מש הסתיים במשרד החוץ הישראלי פורום עולמי בן יומיים של נציגים מארבעים מדינות החולקים דאגה משותפת ומאבק באנטישמיות. הפורום התקיים בתאריכים 24-25 בפברואר, ונכחו בו אנשי חוק, אקדמיה, נציגי ארגונים ומכונים ששמו למטרה להלחם בתופעת האנטישמיות, סיפרו על המצב בארצם בנושא האנטישמיות, והציעו דרכים לשיפור. בין הנוכחים היו גם חברי פרלמנט מקנדה, בריטניה, אוקראינה, צ'כיה וגרמניה, נשיא בית המשפט העליון של הונגריה, סגנית נשיא הפרלמנט הגרמני, והנציג המיוחד של מחלקת המדינה האמריקאית לנושא אנטישמיות.
אחד הנושאים שחודדו בפורום הוא שהאנטישמיות שהופנתה פעם נגד יהודים על רקע היסטורי או דתי, איננה מופיעה היום בגלוי בצורה זו. פרופ' ארווין קוטלר, חבר הפרלמנט הקנדי ושר המשפטים לשעבר הגדיר את האנטישמיות היום כמתוחכמת, כמתרחשת מתחת לפני השטח, וכקטלנית, והיא מתבטאת בדה-לגיטימציה של מדינת ישראל. פרופ' קוטלר ונואמים נוספים הציגו מצב בו מדינת ישראל מוצגת בעולם באופן עקבי באופן לא מאוזן, קרוב מדי לצורה בה מציגים אותה מנהיג איראן אחמדינג'ד, ומנהיגי החמאס והחיזבאללה. בכך, אומר פרופ' קוטלר, מכשירים מצב בו מוצדק מאבק אלים כנגד ישראל.

פרופ' קוטלר ומשתתפים נוספים הביאו לדוגמה את החלטות וועדת האו"ם לזכויות אדם, שמאז הקמתה התרכזה בעיקר בגינוי ישראל, בעוד היא מתעלמת מרצח העם בסודאן ומפשעים נגד האנושות המתבצעים ע"י המשטר בסין. "שתים-עשרה ההחלטות הראשונות של הוועדה עם הקמתה" אמר פרופ' קוטלר, "היו כולן נגד ישראל, בשעה שהפרות זכויות אדם איומות נעשו על ידי סודן ואחרים זכו לחסינות בפני החוק". הוא סיפר שארה"ב הזמינה את אחמדינג'ד כאורח המליאה וכאורח אוניברסיטת קולומביה.

חלק מהנוכחים דיברו על הוועידה העולמית נגד גזענות, הפלייה וחוסר סובלנות שהתקיימה בדורבן שבדרום אפריקה ב-2001, ושהמסר שלה היה שישראל היא מדינת אפרטהייד.

הדברים שנאמרו בפורום מקבלים חיזוק גם מאישי ממשל קנדיים שרואיינו ל- Jewish Tribune הקנדי מה-31 בינואר. שר החוץ הקנדי, מקסים ברנייר, נימק את החלטת מדינתו לא להשתתף בוועידת דורבן השנייה המתוכננת בארה"ב בשנת 2009. הוא סיפר כי מדינתו השתתפה בוועידה העולמית נגד גזענות, הפלייה, וחוסר סובלנות בדורבן שבאפריקה ב-2001 מתוך מחויבות לנושא, אולם "למרבה הצער וועידה זו התדרדרה לביטויים גלויים ומעוררי מחלוקת של חוסר סובלנות ואנטישמיות שערערו את עקרונות האומות המאוחדות ואת המטרות המהותיות ביותר שהוועידה רצתה להשיג". באותו ראיון אמר ג'ייסון קני, מזכיר המדינה הקנדי לזהות קנדית ורב-תרבותיות, כי כנס דורבן 2001 הפך ל"קרקס של חוסר סובלנות". העוזר לענייני תקשורת של קני, עלי-חאן וולשי, ציין כי בכנס דורבן ב-2001 ארגונים לא ממשלתיים (NGO) רבים הציגו פוסטרים של היטלר.

את חלקם של ארגונים לא ממשלתיים ביצירת דעת הקהל העולמית כנגד מדינת ישראל סקר בפורום פרופ' ג'רלד שטיינברג, מנהל היחידה למעקב אחר ארגונים לא ממשלתיים באוניברסיטת בר אילן. הוא הציג כותרות, מאמרים והתבטאויות מתוך אתרי אינטרנט של ארגוני זכויות אדם, המציגים את ישראל באורח חד-צדדי וחריף ביותר, ומתוך התעלמות מחלקו של הטרור האיסלמי. ארגונים אלו נוטים לעיתים קרובות להציג את ישראל כמדינת אפרטהייד, והשימוש במושג הזה באופן עקבי יוצר חיבור המשפיע על דעת הקהל. הלל ניואר, מנהל בפועל של ארגון UN Watch, אמר כי דווקא בשעה שיש כה הרבה תקווה בקשר לפעילות האו"ם, מציגים את ישראל שם כאויבת זכויות אדם. UN Watch שם לו למטרה לבחון את מועצת זכויות האדם של האו"ם על פי האמנה שלה עצמה. ב-23 במארס 2007 הופיע ניואר בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם והפנה אצבע מאשימה כלפי המועצה שאינה מגשימה את חלום מקימיה מלפני שישים שנה, מתעלמת מהפרות זכויות אדם בכל מקום, ומתמקדת אך ורק בגינוי ישראל. יושב הראש של המועצה הורה להסיר את נאומו של ניואר מהפרוטוקול, אך ניתן לראותו באתר UN Watch.
בפורום אמר ניואר כי באופן אבסורדי, אפילו ארגונים יהודיים נותנים יד למצב הקיים בעולם.

בזירה הזו יש חלק גם לקמפוסי האוניברסיטה ברחבי העולם, בהם יש השפעה גדולה של העולם הערבי. שם, נטען בכנס, יש חוסר איזון בולט, כאשר יש קורסים רבים המציגים את ישראל באורח שלילי. הובאו דוגמאות של מרצים שניצלו את הקתדרה האקדמית להשפיע על סטודנטים. נציג מוסד שחוקר ארגוני זכויות אדם הראה גם כן התמקדות חסרת פרופורציות בישראל כצד המבצע את הפשעים,

עו"ד דייויד מטאס*, נציג קנדה לוועדת זכויות האדם באו"ם וחבר בארגון "בני ברית" קנדה, דיבר על אפשרויות רבות לתקן את יחס הוועדה לזכויות אדם של האו"ם. על פי הצעותיו ניתן להבין שהבעיה נעוצה למעשה בהרכב הוועדה. בראיון שנתן עו"ד מטאס לרשת הטלוויזיה האמריקאית NTDTV הביע מטאס את דאגתו לגבי השלכות המצב שתואר בפורום לגבי קיומה של מדינת ישראל.

בראש הפורום עמדו ממלאת מקום ראש הממשלה ושרת החוץ ציפי ליבני, והשר יצחק הרצוג הממונה על תיק התפוצות והמאבק באנטישמיות. השרה ליבני הדגישה בדבריה בפורום כי בניגוד למדינות רבות בעולם, ישראל מתאפיינת בכך שלמערכת המשפטית שלה יש מנדט מוחלט לבחון ולבקר את החלטות ופעולות הממשלה, והיא עושה זאת אפילו כאשר ישראל נמצאת תחת מתקפה. "צריך אומץ לכך" אמרה השרה ליבני "אך זה מה שאנו עושים".

מנכ"ל משרד החוץ, אהרון אברמוביץ, התייחס בנאומו במיוחד לתעמולת השטנה של אחמדינג'ד. הוא ציטט כמה מדבריו המזכירים בדה-הומניזציה שלהם תקופות חשוכות מהעבר, כמו "האם הם (הציונים) יצורי אנוש? הם קבוצה של פראים צמאי דם" "יש למחוק את ישראל מהמפה".

בסיום הפורום הודיעו חבר הפרלמנט הקנדי ארווין קוטלר, וחבר הפרלמנט הבריטי ג'ון מאן, על כוונתם להקים קואליציה בינלאומית למאבק באנטישמיות.

חבר הפרלמנט מאן הוסיף כי בכוונת ממשלת בריטניה להציע לארח את הכינוס הבא של הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות בשנה הבאה בלונדון. אביבה רז-שכטר, מנהלת המחלקה למאבק באנטישמיות במשרד החוץ ומארגנת האירוע, רואה בכך הוכחה להשגת מטרות הפורום.

*עו"ד מטאס התפרסם גם כמי שטיפל ומטפל בהבאת פושעים נאצים לדין, וכאחד ממחברי דו"ח "קציר דמים" המאשש את ההאשמות על קצירת איברים ממתרגלי פאלון גונג בסין.