ירושלים – נסיגות, מסרים כפולים ובלבול כולל בעקבות דו'חות מאתמול, לפיהם הקרן החדשה לישראל (New Israel Fund) אימצה קווים מנחים חדשים למענקיה, אשר מתנים כי ארגונים שנתמכים על ידי הקרן לא יוכלו יותר "לשלול את הזכות של העם היהודי להגדרה עצמית ריבונית בתוך ישראל," מצייןNGO Monitor, מכון מחקר ירושלמי.

בתגובה לדיווח הראשוני על הקווים המנחים החדשים, NGO Monitor אמר ש"הנהגת הקרן החדשה לישראל לוקחת צעד חשוב בכך שהסכימה לאמץ את המהות של הקווים המנחים האתיים למימון פעילות של ארגונים לא ממשלתיים פוליטים שפרסם NGO Monitor."

"הקרן החדשה כעת שולחת סימנים מעורבים בנוגע לדיווחים על אותם קווים מנחים חדשים," אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "אנו לא יודעים האם אלו קווים מנחים חדשים או ישנים, או כיצד הם יבואו לידי יישום. ברור כי בתוך הקרן החדשה מתנהל דיון פנימי בשאלה האם להמשיך לממן קבוצות ששוללות את הלגיטימציה של ישראל ומקדמים דמוניזציה שלה. זהו דיון חשוב, אולם כעת הוא נעכר במסרים לא ברורים."

ה-JTA דיווח שמנכ"ל הקרן החדשה דניאל סוקץ' אמר בשבוע שעבר שניסוח הקווים המנחים "יאסור הצעות לחוקה דו-לאומית מהסוג ששניים מהארגונים שמנתמכים בידי הקרן פרסמו בשנים האחרונות." שני הארגונים במרכז הסוגיה, עדאלה ומוסאוא, כתבו יחדיו בשנת 2007 מנשר אשר קרא לישראל לזנוח את הגדרתה כמדינה יהודית. הצהרת חיפה של ארגון מדה-אלכרמל מכילה דברים דומים. אף על פי כן, איציק שנן, מנהל התקשורת של הקרן החדשה, אמר שכל שינוי לקווים המנחים למתן המענקים לא יבוא לידי יישום. מאוחר יותר, ראש הקרן החדשה לישראל, רחל ליאל, אמרה היום בתחנת הרדיו "רשת ב'" שהקרן החדשה לישראל לא תממן קבוצות שפועלות נגד קיומה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית.

"אם הקרן החדשה רצינית בנוגע לשקיפות של מענקיה ובנוגע לניתוק קשרים עם קבוצות ששוללות את הלגיטימציה של ישראל, אז היא ו-NGO Monitor חולקים את אותה השקפת עולם," אמר שטיינברג. "אנו מצפים שהקרן החדשה תיישם את השינויים הללו, ותבהיר כיצד ומתי הקווים המנחים החדשים למתן תרומות ייאכפו. ארגון NGO Monitor מוכן לעבוד עם הקרן החדשה ותורמיה בכדי ליישם את הקווים המנחים."

הדו"ח של NGO Monitor על נתמכי הקרן החדשה לישראל: הקרן החדשה עברה את הגבול, 14 במאי, 2010

###