ירושלים – בהמשך לניצול רטוריקת "זכויות אדם", שוברים שתיקה נבחר על ידי הפרלמנט האירופי לאחד מהמועמדים הסופיים לפרס סחרוב לחופש המחשבה – שניתן על ידי הפרלמנט האירופי לארגונים או ליחידים אשר מגנים על זכויות אדם וחירויות אחרות. פעולה פוליטית בוטה זו מכתימה את זכרו של חתן פרס הנובל אנדריי סחרוב, מגן זכויות אדם אמיץ וחסר פשרות, מציין מכון המחקר הירושלמי NGO Monitor.

"שוברים שתיקה הוא ארגון פוליטי שולי שממומן על ידי ממשלות אירופיות, ומועמדות זו היא בלתי מוסרית והפרה בוטה של עקרונות זכויות אדם וחופש הביטוי," אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "לישראל אחת החברות הדמוקרטיות הפתוחות והפעלתניות ביותר בעולם – חברי קבוצה זו אינם מקדמים זכויות אדם בקרב ישראלים; הקהל שלהם הוא המקהלה הבינלאומית שמבקשת לעשות דמוניזציה לישראל ולהגנתה מפני טרור."

"זהו עוד יום עצוב לאלה שזכויות אדם חשובות להם – מועמדות זו היא טעות עצומה," ממשיך שטיינברג. "כדי לכלול את שוברים שתיקה בין המועמדים התעלמו ממגני זכויות אדם אמיתיים שקראו תיגר באומץ על המשטרים האפלים באיראן וסוריה. זהו עלבון לשני המועמדים האחרים שבאמת עונים לסטנדרטים של לחימה למען זכויות אדם וחופש הביטוי – גיירמו פארינס מקובה שבת רעב 23 פעמים במשך שנים רבות כדי למחות על אלמנטים דכאניים של השלטון והצנזורה. בירטוקאן מידקסה היא פוליטיקאית ועורכת דין אתיופית, הכלואה כעת, שנלחמה במשך שנים למען עקרונות דמוקרטיים וחופש הביטוי."

אנשי שוברים שתיקה ספגו ביקורת נרחבת על הצטרפותם לקמפיין הדמוניזציה נגד ישראל באמצעות האשמות אנונימיות על "פשעי מלחמה" בעזה. האשמותיהם מעלימות את הקשר הטרור הפלסטיני ומתבססות על שמועות ומידע חלקי על האירועים. ההצהרות כללו את האמירה ש"אני יכול להגיד ששמעתי אבל למעשה לא ראיתי שום דבר. אני לא יכול להוכיח שום דבר…רוב שדרות הפיקוד רצו לשמור על ערכים מוסריים…שוב, לא הייתי עד למקרים כאלה אבל שמעתי אנשים מדברים, שחיילים ירו באנשים פה ושם."

"למרבה הצער, זוהי עוד דוגמא של מניפולציה אירופית של ארגוני שדלנות פוליטית באמצעות מימון סודי. בחודש שעבר הפרלמנט האירופי קיים דיון בנוגע לחוק בכנסת שיחייב שקיפות במימון ארגונים לא ממשלתיים. בכירים אירופים צריכים לתמוך בשקיפות, במקום לקדם תהליכים אנטי-דמוקרטיים."

הקמפיין של שוברים שתיקה לזכייה בפרס כלל מכתב תמיכה מכמה ראשי ארגונים לא ממשלתיים ואקדמאים בישראל. הודעה על הזוכה תפורסם ב-21 באוקטובר.

שטיינברג הוסיף, "העובדה ששוברים שתיקה יכול לארגן קמפיין נרחב בתחרות זו היא ההוכחה הטובה ביותר לחיוניות הדמוקרטיה הישראלית. מנגד, תא הכלא של גברת מידקסה מקשה על ביצוע מניפולציה צינית כזו של רטוריקת זכויות אדם."