ירושלים – פרטים חדשים על נסיבות מותה ב-1 בינואר של ג'ואהר אבו-רחמה בגדר הביטחון של ישראל מציבים סימן שאלה על הטענות הראשונות בעניין האירוע, אומר NGO Monitor, מכון מחקר ירושלמי שעוקב אחר ארגונים לא ממשלתיים באזור.

ישנן טענות סותרות ומעט מאוד הוכחות בנוגע לסיבת מותה של אבו-רחמה, האם היא הייתה בכלל מעורבת בהפגנה בה הופעל הגז המדמיע בבילעין, האם היא סבלה מבעיות רפואיות, והאם כמות הגז המדמיע שנעשה בו שימוש הוביל למותה.

"נציגי ארגונים לא ממשלתיים וערוצי תקשורת שונים האשימו האשמות חמורות בעניין מותה של ג'ואהר אבו-רחמה, מבלי לנסות לאמת את הטענות או לבדוק את חוסר-העקביות בדיווחים," אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "אנו שוב רואים שארגונים לא ממשלתיים מצהירים ומגנים באופן שתואם לאג'נדה הפוליטית שלהם, אבל בלי היכולת לאמת אף אחד מהפרטים."

הבכיר הפלסטיני, סאעב עריקאת כבר כינה את מותה "פשע מלחמה," ואחרים טענו שישראל עשתה שימוש ב"גז מדמיע משולב בזרחן." NGO Monitor מצביע על הדמיון בין מקרה זה ובין מקרה א-דורה מספטמבר 2000, שגם הוא היה מבוסס על טענות בלתי ניתנות לאימות שצה"ל "שם לו למטרה" ו"רצח" ילד פלסטיני. דוגמאות נוספות כוללת את ההאשמות בעניין חוף עזה מ-2006.

לארגונים לא ממשלתיים שמקדמים זכויות אדם בדרך כלל אין גישה למידע אמין, אבל בכל זאת ההאשמות שלהם בדרך כלל מתקבלות ללא סיג על ידי התקשורת, פקידים זרים ואחרים," שטיינברג מוסיף. "האשמות אלה תורמות לקמפיינים של דה-לגיטימציה נגד ישראל ותומכת בקריאה של ארגונים לא ממשלתיים לחרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS). תנועת הסולידאריות הבינלאומית (ISM) כבר קוראת ל-Combined Systems Inc. להפסיק לספק ציוד לממשלת ישראל."

טענות ארגונים לא ממשלתיים:

  • ג'סיקה מונטל, בצלם, טוויטר, 1 בינואר, 2011: "פתיחה עצובה של השנה. ג'ואהר אבו-רחמה מתה הבוקר לאחר שנשמה גז מדמיע בהפגנה בבילעין."
  • ארגון יש דין: "ארגון "יש דין – מתנדבים לזכויות אדם" קורא לרשויות בישראל לחקור את הריגתה של ג'וואהר אבו רחמה, שמתה בשבת, 1 בינואר 2011, מפגיעת גז מדמיע בעקבות הפגנה שבה השתתפה בכפר בלעין…הכתובת היתה על הקיר. כאשר הרשויות בישראל עוברות לסדר היום על הרג מפגינים ולא חוקרות אותם – הדבר גורר הרג מפגינים נוספים." (""יש דין" על הרג ג'וואהר אבו רחמה: מי שלא חוקר הרג מפגינים – מאפשר הרג נוספים," יש דין, הודעה לעיתונות, 1 בינואר, 2011)
  • ארגון "גוש שלום": "ג'וואהר ("אבן-חן" בערבית) מתה בשעות הראשונות של 2011, אחרי ששאבה יום קודם לכן כמות גדולה של גז מדמיע, שטיבו לא הוברר. הדבר קרה במהלך ההפגנה השבועית נגד הגדר בכפר בילעין, שהייתה הפעם גדולה מהרגיל. נראה שמפקדי צה"ל החליטו להגיב בכמויות אדירות של גז. ג'וואהר התמוטטה בתוך ענן של גז ושאבה את הגז במשך דקות ארוכות, עד שאנשי "הסהר האדום" הצליחו להגיע אליה." ("הרג מפגינה בבילעין – הקורבן הראשון של 2011," גוש שלום, תאריך לא ידוע)
  • ארגון רופאים לזכויות אדם – ישראל: "הריגתה של ג'וואהר אבו רחמה הינה עוול נוסף וקשה במסכת הכיבוש הישראלי…יש לשים קץ, חד וחלק, לשימוש בגז כנגד אזרחים. מותה של המפגינה ג'אוואר אבו רחמה חייב להיות האחרון." ("רופאים לזכויות אדם בתגובה להריגתה של ג'וואהר אבו-רחמה, שהשתתפה בהפגנה עממית לא אלימה כנגד הגדר בבילעין," רופאים לזכויות אדם – ישראל, 2 בינואר, 2011)
  • מיכאל ספרד (פעיל ישראלי שקשור ליש דין, שוברים שתיקה, אל-חאק), טען: "על פי אנשים ששוחחתי עמם, [אבו-רחמה] נכחה בהפגנה ביום שישי, אולם לא בחזית המפגינים. לאחר שהיא נפגעה מהגז-מדמיע, היא נלקחה לכפר ולאחר מכן הועברה לאמבולנס. חקירה מבצעית תוכל לספק ממצאים אמינים; לפיכך אנו דורשים חקירה פלילית על ידי המשטרה הצבאית." ("IDF: No proof Palestinian women died from tear gas at protest, " אנשיל פפר, Haaretz, 3 בינואר, 2011)
  • ספרד: "פעם נוספת צבא [הכיבוש הישראלי] מכסה על הפעולות של אנשיו, במקום להתנצל ולבצע חקירה רצינית." ("Lawyer slams army cover-up of tear gas death," AFP, 2 בינואר, 2011)
  • יונתן פולק, "אנרכיסטים נגד הגדר": "ראיתי שג'וואהר השתתפה באופן פעיל בהפגנה… ראיתי איך הכניסו אותה לאמבולנס שפינה אותה לבית החולים. אני יודע בביטחון שהיא הגיעה לשם ונשארה שם, ואחר כך מתה בבית החולים." ("ההרוגה שלא הפגינה? "ראיתי אותה שם וצייצתי," יאיר אלטמן, YNET, 4 בינואר, 2011)
  • תנועת הסולידאריות הבינלאומית קוראת לחברות שמספקות ציוד לצה'ל "להפסיק לספק ציוד של חברת CSI לממשלה הישראלית" מאחר ש"ישראל משתמשת לרעה [בציוד] על מנת להרוג ולהטיל מום במפגינים לא חמושים."

לדו"ח המלא של NGO Monitor.

###