ירושלים – לקראת חגיגות יום העצמאות ה-66 בשבוע הבא, מכון המחקר NGO Monitor בחן שלושה ארגונים לא-ממשלתיים ישראלים הפעילים בקידום אג'נדה של "מדינה אחת", שמשמעותה סופה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. פעילות זו סותרת באופן ישיר את "פתרון שתי המדינות לשני עמים" אשר נתמך על-ידי הקהילה הבינלאומית, כולל ממשלות אירופה שבעצמן משתמשות בכספי משלמי המיסים על מנת לממן ארגונים אלה.

"מימון ישיר ועקיף מממשלות אירופה לארגונים המקדמים אג'נדה קיצונית של מדינה אחת איננו מוסרי", ציין פרופסור ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "חלק מהמממנים העריכו ושקלו מחדש את הקשרים עם הארגונים הפועלים נגד תהליך השלום. דוגמאות אלה צריכות להוות דוגמה לאחרים, לרבות מימון ממשלתי לארגוני סיוע כנסייתיים קיצוניים".

המחקר המפורט של NGO Monitor מראה כי הארגונים הבאים מקדמים את חזונם ההרסני לגבי מזרח התיכון, שהזכות להגדרה עצמית של היהודים אינה כלולה בו:

  1. "זוכרות" – עמותה ישראלית שהוקמה במטרה "להכיר בחוב המוסרי שגרמו המדינה ומוסדותיה לעם הפלסטיני… ולהכיר במימוש זכות השיבה של הפליטים והפליטות". מקים הארגון, איתן בורנשטיין, הסביר: "כאשר הפליטים [הפלסטינים] יחזרו, היהודים יהפכו למיעוט במדינה. ישראל כמדינה יהודית תשתנה באופן קיצוני, ויותר לא תוגדר ככזאת. ליהודים לא תהיה אפשרות יותר לקבוע את עתידם…." בשנת 2012, "זוכרות" ארגנו משלחת לימודית לקייפטאון שבדרום אפריקה, במטרה "ללמוד ממקרים של גירוש ושיבה". בעקבות הביקור, "זוכרות" פרסמו את "מסמך קייפטאון", המצהיר כי "הישות הפוליטית שתיווצר בפלסטין שלאחר הציונות תהיה מדינה אחת ודמוקרטית". לקריאה נוספת ומידע עדכני על פעילות הארגון ומקורות המימון, ניתן ללחוץ על קישור זה.
  2. "הוועד הישראלי נגד הריסת בתים" (ICAHD) – הארגון מקדם באופן בוטה את חיסולה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ומצהיר כי "האפשרות היחידה לפתרון הקונפליקט הוא מדינה אחת". מנהל הארגון, ג'ף הלפר אמר כי "אני חושב שזה בלתי אפשרי שתהיה מדינה יהודית".
  3. "המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית" – מקים הארגון והעומד בראשו, מיכאל וורשבסקי אמר כי "יש לדחות באופן חד-משמעי את הרעיון (והקיום) של מדינה יהודית, ללא קשר לגבולותיה" וכתב גם ש"שלום, או יותר טוב, צדק, בלתי ניתנים להשגה ללא דה-קולוניזציה כוללת (ניתן להגיד גם דה-ציוניזציה) של המדינה הישראלית".

פרופ' שטיינברג הוסיף כי "ההשפעה ההרסנית של ארגונים ישראלים קיצוניים אלה מנופחת מעבר לממדיהם בעקבות הפומביות לה הם זוכים מארגונים ברשת האינטרנט כגון "הטלוויזיה החברתית" ו"מגזין 972+. המממנים של קבוצות אלה מאפשרים את הקמפיינים של הדמוניזציה נגד ישראל וחולקים אחריות מוסרית לקידומם".

נתונים נוספים:

  • המימון לקמפיינים של "זוכרות" מגיע מארגוני סיוע כנסייתיים עוצמתיים (קתולים ופרוטסטנטים). כל הארגונים הללו ממומנים בתורם על-ידי ממשלות אירופיות התומכות באופן רשמי בפתרון שתי המדינות. מממני הארגון לשנים 2012/2013 כוללים את: Broederlijk Delen (בלגיה), Finn Church Aid (פינלנד), Misereor (גרמניה), CCFD (צרפת), ICCO (הולנד), Christian Aid (בריטניה), HEKS/EPER (שוויץ), Trocaire (אירלנד).
  • "הוועד הישראלי נגד הריסת בתים" מפרסם את רשימת התורמים הבאה באתר האינטרנט שלו: האיחוד האירופי, ספרד, טרוקרה (אירלנד), האו"ם, ומימון משותף מהולנד, שוויץ, שוודיה ודנמרק דרך מנגנון ה-NDC. בעקבות פעילותו הקיצונית של הארגון, האיחוד האירופי הפסיק את המימון לארגון.
  • מממני "המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית" לשנים 2012/2013 כוללים את: האיחוד האירופי, דיאקוניה (שוודיה), ICCO (הולנד), מונדובט (ספרד), צרפת (דרך CCFD, UJFP ואחרים), ועיריית ג'נבה.