(ירושלים, 20 בינואר 2010) NGO Monitor, כלב שמירה ירושלמי, הכריז במסיבת עיתונאים היום כי הגיש כתב-תביעה נגד הנציבות האירופית (EC), בשל כשלונה לעמוד במחויבויות השקיפות של האיחוד האירופי בנוגע למימון ארגונים לא ממשלתיים (NGOs).


פרופ' ג'ראלד שטיינברג, הנשיא של NGO Monitor, אמר שארגונו נאלץ לפנות למפלט משפטי לאחר 13 חודשים שבהם ניסה להשיג מסמכים מפורטים לגבי המימון של הנציבות לארגונים לא ממשלתיים, הזרוע הביצועית של האיחוד האירופי. תחת חוק חופש המידע האירופי, פרטים על מימון שכזה מוכרחים להימסר ולהפוך לפומביים לאחר פנייה לראותם. אף על פי כן, הנציבות נקבה בסיבות של "ביטחון הציבור", "פרטיות", ו"אינטרסים מסחריים", כאשר סירבה לבקשת המידע של NGO Monitor.


היועץ המשפטי של NGO Monitor, עו"ד טרוור אסרסון ממשרד עורכי-הדין אסרסון, ביטל טענות אלו כ"מגוחכות" וכ" ביסודן חסרות כל בסיס". עו"ד אסרסון תיאר את פעולות האיחוד כ"אופייניות לסוג של ערפול שמתקבל כאשר מישהו לא מעוניין לבצע את אשר הוא אמור לעשות".


התביעה, שהוגשה אתמול בבית הדין האירופי לצדק, מבקשת "לחייב את האיחוד האירופי, אשר טוען להיותו מוסד שומר חוק שמחוייב לדאוג לאינטרסים העולמיים של שלום וביטחון, לפעול על פי המנדט שלו ולחשוף את המסמכים הללו ואת ההיקף המלא של המימון האירופי".


חוקרי NGO Monitor זיהו 177 מיליון שקלים אשר הנציבות סיפקה לארגונים לא ממשלתיים שפעילים בישראל וברשות הפלסטינית, מאז יוני 2005. ארגונים רבים ביניהם פעילים באסטרטגיית הדמוניזציה אשר מבקשת לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית, באמצעות שימוש ב"לוחמה משפטית" וקמפיינים של חרם. הארגון מצהיר שחלוקת המלגות של הנציבות האירופית נעשית ללא גילוי ציבורי נאות בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות או הליכי ההערכה של מקבלי המלגות.


"לפיכך אנו טוענים שללא המסמכים המתאימים, אזרחי אירופה נותרים באפילה ואינם יודעים כיצד כספי משלם המיסים שלהם מנוצלים", אמר שטיינברג. "אם האיחוד האירופי היה מציית לחוקים שלו עצמו, לא היינו במקום זה כעת".