ירושלים – החלטת הרשות הפלסטינית לחתום על אמנת רומא, צעד נוסף לקראת הצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי, היא שיאו של תהליך בן עשור בו ארגונים לא-ממשלתיים הובילו קמפיינים פוליטיים אשר מטרתם הגברת הלוחמה המשפטית נגד ישראל.

מכון המחקר NGO Monitor מציין כי ארגונים דוגמת אמנסטי אינטרנשיונל ו-Human Rights Watch, כמו גם ארגונים הממומנים על ידי מדינות אירופה דוגמת המרכז הפלסטיני לזכויות אדם, אל-חק, דיאקוניה, והפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם מובילים את הקמפיין לצירוף הרשות הפלסטינית לבית הדין הפלילי הבינלאומי.

"הניסיון לקיים דיון משפטי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בנושא הסכסוך הערבי-ישראלי משמעותו פגיעה אנושה בבית הדין, והארגונים הלא-ממשלתיים ומדינות אירופה המממנות אותם יישאו באחריות," מציינת אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor. "גם אם ההנהגה הפלסטינית וארגוני זכויות האדם יזכו בכמה נקודות פוליטיות, הם יבינו במהירות כי הצעד יוביל לתוצאות בלתי צפויות מבחינתם".

NGO Monitor מציין שממשלות אירופה הן המממנות העיקריות של ארגונים אשר מעורבים בקמפיינים אלו, במקרים רבים באמצעות תהליכים חשאיים ובלתי-שקופים. המרכז הפלסטיני לזכויות אדם ממומן על-ידי האיחוד האירופי, נורבגיה ואירלנד; אל-חק זוכה למענקים מאירלנד, בלגיה, ספרד ונורבגיה והפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם ממומנת על ידי צרפת, האיחוד האירופי, שבדיה, נורבגיה ואירלנד גם כן. דיאקוניה, ארגון שבדי נוצרי ממומן בעיקר על ידי ממשלת שבדיה.

אחד המנגנונים המרכזיים לתמיכה בלוחמה המשפטית נגד ישראל היא "מנהלת זכויות האדם והמשפט ההומניטארי הבינלאומי", מסגרת מימון משותפת לממשלות דנמרק, הולנד, שבדיה ושוויץ. המנהלת, בהובלת מכון המשפט באוניברסיטת ביר זית, תומכת בקמפיינים המשפטיים של הארגונים בהתאם לנרטיב הפלסטיני ולמטרות הפלסטיניות.

"באופן אירוני, במשך השנים בהן ארגון Human Rights Watch ניסה לשכנע ממשלות לתמוך בבית הדין הפלילי הבינלאומי, הוא טען כי הוא לעולם לא ינוצל על ידי הפלסטינים לתמרונים פוליטיים", המשיכה הרצברג. "גם במקרה זה, כמו במקרים רבים אחרים, הטענה של Human Rights Watch הוכחה כטעות".

הקמפיין שמטרתו הגשת תביעות נגד בכירים ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי נתמך גם על ידי ארגונים לא-ממשלתיים ישראלים דוגמת עדאלה, ויש דין, אשר מקדמים טענות שווא על כך שמערכת המשפט הישראלית היא "כושלת", על מנת להצדיק את התביעות הבינלאומיות בדבר פשעי מלחמה לכאורה. שני הארגונים ממומנים על ידי ממשלות אירופה ועל ידי הקרן החדשה לישראל.

הרצברג סיכמה כי "בהתחשב בכך שהפלסטינים ביצעו עשרות אלפי פשעי מלחמה נגד אזרחים ישראלים, ייתכן כי ימצאו עצמם מואשמים לא רק בפשעי מלחמה אלא גם בפשעים נגד האנושות וברצח עם".

למידע נוסף על הלוחמה המשפטית נגד ישראל ועל הקמפיין בבית הדין הפלילי הבינלאומי ראו:

מימון אירופי לארגונים לא-ממשלתיים המעורבים בקמפיין על בית הדין הפלילי הבינלאומי:

 

ארגוןתורמים ממשלתיים אירופים
המרכז הפלסטיני לזכויות אדםהנציבות האירופית באמצעות OXFAM
פינלנד
נורבגיה
אירלנד
מועצת הפליטים הנורבגית
OXFAM Novib
כריסטיאן אייד (בריטניה)
Dan Church Aid (דנמרק)
טרוקרה (אירלנד)
UNDP
UNVFVT
KZE באמצעות מיסראור (גרמניה)
אל-חקאירלנד
בלגיה
מנהלת זכויות האדם והמשפט ההומניטארי הבינלאומי
ספרד
נורבגיה
כריסטיאן אייד (בריטניה)
ICCO (הולנד)
דיאקוניה (שבדיה)
UNDP
הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדםשבדיה
הנציבות האירופית
פינלנד
צרפת
אירלנד
נורבגיה
הולנד
הארגון הפרנקופוני הבינלאומי
UNESCO
UNVFVT