ירושלים – נשיא האיחוד האירופי, חוזה מנואל ברוסו, יגיע ב-9 ליולי לביקורו הרשמי הראשון בישראל. אחד מהנושאים שעומדים על סדר היום של הדיונים איתו הוא המחלוקת העמוקה בנוגע למימון אירופי רחב היקף לארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים, ישראלים ופלסטינים, וחוסר השקיפות בהליכי המימון הללו.

"זוהי הזדמנות הולמת לשים סוף לחוסר השקיפות, בניגוד לעקרונות האיחוד האירופי עצמו, ולערוך הערכה מחודשת בנושא, במיוחד בכל הנוגע למענקים המסתיימים ביוני וביולי 2012", אומר פרופסור ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor. "במקום לחדש את המימון באופן אוטומטי, על האיחוד האירופי לשקול בזהירות את ההשלכות של המדיניות המספקת מיליוני אירו מכספם של משלמי המיסים לארגונים פוליטיים ישראלים ופלסטינים. בחינה עצמאית של המימון האירופי לארגונים אלו, כולל ניתוח של התהליכים וההשפעה שלהם, היא דבר שמזמן היה צריך לעשותו"

במכתב לנשיא ברוסו, NGO Monitor מציין מספר דוגמאות של מימון אירופי לארגונים לא ממשלתיים פוליטיים:

  1. הועד הישראלי נגד הריסת סתים (ICAHD), שקיבל 169,661 אירו מהנציבות האירופית (נכון ליוני 2012), הוא ארגון פוליטי קיצוני המלבה את הסכסוך כאשר הוא מאשים את ישראל כמדינת "אפרטהייד" וב"טיהור אתני". בכירי הארגון פעילים רבות בקידום קמפיינים של חרם, משיכת השקעות וסנקציות, במיוחד בקרב כנסיות באירופה ובצפון אמריקה.
  2. קיים צורך לבדיקה מקיפה של המענק לחוג ההורים-פורום המשפחות, שקיבל 351,006 אירו לפרויקט "סדק בחומה" (נכון ליולי 2012). הארגון מציג עצמו כ"מקדם פיוס כחלופה לשנאה ונקמה." למרות זאת, חלק מהישראלים, כולל משפחות של קורבנות טרור, רואות את הארגון כמוטה פוליטית ומקדם את הנרטיב של תוקפנות ישראלית וקורבנות פלסטינית, כמו גם השוואה לא מוסרית בין טרוריסטים פלסטינים לבין קורבנות טרור. בנוסף לכך, לפי עיתון "הארץ" (לפלסטינים נמאס לדבר על כדורגל עם הישראלים, 25 באפריל 2012), הפרויקט שממומן על ידי האיחוד האירופי שונה באופן מהותי בגלל "סקפטיות וחוסר עניין מהצד הפלסטיני".
  3. המימון של האיחוד האירופי לארגון עדאלה (627,526 אירו – מענק שמסתיים ביולי 2012) על מנת "להיאבק ולמנוע עינויים והתעללות באסירים פלסטינים המוחזקים בבתי הכלא הישראלים ואזרחים פלסטינים בשטחים הפלסטינים הכבושים", יחד עם הארגון הפוליטי רופאים לזכויות אדם-ישראל והארגון הפלסטיני אל-מיזאן (אתר האינטרנט של האיחוד האירופי אינו מזכיר את השותפות בין הארגונים במסגרת הפרויקט). מימון זה אפשר לפרסם דו"ח תחת הכותרת "על העינויים", אסופת מאמרים המקדמים האשמות שווא מגמתיות על כך שרופאים ישראלים מעורבים בעינויים של אסירים פלסטינים, וכך תורמות יותר לדמוניזציה של ישראל במסגרות זכויות האדם באו"ם.