אחרי הצהרות מעורפלות ואמירות כלליות, מצהירה הקרן החדשה לישראל כי אין בכוונה לממן ארגונים שנותנים את ידם לקמפיין החרם נגד מדינת ישראל.

באתר האינטרנט של הקרן שונה הנוסח הראשוני של מדיניות המענקים לארגונים התומכים בהחרמת מדינת ישראל, במשיכת השקעות והטלת סנקציות. בנוסח הישן של המדיניות נאמר כי הקרן החדשה מתנגדת לקמפיין החרם ואין בכוונתה לממן ארגונים ופרויקטים שמקדמים את קמפיין החרם, אך למרות הצהרה זו, הקרן השאירה סייג שקבע כי ארגונים שחלק מסוים מהפעילות שלהם הוא קידום החרם על מדינת ישראל, אך לא באופן מרכזי ושיטתי, עדיין יוכלו להיכנס לקטגוריית המענקים של הקרן החדשה לישראל. השבוע העקרון הזה שונה, ולפי התקנון החדש כל ארגון, באופן גורף, שיש לו חלק בחרם נגד מדינת ישראל לא יזכה למימון מצד הקרן החדשה לישראל.

המשמעות של שינוי המדיניות היא שמספר ארגונים הנתמכים על ידי הקרן החדשה לישראל ייאלצו להיגמל מהאספקה של ארגון הגג של ארגוני זכויות האדם בישראל. ארגון כמו קואליציית נשים לשלום שמקדם באופן שיטתי ונלהב את תנועת החרם העולמי על מדינת ישראל, אמור לפי השינוי הזה למצוא מקורות מימון אחרים.

השינוי החדש במדיניות התרומות של הקרן החדשה לישראל גורם לדאגה לא מעטה בקרב ארגונים התומכים בחרם על ישראל. למרות שקואליציית נשים לשלום סירבה להגיב לשאלותנו ולהשיב האם יש דאגה בעקבות החוקה החדשה של הקרן, סימנים לדבר אפשר למצוא בעמוד הפייסבוק של העמותה שם נכתב כי שינוי מדיניות התרומות אמור "להדליק נורה אדומה לכל מי שדואג לזכויות אדם ולחופש הביטוי בישראל".

בימין, לעומת זאת, מביעים שביעות רצון אך לא לגמרי. פרופ' ג'ראלד שטיינברג ממכון המחקר NGO Monitor, העוקב אחר מקורות המימון של ארגונים לא ממשלתיים, מברך על שינוי המדיניות. "הנהגת הקרן החדשה ממשיכה לצעוד בכיוון הנכון באמצעות הערכה מחדש של המימון לקבוצות שמקדמות ותורמות לקמפיין החרם, משיכת ההשקעות והסנקציות נגד ישראל". שינוי זה הוא מרכיב משמעותי של הקווים המנחים האתים של NGO Monitor בנוגע למימון של ארגונים לא ממשלתיים פוליטיים, אשר אמורים לסיים את המימון לקבוצות כמו קואליציית נשים לשלום, שחקן מפתח בתנועת החרם הבינלאומי, ולארבע קבוצות אחרות – הטלוויזיה החברתית בישראל, מוסאוא, מחסום ווטש, נשים נגד אלימות – שלחצו בהצלחה על קרן הפנסיה הנורווגית למשוך השקעות מחברות ישראליות ב-2009."

"הקרן החדשה צריכה כעת ליישם את הקווים המנחים החשובים הללו,"מוסיף שטיינברג, "למרות מדיניותה החדשה של הקרן, האתרים של קואליציית נשים לשלום ופרויקט "מי מרוויח מהכיבוש" עדיין מציגים קישוריות לתרומות דרך הקרן החדשה לישראל. יש להסיר את הקישורים הללו באופן מיידי. אנו גם מצפים שהקרן החדשה תבהיר כיצד ומתי הקווים המנחים החדשים לקבלת מענקים ייאכפו, ואנו מוכנים לעבוד עם הקרן החדשה ותורמיהם בכדי ליישם אותם".

איציק שנאן, דובר הקרן החדשה לישראל, אמר בתגובה כי תקנון הקרן החדשה מבטא את יחסה לקמפיין החרם נגד ישראל. שנאן סירב לומר אם בכוונת הקרן להפסיק את המימון לקואליציית נשים לשלום ולשאר ארגונים התומכים בחרם על ישראל.