"המטה להצלת העם והארץ" – הארגון שהציע לכל סרבן פינוי מאחזים או מפגין מחטיבת כפיר אלף שקלים בעבור כל יום בכלא הצבאי, מופיע ברישומי רשם העמותות במשרד המשפטים ואף קיבל אישור ניהול תקין. הארגון אף מקבל תרומות מעמותה אמריקאית הנהנית מפטור ממס ובכך זוכה לתמיכה עקיפה של הממשל האמריקאי. "המטה העולמי להצלת העם והארץ", גוף שהוקם ב-2003 והתפרסם בתקופת ההתנתקות, ממוקם אידיאולוגית בין הימין הקיצוני לבין הזרם המשיחי של חב"ד. בראשותו עומד הרב שלום דב וולפא, חסיד חב"ד מהזרם המשיחי, המתגורר בקריית גת. בשנים האחרונות החל הארגון לחלק פרסים כספיים לחיילים ואזרחים. בין היתר, העניק הארגון 20 אלף שקל לכל חייל שהניף את השלט "גדוד שמשון לא מגרש מחומש" בכותל המערבי לפני כחודש והעניק 1,800 שקלים לחייל צחי קורצי, שירה במחבל בקריית ארבע בשבוע שעבר. מהעמותה סירבו להגיב לידיעה.

בתשובה לשאלת "הארץ", מדוע רשם העמותות אינו פועל לפירוק העמותה שעוסקת באופן פומבי בפעילות בלתי חוקית, מסר דובר משרד המשפטים בשם רשם העמותות כי "מעיון בתיק העמותה עולה כי לא קיימים בו מסמכים המבססים את הטענה. נוכל לבחון את הטענה בכפוף להעברת המידע עליו מתבסס הפונה.

כמו כן, ככל שמדובר בחשד לעבירה פלילית, הרי שהגורם המוסמך לחקור את העניין הוא המשטרה".

 

ארה"ב: נבדק חשד לפעילות לא חוקית

תורמים נוספים של גורמי ימין קיצוני, בהם כאלה שמגייסים כספים למאחזים בלתי חוקיים באמצעות עמותות אמריקאיות, נהנים מפטור ממס. ארגוני שלום וכן גורמים ערביים התלוננו על כך בפני שלטונות המס בארה"ב, אך לא נמסר על שינוי במעמדן של אותן עמותות. מרשות המסים בוושינגטון נמסר ל"הארץ" כי כל חשד לפעילות לא חוקית של עמותות נבדק, אך הרשות לא נוהגת למסור על כך פרטים.

במענה לשאלה מדוע שר הביטחון, אהוד ברק, אינו פונה לממשלת ארה"ב בבקשה לבטל את הפטור ממס של העמותה האמריקאית המממנת כדי לעצור את המשך פעילות ההמרדה, נמסר מלשכתו כי השר הנחה את הגורמים המשפטיים ופרקליטות המדינה לפתוח בחקירה מיידית נגד גורמים התומכים בחיילים ומעודדים אותם לבצע פעולות סרבנות. "שר הביטחון רואה חשיבות עליונה בטיפול מיידי ומהיר בגורמים אלו על מנת להמחיש את הנחישות בהתמודדות עם תופעה פסולה זו", נמסר.

"אישור ניהול תקין" הוא אישור מנהלי שניתן לכל עמותה המגישה את המסמכים הקבועים בחוק. האישור מקנה לעמותה אפשרות ליהנות מכספי הציבור באמצעות הקלות מס, הקצבה ישירה מהממשלה ואספקת שירותים לממשלה. באתר רשם העמותות נכתב כי מחלקת ניהול תקין "עומדת בחזית מאבקו של רשם העמותות על טוהר המידות במגזר השלישי (מגזר העמותות והמלכ"רים)".

עו"ד ירון קידר, לשעבר רשם העמותות וכיום שותף במשרד בוגט-קידר המעניק שירותים משפטיים לעמותות, אמר כי הגשת תלונה מהותית נגד עמותה, במשטרת ישראל או אצל רשם העמותות, יכולה להוביל לשלילת אישור הניהול התקין של העמותה על ידי היועץ המשפטי לממשלה. "היה ותוגש תלונה, אני בטוח שרשם העמותות והיועץ המשפטי לממשלה יבחנו את הנושא. קיימת אפשרות שהיועץ המשפטי לממשלה, אם ימצא לנכון, לא רק ישלול את אישור הניהול התקין מהעמותה אלא אף ישקול סנקציות נוספות. הדבר עלול להגיע גם לסנקציות הקבועות בחוק נגד ראשי העמותה".

 

ביקורת על תמיכה אירופית בשמאל

היום יתקיים בכנסת כנס בנושא שקיפות ביחס לתרומות שמגיעות לעמותות מגורמים בחו"ל. הכנס, שמתקיים בחסותו של השר מיכאל איתן, מאורגן על ידי "הארגון למעקב אחרי עמותות", שבסיסו בירושלים. בהודעה שפרסם ערב המפגש תקף ראש הארגון, הפרופ' ג'רלד שטיינברג, מדינות אירופיות על תמיכתן בעמותות ישראליות. ככל הידוע, האירופים תומכים אך ורק בארגוני שלום וארגוני זכויות אדם.

מ"הארגון למעקב אחרי עמותות" נמסר בתשובה לשאלה אם בדעת הארגון לנקוט צעדים בעניין התרומות ל"מטה להצלת העם והארץ", כי "מעולם לא פנינו לרשם העמותות וביקשנו לשנות את מעמדה החוקי של עמותה מסוימת, ללא קשר לעמדתה או פעילותה הפוליטית. כמו כן, מעולם לא פנינו לממשל בישראל או בארה"ב בבקשה לשנות את מעמד 'עמותת הצדקה' של ארגון מסוים".