ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם היום דו"ח הטוען כי "ארגונים פלסטינים חמושים הרגו אזרחים משני הצדדים בהתקפות שעולות לכדי פשעי מלחמה" במהלך מבצע צוק איתן. ב-63 עמודי הדו"ח, תחת הכותרת "בלתי חוקי וקטלני: שיגורי רקטות ופצצות מרגמה על ידי ארגונים חמושים במהלך הלחימה בין עזה לישראל בשנת 2014", אמנסטי טוען כי הוא בוחן את "התנהלות הארגונים הפלסטינים החמושים, כולל ירי מאזורי מגורים ושימוש בחימוש בלתי מבחין" אשר השפיע על אזרחים בעזה ובישראל (כמו גם בגדה המערבית).

עם זאת, כמו מרבית הפרסומים של אמנסטי בנושאים הקשורים לסכסוכים מזוינים (כפי שפורסם בעבר במחקרי NGO Monitor), ולמרות גינוי פשעי המלחמה של החמאס, פרסום זה הוא חסר מהימנות מקצועית ובעל ערך מוגבל. ה"מתודולוגיה" ו"עבודת השטח" שנעשתה כוללות ראיונות, בחינה של "מסמכים רלוונטיים" ו"מעקב וניתוח של הצהרות פומביות של הרשויות הישראליות במהלך ולאחר הסכסוך".

פרסום בודד זה על פשעי המלחמה של הפלסטינים מהווה עלה תאנה לארגון המוביל אסטרטגיה פוליטית ברורה לתמיכה בוועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם (אשר בראשה עמד עד לאחרונה וויליאם שאבאס) ולתמוך בתביעות נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי. הארגון שיחק תפקיד דומה במהלך כתיבת דו"ח גולדסטון (2009).

ב"בלתי חוקי וקטלני", אמנסטי מתאר כיצד תמונות ו"סרטונים שצולמו על ידי תושבים במקום" נאספו על ידי עובדי שטח בעזה ולאחר מכן נותחו על-ידי מומחה לחימוש, הן עובדי השטח והן המומחה נשארו בגדר אלמונים. לא נעשה שימוש במקורות עצמאיים, וכשלעצמה טענה זו אינה מספיקה כדי להגיע למסקנות חד משמעיות לגבי מקרים פרטניים בחקירת אזורי לחימה. הכשלים המתודולוגים שהתאפיינו בדו"חות הקודמים שגינו את ישראל, משתקפים בברור גם בדו"ח זה.

ההשערות של אמנסטי אינן עומדות בקנה אחד למידע הרלוונטי והמפורט אשר צה"ל פרסם השבוע לגבי החקירות של הפרקליטות הצבאית על אירועי המלחמה. המידע כולל מידע חיוני שהניתוח השטחי של אמנסטי אינו מתחשב בו. למרות היעדר הראיות, ארגון אמנסטי טוען כי "כוחות צה"ל גם הם ביצעו הפרות חמורות של המשפט הבינלאומי במהלך הלחימה".

למרות ההתמקדות בחמאס, העוינות הממסדית והאידיאולוגית של הארגון כלפי ישראל משתקפת בבירור. בדו"ח אשר מתמקד לכאורה בפשעי המלחמה של הפלסטינים, אמנסטי אינו מפספס הזדמנות לתקיפת ישראל, הפעם בנושא המחסור במקלטים בכפרים הבדואים הבלתי מוכרים במהלך המלחמה. אמנסטי גם נותן לחמאס ליהנות מהספק באופן שאין לו מקביל בדיווחים של הארגון לגבי ישראל, כאשר מספק הגדרות מצומצמות ושגויות למושג של שימוש ב"מגן אנושי", ומנסה לפרש הצהרות של בכירי חמאס כך שיובן שלא קראו לאזרחים להתעלם מאזהרות ישראל.

ארגון אשר מפגין באופן עקבי חוסר מהימנות והיעדר של מתודולוגיה מקצועית בבחינת העובדות לא צריך להתקבל ברצינות גם בדוח זה. למרות פעילותו המוטה פוליטית והפגמים הרבים בעבודת הארגון, אמנסטי ממשיך להכין "דוחות נוספים…בחודשים הבאים".