ירושלים – במקביל לביקורו של ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון בישראל השבוע, מכון המחקר NGO Monitor מפרסם דו"ח חדש בנושא המימון הנרחב מצדם של בריטניה, האיחוד האירופי וממשלות נוספות לפרויקט לוחמה משפטית של ארגון סיוע בינלאומי בשם "מועצת הפליטים הנורבגית" (Norwegian Refugee Council – NRC), פרויקט שמטרתו לחבל במערכת המשפט בישראל.

"בעוד חלק מהמימון הבריטי לארגונים לא ממשלתיים משמש לתמיכה ביוזמות המקדמות פתרון של שתי מדינות לשני העמים, מספר מענקים לארגונים גורמים נזק ואין כל הצדקה לקיומם. בשנים 2011-2015 בריטניה העניקה 6 מיליון ליש"ט ל-NRC, אחד המענקים הגדולים ביותר לארגון כלשהו במזרח התיכון.", ציין פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor. "במסגרתו מוגשות תביעות משפטיות ככלי להשפעה על מדיניותה של ישראל, ביצוע פעילות לובי על מנת לקדם סנקציות בינלאומיות על ישראל ולתמוך בקמפיינים בינלאומיים של דמוניזציה. בנוסף, ה-NRC יזם קמפיינים בינלאומיים נגד מערכת המשפט הקנדית".

הראיות מצביעות על כך שמועצת הפליטים הנורבגית מימנה למעלה מ-677 תיקים בערכאות משפטיות בישראל במסגרת אסטרטגיה שמטרתה "לנסות ולהשתמש בכל אמצעי משפטי אפשרי כדי לשבש את מערכת המשפט הישראלית… ועל מנת להוסיף לעומס על בתי המשפט ובית המשפט העליון עד כדי חסימת המערכת [המשפטית]". לוחמה משפטית אנטי-ישראלית זו היא אחת מהשיטות שגובשו בוועידת דרבן בשנת 2001, בנוסף לקמפיין ה-BDS וקמפיין הדמוניזציה נגד ישראל. מטרת קמפיינים אלו היא "בידודה המוחלט של ישראל בקהילה הבינלאומית כמדינת אפרטהייד".

פרופ' שטיינברג המשיך ואמר כי "התביעות הן ניסיון מופרך להתדיין בנושאים השנויים ביותר במחלוקת במסגרת הסכסוך הערבי-ישראלי. לא יודע לנו על דוגמאות נוספות בעולם בו מדינות דמוקרטיות מעורבות בפעילות שכזו בהיקף כזה. המעורבות הישירה של בריטניה וממשלות אחרות בהליכים המשפטיים בישראל באמצעות ה-NRC סותרת באופן ישיר את הניסיונות להגיע להסכם שלום ואת הנורמות האתיות בין מדינות דמוקרטיות".

בריטניה, האיחוד האירופי, נורבגיה ושבדיה העבירו ל-NRC יותר מ-20 מיליון דולרים בשנים 2011-2013, על מנת לספק "ראיות וניתוח שיהוו את הבסיס ללחץ בינלאומי על ישראל", וכדי שהיא "תפעל  ביעילות גבוהה יותר כך שתהיה בעלת סיכוי גדול יותר לשינוי המדיניות ו/או ההתנהלות".

בנוסף לכך, לפי מסמכים בריטיים פנימיים, 'מועצת הפליטים הנורבגית' פועלת ב"מדיניות פרופיל נמוך", כדי לטשטש את מעורבותה בפעילות משפטית ופוליטית בישראל וברשות הפלסטינית. שטיינברג ציין כי "עובדה זו מצביעה על ניסיון מכוון לחמוק מביקורת ציבורית, ולהימנע ממתן דין וחשבון למדינות התורמות ולממשלת ישראל. זוהי הפרה מהותית של עקרונות ודרישות המנהל התקין. בנוסף, ייתכן ופעילות זו מפרה את תנאי הויזה ההומניטארית שפעילי הארגון שוהים בישראל בזכותה".

דו"ח NGO Monitor ממליץ לבריטניה ולממשלות נוספות המוזכרות לעיל להקפיא באופן מידי את המימון למועצת הפליטים הנורבגית, עד לקיום בדיקה עצמאית ופומבית של תהליכי קבלת ההחלטות בדבר היוזמות של הארגון. בנוסף, ממשלות אירופה חייבות לקיים דיאלוג נרחב עם ממשלת ישראל ועם החברה האזרחית בישראל כדי ליצור קווים מנחים ומנגנוני הערכה עצמאיים לגבי שימוש הולם בכספי משלם המיסים ולסיום כל הצורות של לוחמה משפטית ושל פעילות פוליטית מניפולטיבית מחוץ להליכים הדמוקרטיים בישראל.