עקבות הכסף: 100 מיליון שקלים הוזרמו בשלוש השנים האחרונות ממדינות האיחוד האירופי לעמותות וארגונים ישראליים שמכוונים את הזרקור לעבר פעילות ישראל ביהודה ושומרון. פעילות הארגונים משמשת פעמים רבות קרקע פורייה לפעילות של פרו־פלסטינים בעידוד חרמות נגד ישראל.

כך, למשל, זכה ארגון שוברים שתיקה, המתעד עדויות של חיילים בשטחים, בסכום של 2,264,269 שקלים. החודש הציג הארגון תערוכה בשווייץ, שהובילה לגינוי של משרד החוץ.

הלחץ הבינלאומי על ישראל נעשה פעמים רבות באמצעות עמותות ישראליות. מדיווחים של אותן עמותות עולה כי מימון רב לפעילות הפוליטית הענפה שלהן מגיע ממדינות אירופיות. דו"ח של מכון המחקר NGO Monitor שאסף את המידע חושף כי יש 24 עמותות וארגונים ישראליים העוסקים בסכסוך הערבי-ישראלי אשר זכו בסכום של יותר מ־100 מיליון שקלים בשנים 2014-2012.

לפי דיווחים של משרד החוץ בירושלים, העמותות והארגונים עוסקים בהתנהלות ישראלית ביהודה ושומרון ומשמשים כוח משמעותי בלחץ נגד ישראל ובהצדקה לארגונים אחרים, פרו־פלסטינים, שמקדמים חרמות נגד ישראל.

בין הארגונים שקיבלו מימון נמנים בצלם, גישה, האגודה לזכויות האזרח בישראל, שוברים שתיקה ועוד.

התקצוב בסכומים משתנים מגיע לפרויקטים מוגדרים. כך, למשל, "פרויקט הווידאו" של ארגון בצלם זוכה לסכומים של עשרות אלפי שקלים. סכומים דומים מוזרמים לפרויקט של "המוקד" על "חופש התנועה בגדה המערבית". סכום של 50 אלף שקלים הגיע מבריטניה לקידום שיח ציבורי בנושא זכות השיבה, וקואליציית נשים לשלום קיבלה על "פעילות בינלאומית" סכום של 38 אלף שקלים.

הנתונים הזמינים במסגרת החוק חושפים מימון נרחב ביותר מהאיחוד האירופי וכן משורה של מדינות במרכז אירופה, בהן גרמניה, נורבגיה, הולנד, בלגיה, דנמרק, שווייץ, שבדיה, אירלנד ובריטניה.

במכון NGO Monitor מסבירים כי הדיווח של העמותות והארגונים הישראליים מחויב בחוק משנת 2011, אז אישרה הכנסת את "חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה". החוק תורם באופן משמעותי לשקיפות והארגונים החלו לדווח על מקורות המימון.