ב-24 ביולי 2012, האיחוד האירופי וישראל הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה המסחרי והדיפלומטי במסגרת הסכם ההתאגדות איחוד אירופי-ישראל. כמו בכל תהליך מסוג זה, אזרחי האיחוד כמו גם אזרחי ישראל מרוויחים משיתוף הפעולה הכלכלי, המדעי והדיפלומטי.
בניגוד לכך, מספר ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים, מישראל, מהרשות הפלסטינית ומאירופה פרסמו הודעות המגנות את האיחוד האירופי על כך שהוא לא משתמש בשיחות על מנת להטיל סנקציות על ישראל, כולל קריאות להקפאת ההסכם וביטולו. הצהרות אלו הן חלק מהקמפיין של הארגונים לנסות ולבודד את ישראל בזירה הבינלאומית באמצעות חרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS).

 
הוועד הישראלי נגד הריסת בתים (ICAHD); "הגישה הסכיזופרנית של האיחוד כלפי ישראל"; 28 ביולי 2012.
 *הוועד הישראלי נגד הריסת בתים הוא מוענק של האיחוד האירופי מאז 1999, כולל מענק על סך 169,661 אירו שהסתיים בפברואר 2012. 
·         "על כל המדינות החברות באיחוד האירופי ועל כל הגופים רב-לאומיים לשקול צעדים ראויים להפעלת לחץ על ישראל על מנת לסיים את הכיבוש המתמשך, כולל סנקציות הולמות, וניתוק הקשרים הדיפלומטיים. יתרה מזאת, הארגון קורא להשהיית הסכם ההתאגדות איחוד אירופי-ישראל, עד שישראל תציית למשפט הבינלאומי, תסיים את מדיניותה ומעשיה הלא חוקיים ואת הכיבוש המתמשך".
  
Christian Aid; מכתב של וויליאם בל, אחראי מדיניות ופרסום, למערכת עיתון "הגרדיאן"; 24 ביולי 2012
 *Christian Aid  קיבל "מענקים חדשים" על סך 6 מיליון אירו מהאיחוד האירופי בשנים 2010-2011.
·         "אין זה ראוי שהאיחוד האירופי מכריז על חיזוק היחסים הכלכליים עם ישראל בזמן שזאת מרחיבה את ההתנחלויות הלא חוקיות בגדה המערבית ומפנה והורסת רכוש פלסטיני…הארגון מאמין שהתנחלויות לא-חוקיות ימשיכו להתרחב, אלא אם כן הגינויים של האיחוד יגובו בפעולות דוגמת הפסקת הסחר עם ההתנחלויות בשווקים אירופיים. כל ייצוב או חיזוק של הקשרים צריך להיות מותנה בהפסקת הרחבת ההתנחלויות".
 
*PCHRO הוא קואליציה של 11 ארגונים פלסטינים, בהם כאלה הממומנים על ידי האיחוד האירופי – אל-דאמיר, מרכז הנשים הירושלמי לסיוע וייעוץ משפטי ואב"י-פלסטין.
·         "בירכנו על מסקנות הנציבות מה-14 במאי שהביעו 'דאגה עמוקה בנוגע להתפתחויות בשטח המאיימות על פתרון שתי המדינות' והמתנו לכך שהאיחוד האירופי יהפוך מילים למעשים. ועידת שיתוף הפעולה, שהיא הפגישה רמת הדרג ביותר שמתקיימת בין האיחוד לישראל, מהווה, למרות זאת, צעד לאחור…כארגוני זכויות אדם פלסטינים, אנו מאוכזבים ביותר מהחלטת האיחוד האירופי לזנוח את זכויות האדם ואת המשפט ההומניטארי כאשר הדבר מתאים לאיחוד ולישראל, ואנו מתנגדים להחלטת האיחוד לשדרג באופן מעשי את יחסיו עם ישראל".
 
רשת זכויות האדם האירופית- ים תיכונית (EMHRN); "האיחוד האירופי יגביר את שיתוף הפעולה שלו עם ישראל: מוסר כפול בפעולה"; 25 ביולי 2012
*EMHRN הוא גוף רשמי של האיחוד האירופי הממומן על ידי משלמי המסים האירופיים.
·         "רשת זכויות האדם האירופית-ים תיכונית מגנה בחריפות את המוסר הכפול שהאיחוד האירופי משתמש בו ביחסיו עם ישראל…הארגון מצר על כך ש-60 הפעילויות [של שיתוף פעולה בין האיחוד לישראל] אינן מותנות בהתקדמות כלשהי ברקורד זכויות האדם של ישראל".
 
עדאלה, רופאים לזכויות אדם – ישראל, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל; "האיחוד האירופי מבקר את הפרות זכויות האדם של ישראל בעודו מחזק את שיתוף הפעולה הכלכלי";27 ליולי 2012
*עדאלה ורופאים לזכויות אדם – ישראל יסיימו לקבל מענק משותף מהאיחוד האירופי ביולי 2012.
·         "הודעת האיחוד האירופי מבהירה את חוסר ההתאמה בין הדיבורים למעשים של האיחוד… הכנסת העקרונות האלה [זכויות אדם, דמוקרטיה עמוקה, ומשפט בינלאומי] לתוך מרכז היחסים בין האיחוד לישראל יחד עם שיפור קונקרטי בהתנהלות של ישראל ביחס לזכויות אדם בשטח היא שצריכה להוביל כל שיפור ביחסי המסחר עם ישראל".
 
·         אמנסטי אינטרנשיונאל מצר על כך שההחלטה התקבלה מבלי להתחשב באופן ראוי בצורך להתייחס באופן רציני להפרות המתמשכות של משפט זכויות האדם הבינלאומי והמשפט ההומניטארי בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים… במהלך הפגישה השבוע של מועצת התאגדות האיחוד האירופי-ישראל, האיחוד לא השתמש בדיאלוג עם שר החוץ הישראלי כדי להעלות נושאים דחופים דוגמת ההפרות המתמשכות של המשפט הבינלאומי. האיחוד האירופי שוב לא התייחס לחסינות שמוקנית לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון הישראלים, מפני חקירה של הפרות זכויות אדם, כולל כאלה שאירעו במהלך מבצע עופרת יצוקה".
 
·         "ממשלות האיחוד האירופי צריכות לפעול בהתאם לדיבורים שלהן בעזרת צעדים דחופים וקונקרטיים כדי לדחוף להפסקההמיידית של הבנייה בהתנחלויות וההריסה הבלתי חוקית של תשתית אזרחית פלסטינית".