ירושלים – בקיץ הקרוב, כנסיות רבות ברחבי העולם מתכננות לדון בהחלטות הקוראות להחרים את ישראל. בהקשר זה, מכון המחקר NGO Monitor, מפרסם דו"ח מעמיק חדש בנושא תחת הכותרת: "תאולוגיית הבוז של סביל: החדרת עוינות כלפי ישראל ואקטיביזם אנטישמי לתוך כנסיות."

הדו"ח מתמקד בארגון פלסטיני נוצרי הידוע בשם "סביל – מרכז תיאולוגיית שחרור אקומני." ארגון זה היושב בירושלים וזוכה למימון רב ממדינות אירופה באמצעות סוכנויות סיוע נוצריות שונות, הוא שחקן תיאולוגי מרכזי  עבור פעילים פרו-פלסטינים בכנסיות ברחבי העולם. סביל הוא גורם מוביל במאמץ לשכנע זרמים נוצרים בצפון אמריקה, אירופה, אוסטרליה, ובמקומות נוספים לתמוך ב-BDS (חרם, משיכת השקעות, וסנקציות) כנגד ישראל.

סביל דוחף קמפיינים של חרם על ישראל לפחות בשלוש כנסיות גדולות בצפון אמריקה בקיץ הקרוב. הכנסייה המאוחדת של ישו (United Church of Christ), הכנסייה האפיסקופלית (הפלג האמריקאי של הכנסייה האנגליקנית), והכנסייה המנוניטית, אשר מספר חבריה נמוך יחסית אך מהווה חלק מרכזי בפעילות נגד ישראל.

"סביל הוא המקור התיאולוגי והאידאלוגי העיקרי העומד מאחורי המאמצים הפוליטיים נגד ישראל בכנסיות ברחבי העולם, כולל קמפיינים כנסייתיים של משיכת השקעות," מציין יצחק סנטיס, מנהל התכניות במכון המחקר NGO Monitor ומחבר הדו"ח החדש. "באופן מטריד, המסר האנטי-ישראלי של סביל לעיתים קרובות משלב אנטישמיות תיאולוגית. לאור רוח האנטישמיות הגוברת כעת באירופה ובמקומות אחרים בעולם, המסר של סביל טומן בחובו סיכון גדול לביטחונם ורווחתם של יהודים בכל מקום."  

אחד הממצאים העיקריים העולים מן הדו"ח הוא תרומתו המשמעותית של סביל לרשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפועלים לדה-לגיטימציה נגד ישראל. דוגמה אחת לאופן בו סביל פועל היא הכנסייה המאוחדת של ישו (ארה"ב), שתתכנס בשבוע הבא בקליבלנד כדי לדון בהחלטות הקוראות למשיכת השקעות מישראל. החלטה נוספת אשר ניצבת בפני הכנסייה המאוחדת של ישו תקרא לכנסייה "להכיר כי פעולותיה של ישראל נגד הפלסטינים עולות לכדי אפרטהייד. " גורמים בכנסיה המאוחדת של ישו מקדמים באופן פעיל חומרים של סביל ולוקחים חלק בפעילות הארגון "ידידי סביל בצפון אמריקה" בארצות הברית.

סביל גם תומך ב"מדינה אחת" (כלומר חיסולה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית) על ידי מה שהארגון מכנה קידום "הפתרון האידיאלי והטוב ביותר" כך "שבסופו של דבר תהייה מדינה דו-לאומית בפלסטין-ישראל … מדינה אחת לשני עמים ושלוש דתות."

"סביל מקבל חלק ניכר מהמימון שלו מממשלות אירופאיות באמצעות ארגוני סיוע נוצרים בהולנד, שוודיה, ונורבגיה," מוסיף סנטיס. "בהקשר זה, יוצא שמשלמי מסים אירופיים תומכים באנטישמיות תאולוגית במאה ה-21."

ארגון סביל רשום בישראל כעמותה ללא כוונת רווח. לכן, הוא נדרש על פי חוק לדווח על מימון ממשלתי זר לרשם העמותות. עם זאת, סביל אינו מופיע במסד נתוני המימון הזר של הרשם, וככל הנראה הוא אינו מגיש את הדיווחים הנדרשים על פי חוק. כשל זה משקף חוסר שקיפות וחוסר אחריותיות של הארגון.