ארגון עדאלה החל לייסד פרויקטים אנטי־ישראליים בארה"ב ב־2013. הפרויקט הראשון כונה "תיקי נכבה", והוא עסק במישורים שונים – מחקריים, הסברתיים ומשפטיים – ב"עוול" שחוללה ישראל לפלסטינים ב־1948 ובהמשכיותו כיום בהתייחסות המדינה לפלסטינים ולבדואים בנגב. שנה אחר כך הוקם המיזם המשמעותי יותר של הארגון הערבי־ישראלי: "פרויקט הצדק של עדאלה" בניהולה של עו"ד נדיה בן־יוסף, פעילת הארגון.

מאז שנת 2008 העבירה הקרן החדשה לישראל לידי עדאלה כ־2 מיליון דולר לטובת פעילות משפטית. בקרן החדשה מצהירים בקביעות כי הקרן איננה תומכת בארגונים המקדמים חרם על מדינת ישראל ושוללים את קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית. מכיוון שהמיזם האמריקני של עדאלה מקיים קשרים הדוקים עם ארגוני BDS וגופים אנטי־ציוניים מובהקים, מה שעומד בסתירה לעקרונות הקרן החדשה, פעלו בארגון הערבי־ישראלי לייצר הפרדה בין עדאלה בישראל ל"פרויקט הצדק של עדאלה" בארה"ב. כלומר, כלפי חוץ מדובר בפרויקט עצמאי שלא קשור לארגון הערבי־ישראלי, הנתמך בידי הקרן החדשה לישראל.

עם זאת, הקשרים בין הפרויקט האמריקני לארגון עדאלה בישראל ברורים למדי. מנכ"לית "פרויקט הצדק של עדאלה" היא כאמור עורכת דין שהיא עובדת עדאלה. בוועד המנהל של הפרויקט מכהנת רינה רוזנברג ( רעייתו של ג'בארין), ממייסדות עדאלה. בפעילותה בארה"ב מציגה עצמה עו"ד בן־יוסף פעם אחר פעם כפעילה בעדאלה.

דו"ח שנכתב לאחרונה בארגון Ngo־Monitor, אשר עקב, בין השאר, אחר פעילות אנשי עדאלה בארה"ב, מגלה כי "פרויקט הצדק של עדאלה" הוא מיזם נרחב ואסטרטגי שמטרתו לבנות לובי בארה"ב כדי לקדם מטרות אנטי־ישראליות מובהקות. מאז הקמת הפרויקט התהדקו היחסים בין ארגון עדאלה לארגוני BDS, ועדאלה הפך להיות מעורב ביוזמות חרם נגד ישראל. בין השאר פועלים אנשי עדאלה ליצור קואליציה בין מיעוטים בארה"ב לפלסטינים, לטובת מאבק משותף נגד "המדכאים הלבנים", כלומר השלטון בישראל והממסד האמריקני. לטענת מחברת הדו"ח, אודליה אזולאי, התמונה המתבררת היא ש"עדאלה בוחר לעסוק בקידום קמפיין הדה־לגיטימציה נגד ישראל בחו"ל ולחבור לגורמים קיצוניים. הפעילות שנחשפה בדו"ח היא הפרה ברורה של מדיניות התורמים לארגון, בין השאר הקרן החדשה והאיחוד האירופי".

למאמר המלא במקור ראשון