ירושלים – בנייר עמדה מיוחד שהוגש לוועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם בהקשר לסכסוך בעזה 2014 (ועדת שאבאס), מכון המחקר NGO Monitor, מזהיר את הוועדה מההשלכות של חוסר אובייקטיביות, חוסר איזון, אי-עמידה בערכים אוניברסליים וההיסטוריה של מועצת זכויות האדם המזלזלת בסטנדרטים אתיים ומשפטיים. נייר העמדה מדגיש גם את התקציב שהאו"ם הקצה על סך 3 מיליון דולר לחקירה פוליטית נגד ישראל.

"בעוד ממשלת ישראל דחתה באופן מוצדק את השתתפותה בוועדה מוטה של האו"ם, עלינו החובה, כחלק מהחברה האזרחית בישראל, להעביר את דאגותינו לאו"ם", ציינה אן הרצברג, היועצת המשפטית של מכון המחקר NGO Monitor. "נייר העמדה שלנו הוא תזכורת נוספת לוועדת שאבאס: על מנת להימנע מטעויות העבר, כפי שקרה בדו"ח גולדסטון בשנת 2009, עליהם ליישם עקרונות של אובייקטיביות, שקיפות ולפעול ללא משוא פנים. אך לצערנו, אין סיבה לצפות שוועדה זו תהיה שונה מקודמותיה".

ראש הוועדה, וויליאם שאבאס, בשיתוף עם ארגונים לא-ממשלתיים והרשות הפלסטינית, מבקשים להשתמש בוועדה כחלק מקמפיין "הלוחמה המשפטית" תוך ניצול בית הדין הפלילי בהאג להכרעת ישראל.

ניתוח מכון המחקר NGO Monitor המשתרע על פני 79 עמודים, מתעד את הפרות הסטנדרטים של חקירה עצמאית על-ידי ארגונים לא-ממשלתיים וגופים של האו"ם. ועדות ומשלחות בדיקה של מועצת זכויות האדם מתמקדות באופן מוחלט בפעולותיה של ישראל, בעוד הפרות זכויות אדם גסות המבוצעות על-ידי הפלסטינים נגד אזרחיהם ונגד אזרחים ישראלים זוכות להתעלמות. יתרה מכך, כמעט ולא קיימים מנגנונים באו"ם שיכולים לוודא ולהעריך נכונה את ההאשמות המפוזרות על-ידי ארגונים לא-ממשלתיים הלוקים בחוסר אובייקטיביות.

בעבר, ההאשמות נגד ישראל הובאו לאו"ם בעיקר על-ידי קבוצה של ארגונים לא-ממשלתיים פוליטיים הפעילה כדרך קבע במסגרת מועצת זכויות האדם. NGO Monitor הראה במחקריו כיצד הצהרות הארגונים על סכסוכים מזוינים בכלל, ועל "צוק איתן" בפרט, חסרות כל מהימנות ומהוות את הסיבה המרכזית לכך שדו"ח גולדסטון הופרך.

חלק מארגונים לא-ממשלתיים אלה מפרסמים תמונות פוגעניות המזכירות תעמולה נאצית, גרפיקה וסיסמאות בעלות אופי אנטישמי קלאסי, הערות מזלזלות כלפי הדת היהודית והזכות של היהודים להגדרה עצמית. מכון המחקר NGO Monitor, כגוף אזרחי עצמאי, קורא לוועדה לגנות ארגונים הקוראים לאנטישמיות בהסוואה של אנטי-ישראליות ולסרב לשתף פעולה עמם על מנת לקדם תעמולה זו.

ההיבט התקציבי של ועדת שאבאס:

לפני הקמת הוועדה, מחלקת התקציבים של האו"ם ציינה כי אין תקציב לאו"ם לממן ועדה שכזו. הוועדה תקצה 2,359,800 דולר, כולל 566,900 דולר ל"תרגום סימולטני" ו"תיעוד מדויק"; 1,125,300 דולר לצוות החוקרים, ועוד 124,00 דולר ליועצים (ששמם לא הוזכר), "יועץ מומחה לתקשורת" ושני יועצי תקשורת נוספים; 273,000 דולר לנסיעות; ו-18,000 דולר לציוד משרדי ואספקה. חסר הסבר מדוע המשכורות המוצעות גדולות בהרבה מהממוצע המקובל, או מדוע דרושות כמויות גדולות של כסף לתרגום סימולטני ונסיעות.

"בזמן שמאמצי השיקום של עזה מושהים עקב מחסור בתקציב, האו"ם מקצה 3 מיליון דולר לחקירה חד-צדדית ומוטה נגד ישראל", הוסיפה הרצברג. "ישנן עשרות הפרות זכויות אדם מחרידות ורציניות ברחבי העולם המתרחשות ברגעים אלה, ושאבאס אף הודה שהאירועים בעזה הם "כנראה לא בפסגת סולם הריכטר של הזוועות".

לקריאת נייר העמדה

לקריאת כל המחקרים על "צוק איתן"