רק בשנה האחרונה עוררה סערה תנועת הבי.די.אס (חרמות, איסורים וסנקציות) הפועלת נגד ישראל בעולם כשניסתה להביא את השחקנית סקרלט ג'והנסון להפסיק את השתתפותה בקמפיין חברת "סודה סטרים" הישראלית. ג'ונהנסון אמנם הפסיקה את הקשר עם "אוקספם", ארגון המעורב בפעילות אנטי-ישראלית – ואולם מתברר כי התנועה הצומחת והולכת לא מתמקדת באחרונה רק בצעדים סמליים, אלא מרחיבה יותר ויותר את אחיזתה ברחוב ובקמפוסים במערב.

בימים אלה מתקיים בכמעט 100 ערים ברחבי העולם "שבוע האפרטהייד הישראלי", לאחר שבעבר צוין בכ-40 ערים בלבד. לדברי מרצה באוניברסיטה בקליפורניה, פרופסור פיליפ אסולין, "מדובר בדמוניזציה שיטתית לישראל שלא עוסקת רק במאורעות 1967 ובמחסומים. היום שומעים שישראל היא מעצמה קולוניאליסטית לבנה שמבצעת טיהור אתני, ואת כל הדברים האלה מלמדים סטודנטים שאפשר להשפיע עליהם כמו אפרו-אמריקניים שיזדהו עם כאב האפרטהייד".

למרות תמיכה משמעותית להחרמת ישראל שנרשמה במשאלים שונים במוסדות אקדמיים, טרם נרשם מקרה בו אחד המוסדות אימץ את התוצאות. ואולם, מספר המשאלים בנושא עולה משנה לשנה. "הבי-די-אס יודעים היטב שהקמפוסים האמריקנים המובילים הם חממות למנהיגות האמריקנית העתידית", אמר שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר, מייקל אורן. לטענתו, "הכוונה היא שהם ייכנסו לבית הלבן עם השקפת עולם אנטי-ישראלית".

ואולם, סקירה מגלה כי לצד ההשקעה בדעת הקהל הציבורית גם בחזית החרמת הסחר עם ישראל שיפרו המחרימים את פעילותם ותוצאותיה. לדברי פרופסור ג'ראלד שטיינברג נשיא מכון אן.ג'י.או מוניטור, "היום אחד הקריטריונים של חברות המודדות אחריות תאגידית היא האם לחברות שהן בודקות קשר לישראל ובמיוחד לכיבוש או למלחמות שבניהולה. ואם כן, לא רק שיורד לחברות אלו הדירוג אלא הן צריכות לשקול האם להמשיך בפעילות בישראל על חשבון הרווח הכספי שלהן".

לקריאת המאמר המלא