ירושלים – לקראת פרסומו מחר (5 בנובמבר) של דו"ח אמנסטי אינטרנשיונל בנושא מבצע צוק איתן, NGO Monitor מדגיש את מתודולוגיות המחקר הלקויות של הארגון ואת ההטיה המובהקת שלו נגד ישראל. צפוי כי הדו"ח יחזור על ההאשמות הקבועות בדבר פשעי מלחמה, כולל טענות כי צה"ל תוקף אזרחים באופן מכוון. ההאשמות יוצגו שוב למרות שלאמנסטי אין כל גישה למודיעין צבאי או למידע אחר כדי לתמוך בהאשמות פוליטיות אלו. NGO Monitor קורא לעיתונאים להתייחס לכל הטענות העובדתיות והמשפטיות של הארגון בזהירות.

"ההאשמות של אמנסטי היו חסרות שחר כבר כאשר פורסמו לראשונה במהלך הלחימה, ואמינותן לא השתפרה מאז, למרות הטענות בדבר עריכת 'מחקר' ו'חקירות'," אמר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "במשך שנים רבות, הראינו כי ה'דו"חות' של אמנסטי הם חסרי אמינות ומשקפים מוסר כפול וסדר יום אידיאולוגי קיצוני תחת מעטה של זכויות אדם אוניברסאליות".

NGO Monitor פרסם לאחרונה סדרה של דו"חות מפורטים אשר מדגישים את המחקר הלקוי, הטענות הבלתי מאומתות ואת סדר היום האידיאולוגי של הארגון. תחת מעטה של זכויות אדם, מפיץ אמנסטי האשמות זדוניות נגד ישראל בלי ראיות אמינות או חקירות נאותות. זאת ועוד, ה"חוקרים" של אמנסטי שפועלים בנושא ישראל הם בעלי עבר של פעילות אנטי-ישראלית שאינו יכול לעלות בקנה אחד עם ניתוח אובייקטיבי.

בנוסף, גם הדו"חות של אמנסטי בנושא סכסוכים מזוינים משוללי אמינות. דונטלה רוברה, ראש מחקרי השטח של הארגון, הכירה בכך באפריל 2014: "בעזה, קיבלתי מידע חלקי או לקוי מקרובים של אזרחים שנהרגו בטעות בפיצוצים או על-ידי רקטות ששוגרו על-ידי קבוצות פלסטיניות חמושות אשר כוונו לישראל אך הייתה בהן תקלה והן פגעו בפלסטינים, ושל אזרחים שנהרגו בתקיפות ישראליות על עמדות של ארגונים פלסטינים חמושים. כאשר עומתו עם ראיות שהושגו בנפרד, חלקם אמרו כי הם חששו מנקמה של ארגונים חמושים". (ההדגשה לא במקור)

סליל שטי, המזכיר הכללי של אמנסטי, הכיר בכך גם הוא בראיון מה-10 בפברואר: "אנו לא מומחים בנושאים צבאיים. לכן אנו לא רוצים לכאורה לדון בדברים שאנו לא באמת מבינים". עם זאת, חוסר המומחיות המוצהר של הארגון לא מנע ממנו מלפרסם מאות של האשמות חסרות בסיס נגד צה"ל, כולל בדו"ח האחרון של אמנסטי.

לדוגמא, אמנסטי גינה את ישראל על כך שהיא הזהירה את תושבי עזה, כפי שנדרש על-ידי המשפט הבינלאומי, לפנות מתקנים אזרחיים אשר חמאס השתמש בהם באופן בלתי חוקי כדי לתקוף את ישראל. באותו הזמן, אמנסטי הגן על כך שחמאס דחק בתושבים להישאר באזורים אלו – כלומר שימוש במגנים אנושיים – בטענה כי "המניע לכך היה ניסיון למנוע פאניקה נוספת". במקרה זה ובמקרים אחרים אמנסטי סיפק "ספין" כדי להצדיק את פעולות החמאס אשר סיכנו במכוון את חיי אזרחי עזה.

"אמנסטי, אשר תפס תפקיד מרכזי בדו"ח גולדסטון מ-2009, מפחית מחומרת הפשעים של ארגוני טרור ובאותו הזמן מאשים את ישראל בהפרות של המשפט הבינלאומי ללא שום ראיות", המשיך שטיינברג. "אמנסטי מעצים את ארגון הטרור חמאס וארגונים אחרים בעזה בכך שהוא מספק להם פטור מעונש על התקפות הטרור האכזריות שלהם".

לקריאת הניתוח המפורט של NGO Monitor אודות פרסומי אמנסטי במהלך מבצע צוק איתן, לחצו כאן.

פרסומים נוספים כוללים: