(ירושלים) – ארגון NGO Monitor שחרר היום את המחקר השיטתי המקיף הראשון על פעילויות Human Rights Watch (שכינויו HRW) במזרח התיכון בשנים האחרונות. פרסום הדו"ח חופף לפרסום הצפוי של הדו"ח של ועדת החקירה של גולדסטון על מבצע עופרת יצוקה בעזה, ולאיום של נציבת זכויות האדם של האו"ם פיליי בדבר פעולה של בית הדין הפלילי הבינלאומי. תהליך החקירה של גולדסטון מעלה הדים חזקים לאג'נדת HRW ומתודולוגיית המחקר הפגומה של הארגון, אשר נבחנים בדו"ח של NGO Monitor.
הדו"ח של NGO Monitor על פעילויות HRW במזרח התיכון בין השנים 2009-2001, ואשר כולל למעלה מ-100 עמודים של מקרי בוחן וניתוח פרסומי HRW אשר קשורים בישראל, מכיל גם:

  • פרופיל של חברי צוות מחלקת המזרח התיכון של HRW, שמובל בידי אידיאולוגים בעלי היסטוריה של אקטיביזם פרו-פלסטיני, במקום מומחים לזכויות האדם. בראש המחלקה עומדת שרה לאה ויטסון (אשר תמכה בצורה פעילה בקמפיין החרם נגד ישראל  מצד "קטרפילר", ואשר הובילה את מסע גיוס התרומות של HRW לערב הסעודית). באופן דומה, סגן המנהל ג'ו סטורק, בילה 20 שנה כמייסד ועורך של המגזין האנטי-ציוני והקיצוני Middle East Report (בקיצור, MERIP), והוא גם השתתף בכנס "ציונות וגזענות" בעיראק של סדאם חוסיין, לפני שהצטרף ל-HRW. פרופילי עומק נוספים מנתחים את הכשרתם המקצועית והטייתם של המנהל המקצועי קנת' רות', ריד ברודי, דריל לי, נדיה ברהום ולוסי מאיר.
  • פגמים מתודולוגיים – פרסומי HRW הקשורים בישראל, ביניהם הדו"חות על ג'נין מ-2002, מלחמת לבנון השנייה מ-2006 ושטף הפרסומים על עזה, נשענים בבסיסם על טענות של עדי-ראייה שמהימנותם בלתי ניתנת להוכחה, ועל ארגונים לא ממשלתיים מקומיים אשר להם אמינות מוגבלת, אם בכלל. דו"חות אלו מבלבלים בצורה קבועה בין השערות ועובדות, מעוותים את המשפט הבינלאומי ומשמיטים עדויות אשר לא תואמות את הנחותיהם שנקבעו מראש. (במקרים רבים, HRW מתעלם מסרטי וידאו אשר מציגים את השימוש של החמאס והחזבאללה במגינים אנושיים.) התנהלות זו מפירה באופן שיטתי את הקווים-המנחים של חקר העובדות לארגונים לא ממשלתיים של אגודת עורכי הדין הבינלאומית.
  • מחקר השוואתי אשר מציג את הדגש הבלתי-מידתי על ישראל: דגש זה מאיר את ההטייה של HRW, והוא גם מסיט משאבים אשר יש למקד אותם במשטרים מדכאים ובחוסר בזכויות אדם בסיסיות במדינות אחרות במזרח התיכון. ניתוח של פרסומי HRW משנת 2008, אשר עושה שימוש במתודולוגיה כמותית משוקללת, מדגים פעם נוספת כי HRW מיקד תשומת לב רבה יותר בישראל מאשר באיראן, סוריה, מצרים, ירדן ומדינות אחרות.
  • הדו"חות של HRW בנושא ישראל ממוקדים בנושאים צרים ומלאכותיים מאוד, אשר מפשיטים את הקשר הסכסוך, ומרשיעים את ישראל מראש. דוגמה לכך היא בדו"חות של HRW לאחר המבצע בעזה על זרחן לבן, מטוסים זעירים ללא טייס ודגלים לבנים, אשר כולם מבוססים על טענות פלסטיניות ללא כיסוי ועל השערות, אולם הם עושים שימוש חוזר ונשנה במושגים כמו "פשעי מלחמה".

פגמים מהותיים אלו במיקוד של HRW בישראל משתקפים גם בפעילויות משימת המחקר של גולדסטון בעזה. למרות שגולדסטון התפטר מהועד המנהל של Human Rights Watch לאחר ש-NGO Monitor ציין את ניגוד העניינים של גולדסטון, הצהרותיו עוררו הדים ואף הגנו בנחישות על הטיית HRW, ובייחוד בקשר למלחמת לבנון השנייה ב-2006 ובמבצע "עופרת יצוקה" בעזה.
במקביל, בכירים ב-HRW כמו קנת' רות' תמכו בגולדסטון ללא סייג, תקפו את מבקרי החקירה, קראו
לתמיכה רחבה בחקירה ואף גינו את הנשיא אובמה על שהזניח להזכיר את ועדת החקירה בנאום קהיר.

הנשיא של NGO Monitor, פרופ' ג'ראלד שטיינברג אמר "כמו שניתוח העומק הייחודי של NGO Monitor מראה, HRW עושה שימוש במתודולוגיה לא מקצועית בשביל לתמוך בהטייה אנטי-ישראלית. ערכי זכויות האדם ואמות מידה מחקריות הוחלפו באידיאולוגיה. הראיות מצביעות כי מחלקת המזרח התיכון של ארגון עוצמתי זה זקוקה לשיפוץ יסודי מלא ושיטתי בשביל לשקם את הרלוונטיות והבסיס המוסרי של המחלקה בקידום זכויות האדם, בייחוד במשטרים מדכאים.
יתרה מכך, מנגנון זכויות האדם של האו"ם וקהילת הארגונים הלא ממשלתיים עובדים בצוותא ובתיאום קרוב, ומחזקים זה את זו. ההזדהות העוצמתית של גולדסטון עם Human Rights Watch יוצרת את הבסיס הפוליטי לחקירתו המוטית, בעוד שהצהרתה של נאוי פיליי דוחפת את התהליך קדימה, לקראת יישום של האג'נדה של HRW".

—-סוף—-

ניתן להקיש כאן בשביל לצפות בניתוח של NGO Monitor על הפעילויות של HRW בשנת 2008
ארגון NGO Monitor נוסד בשביל לקדם שקיפות, ניתוח קריטי ודיון על תפקידם הפוליטי של ארגוני זכויות אדם. בשביל מידע נוסף, אנא בקר/י באתר שלנו:
www.ngo-monitor.org
פרסומים קודמים נוספים ודו"חות של NGO Monitor כוללים:
HRW’s ‘Rain of Fire’:  Neither Thorough Nor Impartial – ה-2 באפריל, 2009
HRW and White Phosphorous: Condemn First, Correct (Maybe) Later – ה-14 בינואר, 2009
Amnesty and HRW Lebanon War Claims Discredited – ה-28 בדצמבר, 2006
הנשיא של ארגון NGO Monitor הוא פרופ' ג'ראלד שטיינברג.
בין החברים
בוועד המייעץ הבינלאומי של NGO Monitor ניתן למצוא את אלי ויזל, פרופ' אלן דרשוויץ, סיר מרטין גילברט, ר. ג'יימס וולזי, ואליוט אברהמס.