דו"ח חדש של מכון המחקר NGO Monitor מגלה כי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA-OPT), מתאם את הפעילות של רשת ארגונים לא-ממשלתיים אנטי-ישראליים בשטחים, תוך ניצול לרעה של הניטרליות לכאורה שלו. הדו"ח מראה כי משרד זה מסייע לארגונים לקבל מימון ומפיץ מידע שמתקבל מהם במסגרת המלחמה הפוליטית נגד ישראל, בהם ארגונים המתנגדים לשלום עם ישראל ומקדמים את קמפיין החרם, משיכת ההשקעות והסנקציות נגד ישראל (BDS).

"באמצעות תיאום עם כמה מהארגונים הקיצוניים ביותר באזור, OCHA מקדם נרטיב חד-צדדי של קורבנות פלסטינית ותוקפנות ישראלית," אמרה אן הרצברג, אחראית מחקר על האו"ם והיועצת המשפטית של מכון המחקר NGO Monitor. "תפקידו המרכזי של OCHA בלוחמה הפוליטית האנטי-ישראלית היא דוגמה נוספת של ניצול זכויות האדם, המשפט הבינלאומי, ועקרונות הומניטריים באמצעות גופי האו"ם במטרה לתקוף את מדינת ישראל".

בשנת 2016, OCHA-OPT ביקש מתורמים בינלאומיים 571 מיליון דולר עבור פעילות ברשות הפלסטינית, ובתוך כך גם לארגונים אנטי-ישראלים, בהם: ארגון הסיוע האיסלאמי הבינלאומי (IRW), אשר, ביוני 2014, הוצא אל מחוץ לחוק על-ידי ישראל בשל מעורבותו לכאורה בהזרמת כספים לחמאס; המרכז הפלסטיני לזכויות אדם, המוביל קמפיינים של "לוחמה משפטית" נגד ישראל במטרה להכפישה ולהטריד בכירים ישראליים באמצעות תביעות משפטיות; ועבור מרכז מען לפיתוח המקדם את קמפיין ה-BDS.

משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים גם מנהל "קבוצות נושאיות" – המסייעות לארגונים לא-ממשלתיים קיצוניים להפיץ סטטיסטיקות שקריות, מעוותת ובלתי ניתנות לאימות למוסדות האו"ם ולתקשורת. לדוגמא, במהלך מבצע צוק איתן בעזה 2014, "קבוצת ההגנה" של המשרד לתיאום עניינים הומניטריים כללה את המרכז הפלסטיני לזכויות אדם, אל-מיזאן, ואת ארגון בצלם. ארגונים אלה סיפקו "מידע" ו"נתונים" לגבי מספר הנפגעים ומעמדם כאזרחים או כלוחמים. ארגונים אלה, החסרים מתודולוגיות אמינות לאיסוף מידע לגבי הרוגים ונפגעים, ככל הנראה הסתמכו על מידע שמקורו במשרד הבריאות של החמאס בעזה.

עוד קבוצה בעייתית היא "כוח המשימה המשפטי", בראשות מועצת הפליטים הנורבגית (ארגון אנטי-ישראלי בולט), האחראי על תיאום תגובות משפטיות על-ידי 14 ארגונים לא ממשלתיים פלסטיניים, ישראליים ובינלאומיים. ארגונים לא ממשלתיים המשתתפים כוללים את אדאמיר, הפועל למען אסירים פלסטינים בעודו מתעלם מעובדת היות רבים מהם מחבלים, ואשר יו"ר הארגון עבד אל-לטיף ע'ית הינו מסורב יציאה מהארץ בשל חברותו לכאורה בארגון הטרור 'החזית העממית לשחרור פלסטין'. ארגון שני הוא JLAC, ארגון המקדם קמפיינים של BDS ומסית כנגד ישראל תוך שימוש ברטוריקה אנטישמית כדי להכפישה.

מכון המחקר NGO Monitor מציין כי ההטיה והפוליטיזציה של OCHA חורגות מעבר לסכסוך הערבי-ישראלי. לדוגמא, ב-29 בדצמבר 2015, הסוכנות פרסמה את "תכנית התגובה ההומניטרית לרפובליקה הערבית של סוריה 2016". לפי דיווחים בתקשורת, לאחר התייעצות עם הממשלה הסורית, OCHA "שינתה עשרות סעיפים בדו"ח והשמיטה נתונים חשובים על מנת לצייר את ממשלתו של בשאר אל-אסד באור חיובי יותר".

לקריאת הדו"ח המלא