ירושלים – בדו"ח על תקיפות צה"ל במבצע "צוק איתן", בצלם מציג נרטיב פוליטי מופשט ומעוות המאשים את ישראל ומחזק את קמפיין הדה-לגיטימציה נגד חיילי צה"ל, כך לפי מכון המחקר הירושלמי NGO Monitor. הפרסום של בצלם מצטרף לארגונים כמו אמנסטי אינטרנשיונל, רופאים לזכויות אדם-ישראל ואחרים, אשר תורמים ל"ועדת החקירה" של מועצת זכויות האדם בראשות וויליאם שאבאס, כמו גם למאמצים הפלסטינים בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

"שוב, ולמרות הנסיבות והראיות הקיימות, בצלם מעוותים את העובדות במטרה לצייר את ישראל כאשמה וחסרת אחריות", ציינה אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor. "בניגוד לטענות, חמאס נושא באחריות החוקית והמוסרית למותם של אזרחים בעזה: חמאס נלחם באופן שיטתי מתוך אזורים מאוכלסים באזרחים ומאכסן טילים ורקטות בבתי ספר, מסגדים ובתים פרטיים".

NGO Monitor מציינים שכעת, כמו בעבר, הפרסום כושל בהצגת ראיות מוחלטות על מנת לתמוך במסקנותיו. ואכן, נראה בברור כי בצלם, כמו ארגונים פוליטיים נוספים, חסרי כל מידע הנחוץ לבדיקה מקצועית, כולל מודיעין צבאי והליכי קבלת ההחלטות בזמן מלחמה. לארגון גם לא הייתה גישה ישירה לרצועת עזה, ובמקום זאת הסתמך על "עדויות" בלתי מאומתות מאזור הנשלט על ידי החמאס, יחד עם מידע נוסף שהופק על ידי משרד הבריאות של החמאס בעזה.

אין זו הפעם הראשונה שבצלם מציגים האשמות בלתי מבוססות בדבר נפגעים אזרחיים בהתקפות נגד "משפחות שהופצצו בתוך ביתן" לכאורה. מחקרים עצמאיים זיהו לפחות 14 חמושים פלסטינים שהיו נוכחים בתקריות אלו, שבצלם באופן מטעה תיארו כאזרחים חפים מפשע (ראה טבלה לפרטים נוספים). בצלם גם לא הזכירו פגישה שהתקיימה עם פעיל טרור באחד מהבתים שסומנו כמטרה, ובמקום זאת פרסמו עדות רגשנית של משפחתו של מפקד בג'יהאד האסלאמי.

"הטענה האבסורדית של בצלם, שישראל אינה יכולה לתקוף את מחבלי החמאס בביתם, מעודדת מחבלים לאכסן נשק, לשגר עוד רקטות ולהילחם מתוך בתים פרטיים ומסגדים, בידיעה שהם יכולים לעשות זאת ללא שום מחיר", מציינת הרצברג. "על הקהילה הבינלאומית לדחות על הסף את הדו"ח המסוכן של בצלם".

הערה:

באוגוסט 2014, בצלם קיבל "מענק חירום" מדנמרק, הולנד, שוודיה ושוויץ (באמצעות מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי) ל"מאמצי תיעוד וחקירה.. במטרה לעזור ולתמוך במנגנונים הלאומיים והבינלאומיים".

למידע נוסף על בצלם

למידע ופרסומים בנושא "צוק איתן"

חמושים פלסטינים שזוהו על ידי בצלם כאזרחים

(כפי שנראה בפרסום הגרפי של בצלם "משפחות שהופצצו בתוך ביתן")

  תאריך תקיפהחמוש שזוהה כאזרח ע"י בצלםארגוןקישור למקור
 8, יולי, 2014משפחת כווארעמוחמד איברהים כווארעגדודי אל-קודס של הג'יהאד האסאלמי הפלסטינימקור
 8-9 יולי, 2014משפחת כווארעאברהים מוחמד אחמד חמאדגדודי אל-קסאם
8-9 יולי, 2014משפחת חמאדמהדי מוחמד אחמד חמאדהחזית העממית לשחרור פלסטין
 10 יולי, 2014משפחת אל-חאג'עומאר אל-חאג' גדודי אל-קסאם
 12 יולי, 2014משפחת אל-בטשנאהד נעים אל-בטשגדודי אל-קסאם
 12 יולי, 2014משפחת אל-בטשבח'ה מאג'ד אל-בטשגדודי אל-קסאם
  12 יולי, 2014משפחת אל-בטשג'לאל מאג'ד אל-בטשגדודי אל-קסאם
 16/18 יולי, 2014משפחת אל-אסטלחוסיים עבד אל-נאסר אל-אסטלגדודי אל-קסאםמקור
19 יולי, 2014משפחת א-זווידימוחמד חאלד ג'מיל אל-זווידיגדודי אל-קודסמקור
 20 יולי, 2014משפחת אל-חיהאוסמה ח'ליל אסמעיל אל-חיהפלוגות אל-קסאם
  20 יולי, 2014משפחת זיידהעומאר שעבאן חזן זיידהפעיל טרורמקור
 21 יולי, 2014משפחת סיאםמוחמד מח'רוס סאלם סיאםגדודי ההתנגדות העממית
20/21 יולי, 2014משפחת סיאםכאמל מח'רוס סאלם סיאםגדודי אל-קסאם
 29 יולי, 2014משפחת דהירעזאת דהירפעיל בגדודי אל-קודס של הג'יהאד האסאלמי הפלסטינימקור