בשבוע שעבר הכנסייה הפרסביטריאנית בארה"ב דחתה הצעה למשוך את השקעותיה משלוש חברות המנהלות עסקים עם ישראל, ובחרה במקום זאת לקדם "תהליך של מחויבות" והשקעות לקידום השלום באופן פעיל. זו היתה החלטה מוסרית, שהיא סטירת לחי לארגונים לא-ממשלתיים המבקשים לנצל זרמים נוצריים מרכזיים במלחמה הפוליטית הבינלאומית שהם מנהלים נגד ישראל זה עשור.

זוהי התבוסה השנייה בתוך חודשיים לארגונים אלו, לאחר שהכנסייה המתודיסטית המאוחדת דחתה אותו רעיון באביב האחרון. הבאה בתור היא הכנסייה המאוחדת של קנדה, שעתידה להצביע בנושא באוגוסט הקרוב. ראוי לבחון את הכוחות הגלובליים העומדים מאחורי מאמצים אלו ואת המקורות של רוב המימון שלהם: ממשלות מערביות באירופה, בארה"ב ובקנדה.

בעוד המנהיגים המערביים אינם מודעים לפרטים, כספי משלמי המסים שלהם מועברים לקבוצות פוליטיות פרו-פלשתיניות המשתמשות לרוב בתיאולוגיה אנטישמית כדי לחזק את טיעוניהן. ארגוני סיוע נוצריים אירופיים משבדיה (דיאקוניה), מהולנד (Kerk in Actie), מפינלנד (FinnChurchAid) ועוד מקבלים בכל שנה מיליונים מממשלותיהם ומהאיחוד האירופי, לכאורה בעבור פרויקטים הומניטריים ברחבי העולם.

אלא שבמקום להשקיע בפרויקטים הומניטריים בינלאומיים, חלק מהכסף מועבר לארגונים דוגמת סביל, ארגון היושב בירושלים ומקדם את "תיאולוגיית השחרור הפלשתינית" – שילוב של לאומנות נוצרית ופלשתינית הכוללת האשמות בעלות מאפיינים אנטישמיים קלאסיים: היהודים הם שרצחו את ישו; הדת היהודית היא "שבטית ופרימיטיבית" בניגוד לאוניברסליות הנוצרית.
הארגון מפנה אצבע מאשימה כלפי "מכונת הצליבה" הישראלית ומשווה את הפלשתינים לישו הצלוב, הוא גם קורא לפתרון מדינה אחת שתמנע מהעם היהודי את הזכות להגדרה עצמית ולריבונות. הארגון עובד ישירות עם פעילים בכנסיות מקומיות (דרך רשת החברים הבינלאומית של סביל), ואף רשום כעמותה חוקית בישראל.

תורם נוסף של סביל הוא Development and Peace – ארגון קתולי קנדי המקבל כספי סיוע מממשלת קנדה. גם כספי משלם המסים האמריקני קשורים לקמפיינים נגד ישראל דרך ארגון Holy Land Trust – ארגון פלשתיני נוצרי שחתום על הקריאה מ-2005 להפעלת חרם, למשיכת השקעות ולסנקציות נגד ישראל (BDS).

סמי עוואד, מנהל Holy Land Trust, נאם לקהל אמריקני בטקסס ואמר: "העברנו הכשרות בנושא אי-אלימות לראשי חמאס וקבוצות צבאיות נוספות". נראה כי ההכשרות הללו לא הופנמו כראוי בהתחשב בירי 150 הרקטות שביצע חמאס לעבר ישראל בחודש יוני השנה.

מועצת הכנסיות העולמית (WCC) היא שחקן מפתח בגיוס כנסיות מרחבי העולם למאמץ ה-BDS נגד ישראל ועובדת עם סביל בהתאם לאג'נדה שלו: "בדיוק כפי שישו הומת על ידי הרשויות כדי לשמר את כוחן, את מעמדן ואת ערכיהן – כך הפלשתינים סובלים עקב הפחד והאידיאולוגיה של מייסדיה של מדינת ישראל".

המועצה מסיעה מתנדבים לגדה המערבית לחוות את "החיים תחת הכיבוש". לאחר חזרתם, מצופה ממתנדבים אלו לקדם מסר המציג אך ורק את הצד הפלשתיני, מתעלם מהטרור ומאשים באופן בלעדי את ישראל בסכסוך. המועצה מקבלת בכל שנה מיליוני דולרים ממשלמי המסים האירופאים והקנדים. חוסר השקיפות לגבי הניצול של המימון הממשלתי הזה מעלה שאלות רבות על כספי משלמי המסים המועברים לאלו המקדמים את קמפיין ה-BDS. מדוע כספים אלו מתועלים לארגונים בעלי עמדות המנוגדות לעמדותיהן של הממשלות המספקות את המענקים הללו? הרי הן מדגישות את התנגדותן לחרם נגד ישראל, תומכות בפתרון "שתי המדינות" ודוחות את התיאולוגיה האנטישמית שארגונים דוגמת סביל מקדמים.

הכותב הוא מנהל תוכניות ראשי במכון המחקר NGO Monitor