אילו היה מדובר במקרה אחד אפשר היה לטעון שזה מקרי. גם שניים אינם הוכחה. אבל ככל שחושפים את ארגון יומן רייטס וואטש(HRW), הגוף הבינלאומי החשוב ביותר לשמירה על זכויות אדם, הולך ומתברר שמשהו שם הרבה יותר ממסריח. לא, זו לא מילה עדינה, בוודאי לא דיפלומטית. אבל ספק אם יש מילה שתתאר טוב יותר את קופת השרצים שהולכת ונחשפת שם.

ראש חטיבת המזרח התיכון ואפריקה – החטיבה שאחראית לכל הפרסומים המדהימים נגד ישראל – היא שרה לאה ויטסון, שכיהנה בוועד המייעץ לוועד הערבי-אמריקאי לפני שהגיעה ל-HRW והיא גם מתומכות החרם נגד ישראל. סגנה הוא ג'ו סטוברק, שנחשף במעריב כפעיל אנטי-ציוני רדיקאלי, שהתנגד לכל הכרה בישראל, וכמי שהיה חבר בצוות שפרסם הודעת תמיכה, או לפחות הבנה, לטבח הספורטאים במינכן.

ארגון NGO MONITOR, בראשות פרופ' ג'רלד שטיינברג, מפרסם בימים אלה דוח מפורט על HRW שחושף גם את ההטיה השיטתית, גם את ההטעיות, וגם דמויות נוספות בארגון, כמו לוסי מאיר, ריד ברודי, דריל לי ונדיה ברהום, שהמאפיין המשותף להם הוא פעילות אנטי-ישראלית רדיקאלית.

הם יושבים על תקן של "שופטים אובייקטיביים". האמינות שלהם, מתברר, שווה בערך לאמינות של דוחות אל קאעידה על התנועה הציונית. הבעיה הגדולה היא שהדוחות שלהם זוכים לכיסוי רציני בכלי התקשורת המכובדים בעולם ובישראל.

אנשים שפויים לא נמצאים שם
עכשיו מצטרף לחגיגה גם מרק גרלסקו, המומחה הצבאי הבכיר של HRW, שעמד בעבר בראש החץ של חוות דעת ארסיות נגד ישראל. הוא האיש, למשל, שקבע שפגז ישראלי גרם להריגת בני משפחה פלסטינית שלמה בבית להייא שבחוף עזה, ביוני 2006, ועוד האשמות שונות הקשורות למלחמת לבנון השנייה ולמבצע עופרת יצוקה. קצרה היריעה מלמנות את כמות הטעויות של גרלסקו. אבל הוא נגד ישראל. מותר לו.

עדיין לא ברור אם גרלסקו עצמו נאצי. הטענות על כך ראויות לבדיקה מדוקדקת, אך נדמה שאפשר להסתפק במה שיש. מדובר באספן של מזכרות נאציות. זו אינה אספנות תמימה. האספנים במקרים רבים הם בני חבורה בעלת אידיאולוגיה ברורה, אנשים שפויים לא נמצאים שם.

גרלסקו עמד בראש היחידה לסיכולים ממוקדים בצבא האמריקאי. הוא היה גם אחראי למצוד אחר סדאם חוסיין. אז איך זה שאיש החיסולים הממוקדים הפך לבכיר ב- HRW? איך זה שהמיליטריסט מימין מצטופף במאורת הרדיקאלים שמשמאל? האם ייתכן שהאיש שחובב מזכרות נאציות הוא גם חובב התנועה שהאידיאולוגיה שלה היא הדבר הקרוב ביותר לתנועה הנאצית?

התשובה מצויה במה שמחבר, בדרך כלל, בין שמאל קיצוני לימין קיצוני בעולם הרחב: שנאת ישראל. מה שברור יותר הוא ש- HRW הולך ומתגלה כגוף מסוכן, שזקוק לניעור רציני. זכויות האדם בעולם ראויות להרבה יותר מאשר חובבי טרור כמו סטורק, או אספני מזכרות נאציות, כמו גרלסקו.