  • מועצת זכויות האדם של האו"ם צריכה לקיים מושב מיוחד כדי לדון בהפרות של זכויות אדם בינלאומיות ושל המשפט ההומניטרי הבינלאומי בהקשר של הסכסוך, הצהיר ארגון HRW. המועצה צריכה להסמיך את נציבת זכויות האדם של האו"ם להקים וועדת חקירה ניטרלית, אשר תבדוק ותדווח באופן מידי ופומבי על הפרות של כל הצדדים, ותגיש את המלצותיה לצדדים ולאו"ם.
  • האיחוד האירופי והמדינות החברות בו צריכות לתמוך בכינוס מושב מיוחד ובהקמת וועדת חקירה.
  • על אש"ף להורות לנשיא מחמוד עבאס לקבל עליו את סמכותו של  בית-הדין הפלילי הבינלאומי לחקור ולהגיש כתבי-אישום בנוגע לפשעים בינלאומיים חמורים המתבצעים על-ידי כל הצדדים בשטחים הפלסטיניים
  • "הכישלון המתמשך של כל הצדדים להעמיד לדין מבצעי פשעי מלחמה בעזה משמעותו שהאפשרות המשמעותית היחידה להשגת צדק ואחריותיות היא הליכים משפטיים בפני בית-הדין הפלילי הבינלאומי" אמרה מנהלת מחלקת המזרח התיכון בארגון, שרה-לאה ויטסון, "כמה אזרחים נוספים ימותו כתוצאה מהתקפות ישראליות לא-חוקיות לפני שהנשיא עבאס יצרף את פלסטין לבית-המשפט הזה?"
  • ממשלות המספקות נשק לישראל, לחמאס או לקבוצות חמושות אחרות ברצועת עזה צריכות להשהות כל משלוח של כל חומר שהוכח או נחשד באופן אמין ששימש להפרת המשפט ההומניטרי הבינלאומי, כמו גם מימון או תמיכה בחומר כזה, אמרו ב-HRW. ארה"ב מספקת לישראל מסוקים ומטוסים צבאיים, טילים, ואמצעי חימוש אחרים בהם נעשה שימוש בתקיפות האויריות הבלתי חוקיות בעזה.

ראיון עם ביל ואן-אסוולד, "ירי על אזרחים הוא פשע מלחמה – HRW", רוסיה היום, 12.7.2014:

  • למעשה לא ראינו שום אחריותיות למקרים מתועדים היטב מן העבר של הפרות זכויות אדם ופגיעה בהן, ואף של פשעי-מלחמה. ללא אחריותיות, ועם פטור מעונש – מובן שהפגיעות האלו ימשיכו.
  • הם צריכים להבהיר שתהיה אחריותיות להפרות  זכויות ושהולכים לבדוק את זה. [וצריך להבהיר] שזה לא הולך להיות משהו שמטאטאים מתחת לשטיח כמו שבסופו של דבר דוח גולדסטון הונח בצד אחרי שפיכות הדמים הנוראה בשנים 2008-2009. כבר שנה שהארגון שלי קורא למדינת פלסטין ללכת לבית-הדין הפלילי הבינלאומי, והגיע הזמן שהם יעשו זאת.

אמנסטי אינטרנשיונאל

 הודעה לעיתונות: "האו"ם חייב להטיל אמברגו נשק ולהקים וועדת חקירה בינלאומית לאור העלייה במספר האזרחים ההרוגים", 11.7.2014

  • אמנסטי אינטרנשיונל קורא לחקירה בינלאומית של הפרות זכויות אדם ודיני המלחמה המבוצעות על ידי כל הצדדים, לאור התקיפות הישראליות על רצועת עזה מהאוויר וירי מתמשך ללא הבחנה של מטחי טילים לתוך ישראל מצד קבוצות פלסטיניות חמושות.
  • עם ההסלמה באלימות ישנו צורך דחוף שהאו"ם יקים וועדת חקירה בינלאומית לעזה ולישראל כדי לחקור הפרות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי על-ידי כל הצדדים בסכסוך. זהו הצעד המכריע הראשון כדי לוודא שאלו שביצעו פשעי מלחמה או עבירות חמורות אחרות ישאו באחריות," אמר פיליפ לותר, מנהל מחלקת המזרח-התיכון וצפון אפריקה של אמנסטי אינטרנשיונל.
  • אמנסטי אינטרנשיונאל גם קורא לאו"ם להטיל אמברגו נשק מקיף על ישראל, חמאס וקבוצות פלסטיניות חמושות במטרה למנוע הפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי ושל זכויות אדם על ידי הצדדים בסכסוך. עד שיוטל אמברגו שכזה, על כל המדינות להשהות מיידית כל העברה של ציוד צבאי, סיוע ואמצעי לחימה לצדדים, אשר אינם חוקרים כראוי את ההפרות שנעשו בעימותים הקודמים או הביאו לדין את האחראים להן. 

קואליציה של ארגונים ערבים-ישראליים – האגודה הערבית לזכויות אדם, עדאלה, מדה אל-כרמל, נשים נגד אלימות, כיאן, מוסאוא, בלדנא, אעלאם, אגודת הגליל, אגודת התרבות הערבית, חיראקונא, ארגון א-זהרה לקידום נשים, אל-קווס

 הודעה:"החברה האזרחית הפלסטינית בישראל דורשת פעולה דחופה לגבי עזה" 14 ביולי 2014:

  • אנו גם דוחקים באו"ם להקים וועדת חקירה לבחינת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לכאורה.
  • אנו קוראים לסיום המידי של התוקפנות כלפי האוכלוסייה האזרחית בעזה ולחקירה אמיתית, מקיפה ועצמאית של ההפרות של זכויות האדם הבינלאומית והמשפט ההומניטארי הבינלאומי.
  • אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לעקוב מקרוב אחר הסלמת תקיפות נגד אזרחים ברצועת עזה, ולהביע את חששותיהם לגבי פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לכאורה בהתבסס על אמנת רומא.
  • אנו גם דוחקים באו"ם להקים וועדת חקירה לחקור אירועים אלו. אנו מעודדים אתכם לעמוד בקשר עם הארגונים החתומים להלן לקבלת מידע, סיוע, חומרים או ייעוץ לגבי הנושאים לעיל.

מועצת הארגונים הפלסטיניים לזכויות אדם (PHROC) – אדמיר, אלדמיר, אל-חק, אל-מיזאן, בדיל, האגודה הבינלאומית לזכויות הילד-סניף פלסטין, מרכז אנסן לזכויות אדם ודמוקרטיה, חוריאת – מרכז להגנה על חירויות וזכויות אזרח, מרכז ירושלים לסיוע משפטי וזכויות אדם, מרכז רמאללה ללימודי זכויות אדם, מרכז נשים לסיוע משפטי וייעוץ, המרכז הפלסטיני לזכויות אדם

"מכתב פתוח מארגוני זכויות אדם פלסטינים בנוגע לאחריות האיחוד האירופי לעצירת התקיפות הישראליות נגד פלסטינים ברצועת עזה", 14.7.2014

  • להבטיח שהמבצעים של הפרות של המשפט הבינלאומי יישאו באחריות על מעשיהם, כולל על-ידי שימוש בערכאות המשפטיות הבינלאומיות; תמיכה חד-משמעית בהצטרפות הפלסטינית לאמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי כדי להבטיח שפורום בינלאומי יהיה נגיש לדיון בפשעים אשר בוצעו בסכסוך המתמשך בשטחים הפלסטינים הכבושים כמו גם פשעי העבר ופשעים מתמשכים.

הפדרציה הבינלאומית לזכויות האדם FIDH

הצהרה: "פשעי מלחמה בישראל ובפלסטין: מועצת הבטחון של האו"ם נקראת להגיב," 10.7.2014

  • בעוד שצדק הוא הכרחי כדי למנוע פשעים נוספים ולבנות תהליך שלום כלשהו, פטירה מעונש נעשתה הכלל והכיבוש של פלסטין על-ידי ישראל המשיך להתפתח. FIDH מזכיר את הניתוח שלו לפיו המצב הנוכחי נכלל בתחום השיפוט של בית-הדין הפלילי הבינלאומי ואת קריאתו להפעלת בית-הדין לפי הדרכים המקובלות.
  • FIDH תומך בקריאת חבריו לכינוס חריג של אסיפת המדינות החתומות על אמנות ז'נבה להתאסף באופן דחוף בשווייץ כפי שנדרש על ידי אמנות אלו. 

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם

הצהרה: 16.7.2014

  • קורא לקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי לעצור פשעים אלו, ומחדש את הקריאה למדינות החתומות על אמנת ז'נבה הרביעית למלא את מחויבותן  הנובעת מסעיף 1 של האמנה ולהבטיח כי היא תכובד בכל עת, ואת אחריותן בהתאם לסעיף 146 להעמיד לדין מבצעי פשעים המהווים הפרות חמורות של האמנה כפי שנקבע בסעיף 147, המונה הפרות של האמנות המצטברות לכדי פשעי מלחמה.
  • קורא להקים וועדת בדיקה של האו"ם לחקור חשדות לפשעי מלחמה שבוצעו על ידי כוחות ישראליים כנגד אזרחים פלסטיניים ברצועת עזה, ולנקוט בצעדים הכרחיים כדי להעמיד לדין את האחראים להם. 

PCHR, אל-דמיר, אל מיזאן (פורסם כהודעה לעיתונות על-ידי בדיל)

הצהרה משותפת: "ארגוני זכויות אדם קוראים לקהילה הבינלאומית לפעילות מיידית לעצירת המתקפה הישראלית ולהגן על אזרחים פלסטיניים" 9-10.7.2014

  • ארגוני זכויות אדם מגנים בתוקף את ההסלמה של האלימות הישראלית, ומדגישים כי הקהילה הבינלאומית מזניחה את מחויבויותיה החוקיות כלפי אוכלוסיה אזרחית כולל התעלמות מחוות-דעת מייעצת שניתנה לפני עשר שנים על ידי בית-הדין הבינלאומי לצדק בנוגע לחומה בגדה המערבית ומדו"ח של ועדת הבדיקה של האו"ם על הסכסוך בעזה (דוח גולדסטון). [הקהילה הבינלאומית] הרחיבה את הפטירה מעונש על ביצוע הפרות חמורות של החוק הבינלאומי, אשר מעודדת את הכוחות הישראליים לבצע עוד פשעים כנגד האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית.
  • …קוראים לקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי ויעיל למלא את חובתה המוסרית והחוקית כלפי האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית ורכושם ברצועת עזה. עוד הם קוראים לנשיא מחמוד עבאס לאשרר באופן מיידי את אמנת רומא של בית-הדין הפלילי הבינלאומי כדי להביא לדין חשודים ישראליים בביצוע פשעי מלחמה, ולהבטיח שאלו לא ייהנו מפטור מעונש.