דו"ח חדש של הארגון לזכויות אדם אמנסטי אינטרנשיונל, שמפורסם הבוקר (חמישי), מאשים את ישראל בהפרה חוזרת ונשנית של דיני מלחמה בתקופת מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. הדו"ח עוסק גם במצב הכלכלי בעולם, ומציג נתונים עגומים על היקף המצטרפים למעגל העוני העולמי.

הדו"ח החדש מדגיש, כי בשלושת השבועות של הלחימה נהרגו יותר מ-1,400 פלסטינים, מהם כ-300 ילדים, ו-5,000 נפצעו. "הכוחות הישראלים הפרו שוב ושוב את דיני המלחמה, כאשר תקפו ישירות אזרחים ומבנים אזרחיים וכאשר תקפו לוחמים פלסטינים בדרכים שגבו מחיר בלתי מידתי". הדו"ח מביא את טענתה של ישראל, כי יצאה למתקפה "על מנת למנוע מקבוצות פלסטיניות חמושות להפגיז ברקטות ערים ויישובים בדרום ישראל".

עם זאת, נכתב בדו"ח כי "ב-2008 נהרגו שבעה אזרחים ישראלים בידי הרקטות הללו, שמיוצרות באמצעים ביתיים ואינן ניתנות לכיוון מדוייק לעבר המטרה, ובמתקפות פלסטיניות אחרות שיצאו מעזה. כמו כן, שלושה אזרחים ישראלים נהרגו במהלך ההתנגשויות ברצועה, שנמשכו שלושה שבועות".

הדו"ח מוסיף כי "לחימה פתאומית זו באה בעקבות תקופה בת שנה וחצי, שבה הצבא הישראלי הטיל על תושבי עזה מצור ללא פשרות, שמנע כמעט לחלוטין את תנועתם של אנשים וטובין לתוך הרצועה וממנה, והביא להתהוותה של קטסטרופה הומניטרית. המצור חנק כמעט כליל את החיים הכלכליים… אפילו לחולים על ערש דווי לא הותר לעזוב את הרצועה, על מנת להשיג טיפול רפואי".

בנוסף, הדו"ח מאשים את ישראל כי כוחות הביטחון שלה הורסים גם בגדה המערבית בתים פלסטינים רבים "בתואנה שנבנו ללא אישור".

בתגובה לדו"ח, מאשים ארגון מחקר ישראלי כי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל "התמקד באופן לא מידתי" במדיניות ישראל בעזה. הארגון, הקרוי "NGO monitor", המבצע מעקב אחרי ארגונים בינלאומיים לא ממשלתיים וגישתם כלפי ישראל, קובע גם כי בניגוד להאשמות כלפי ישראל, הוענקה תשומת לב מועטה בלבד להתקפות הטילים של החמאס על אזרחים ישראלים.

הארגון, שמנהלו המקצועי הוא פרופ' ג'ראלד שטיינברג מאוניברסיטת בר-אילן, אומר עוד כי ההטיה של אמנסטי אינטרנשיונל "הגיעה לשיא בגינויים האובססיוויים המוטים והלא מידתיים נגד ישראל במהלך העימות האחרון בעזה". "בתקופה של שלושת שבועות הלחימה, פירסם הארגון יותר מ-20 הצהרות, רובן ככולן ביקרו את ישראל", טוען הארגון, "זאת על אף שבאותה תקופה הפגיעות בזכויות האדם בעולם כללו טבח של יותר מ-600 כפריים בידי מורדים אוגנדיים בקונגו, אולם אמנסטי הקדיש תשומת לב מינימלית לזוועות אלה".

הדו"ח סוקר גם את מצב זכויות האדם ב-157 מדינות, ומגיע שוב למסקנה כי ההפרות נמשכות ביתר שאת, כמעט בכל מדינה בעולם, בדרגת חומרה כזאת או אחרת. כמו כן, מתייחס הדו"ח למדינות אשר ניתן להטיל בהן גזר דין מוות.

 

"העולם יושב על פצצת זמן חברתית"

הדו"ח החדש עוסק גם בהיבטים הכלכליים והחברתיים בעולם, ומסקנתו היא כי "העולם יושב על פצצת זמן חברתית פוליטית וכלכלית". על פי הערכת מחברי הדו"ח, כ-200 מיליון בני אדם ברחבי העולם הצטרפו למעגל העוני בשנתיים החולפות ועוד כ-51 מיליון אנשים בעולם עלולים לאבד את משרותיהם.

מנכ"ל אמנסטי-ישראל, נוגה פורת, העריכה כי ישראל "עומדת בפני נקודה מכרעת בהתמודדות עם המשבר הכלכלי ואישורו של התקציב לשנתיים הבאות מסמן מגמה מדאיגה של היחלצות מהמשבר על חשבון השכבות החלשות".