שערורייה נוספת בארגון זכויות האדם "יומן רייטס וואטץ'" (HRW) מהמבקרים הגדולים של מדיניות ישראל מול האוכלוסייה הפלסטינית. לפני שלושה שבועות חשף מעריב כי בכיר הארגון ג'ו סטורק הוא אנטי-ציוני רדיקאלי, שהתנגד לכל הכרה בישראל, ואף גילה הבנה לטבח הספורטאים במינכן. אתמול התברר כי מארק גרלסקו, החוקר הצבאי הבכיר של הארגון, הוא אספן נלהב של מזכרות נאציות.

גרלסקו, שאחראי למספר דוחות קשים נגד ישראל וצה"ל – בהם הדוח שהביא את טענותיהם של תושבי עזה על שימוש צה"ל בפצצות זרחן בזמן מבצע "עופרת יצוקה", וכן הדוח על האירוע שבו נהרגו בני משפחה שלמה בחוף בית להייה לאחר הפצצה של צה"ל – הוא משתתף קבוע בפורומי אספנות נאציים ואף כתב ספר נרחב על הנושא.

תחביבו הטעון של מארק גרלסקו נחשף אתמול בבלוג Mere Rethoric. הבלוג הצליח להצליב נתונים מהביוגרפיה הגלויה של גרלסקו לבין פרטיו של גולש, שהשתמש בכינוי Flak88, על שם תותח נ"מ גרמני. אותו גולש הפגין עניין וידע רב באיסוף מזכרות נאציות. מחברי הבלוג רמזו כי לאור הפרטים החופפים, שתי הדמויות – האמיתית וזה שמתקיימת באינטרנט – הן למעשה אותו אדם.

המחקר של הבלוג הראה כי Flak88 נוהג לאסוף מזכרות נאציות שונות, כמו מדליות וסמלים, ולהעלות תמונות שלהן לפורומים של אספנים דומים. בשנת 2007 העלה Flak88 פוסט באחד האתרים, שמוקדש כולו לוורמאכט, הצבא הנאצי. "חברים", הוא כותב, "השנה הייתי בר מזל והוספתי כמה פריטים. את רובם היה לי. מקווה שתהנו מהתמונות".

כתב ספר על אספנות פריטים נאציים
Flak88 מצרף להודעה עיטורים ומסמכים, שמאשרים את האותנטיות שלהם. מלבד זה, כתב Flak88 ספר נרחב, ובו למעלה מ-400 עמודים על אספנות פריטים נאציים. הספר נמכר בפורומי אספנות נאציים תמורת 100 דולר.

אמה דאלי, מנהלת התקשורת של HRW, אישרה למעריב כי Flak88 ומארק גרלסקו הם אותו אדם. עם זאת, היא הבהירה כי הארגון דוחה את הרמיזות לגבי נטיותיו של גרלסקו. "מארק גרלסקו הוא לא פרו נאצי", אמרה דאלי, "ההאשמות האלה הן מפלצתיות. הוא לא מתעסק באספנות נאצית. גרלסקו הוא סטודנט להיסטוריה צבאית ויש לו עניין בהיסטוריה צבאית".

עם זאת, הביוגרפיה של גרלסקו, כפי שהיא מתפרסמת באתר של HRW מלמדת שלגרלסקו יש תואר ראשון בממשל ותואר שני ביחסים בינלאומיים. לפני שהצטרף ל-HRW עבד גרלסקו כאנליסט בנושא עיראק עבור הפנטגון. לאחר שהצטרף לארגון זכויות האדם, הפך גרלסקו למומחה הצבאי הבכיר של הארגון ויצא בראש צוותי חקירה לעזה, לבנון, אפגניסטאן, עיראק וגיאורגיה.


"הייתי מגיב אבל אני לא רוצה לעודד אותם"
בשנים האחרונות עסק גרלסקו בשורה של חקירות נגד צה"ל, הן ברצועת עזה והן בלבנון. גרלסקו, למשל, בדק את הטענות על שימוש בפצצות מצרר על ידי צה"ל במלחמת לבנון השנייה. בחודשים האחרונים פרסם גרלסקו שני דו"חות על מבצע "עופרת יצוקה": באחד מהם הוא קבע שצה"ל השתמש בפגזי זרחן ובשני הוא בחן את השימוש במזל"טים.

"מפעילי המל"טים יכולים לראות בבירור את המטרות שלהם על הקרקע וגם להסיט את הטילים לאחר השיגור", קבע גרלסקו. "בהסתמך על יכולות אלה, על ישראל להסביר מדוע אירעו מקרים של הרג אזרחים".

פרופסור ג'רלד שטיינבג, ראש ארגון NGO Monitor שפרסם אתמול את הדברים על גרלסקו, סבור שיש קשר ישיר בין הדוחות שהוא כותב לבין התחביב שלו.

"HRW זה ארגון שנחשב מאוד יוקרתי, מאוד מוסרי", אומר שטיינברג, "הוא מוביל את ההתקפות נגד ישראל, על בסיס הפרת זכויות אדם, אבל למספר בכירים שם יש רקע אידיאולוגי אנטי ישראלי. אנחנו רואים את זה בבירור עם גרלסקו".

גרלסקו עצמו הגיב לקונית לפרסומים. "הייתי מגיב אבל אני לא רוצה לעודד אותם", כתב גרלסקו תחת הכינוי Flak88, "למרות זאת, אני בספק אם הם קראו את הספר שלי. יותר מכל דבר אחר, זה קשור לעבודה שלי".